چین به عمد شواهد شروع بیماری کرونا را از بین برده است

سندی که به دست روزنامه دیلی‌تلگراف در استرالیا رسیده نشان می‌دهد که چین چگونه لاپوشانی کرده است

طبق این سند به اعتقاد دولت استرالیا منشأ احتمالی کرونا بازار تره‌بار ووهان است - REUTERS/Tingshu Wang

طبق اسنادی که به بیرون درز کرده، به رغم شواهدی که از ماه دسامبر وجود داشته است، پکن تا ۲۰ ژانویه انتقال انسان به انسان کرونا را تأیید نکرده بود.

بر اساس سنجشی تحقیقاتی که طبق اخبارمنتشره، ائتلاف اطلاعاتی کشورهای غربی موسوم به «پنج چشم» انجام داده است، دولت چین به عمد شواهد شیوع آغازین ویروس کرونا را پنهان کرده یا از بین برده است.

این سند نشان می‌دهد که چگونه پکن در ابتدا امکان انتقال انسان به انسان را منکر شد، پزشکانی را که کوشیدند در مورد شیوع بیماری هشدار بدهند وادار به سکوت یا «ناپدید» کرد، از رفتن سازمان‌های بین‌المللی به شهر ووهان منشأ این بیماری جلوگیری کرد و نمونه‌های زنده ابتلای به این بیماری را در اختیار کارشناسان بین‌المللی که در تکاپوی یافتن واکسن کرونا بودند، نگذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه اطلاعاتی «پنج چشم» متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و زلاندنو، اطلاعات کووید-۱۹ را همرسان می‌کردند، اما عملیات مشترک خاصی در این مورد وجود نداشته است. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال تحقیق و تفحص راجع به درخواست دونالد ترامپ هستند که گفته چین باید بابت غفلتی که انجام داده است و اجازه داده کرونا در جهان همه‌گیر شود، غرامت بپردازد.

در این سند که به دست روزنامه دیلی‌تلگراف در استرالیا رسیده است با ترسیم نمودارهای زمانی نشان داده‌اند که چین چگونه لاپوشانی کرده است و اخبار شیوع کرونا را سانسور کرده است. طبق این سند به رغم شواهدی که از اوایل دسامبر در مورد انتقال انسان به انسان کرونا وجود داشته است، پکن این واقعیت مهم را تا ۲۰ ژانویه تأیید نکرد.

البته کم‌تر اطلاعاتی در این سند وجود دارد که قبلاً در حوزه عمومی منتشر نشده باشد و در آن شواهدی وجود ندارد که بر ادعای آقای ترامپ مبنی بر سرچشمه گرفتن این بیماری از آزمایشگاهی علمی صحه بگذارد. طبق این سند به اعتقاد دولت استرالیا منشأ احتمالی کرونا بازار تره‌بار ووهان است.

مقامات امنیتی بریتانیا گفته‌اند هنوز برای‌شان ثابت نشده که کووید-۱۹ از آزمایش‌های علمی حاصل شده باشد.

رسانه‌های خبری ایالات متحده ادعا کرده‌اند، دولت ترامپ به سازمان‌های اطلاعاتی واشینگتن فشار آورده‌ که بگویند کرونا، منشاء آزمایشگاهی دارد. دفتر مدیریت اطلاعات ملی در واشینگتن در روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه عمومی عجیبی اعلام کرد که در حال تحقیق راجع به نقش چین در شیوع جهان‌گستر کرونا است.

طبق گزارش دیلی‌تلگراف چهره‌های کلیدی مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان قبلاً در آزمایشگاه‌های دولتی استرالیا کار می‌کرده‌اند یا آموزش دیده‌اند و در چارچوب همکاری مستمر با فرهنگستان علوم چین راجع به عوامل بیماری‌زای موجود در بدن خفاش زنده تحقیق می‌کردند. طبق این سند کشف نمونه‌هایی از ویروس کرونا در غاری واقع در ایالت یوننان و برساختن کرونای خفاشی غیرقابل درمان از جمله کارهای این گروه در آزمایشگاه ووهان بود.

© The Independent