کاخ سفید، دکتر فاوچی را از حضور در کنگره منع کرد

دولت ترامپ درخواست مجلس نمایندگان برای حضور آقای آنتونی فاوچی را رد کرده است

دکترفاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و از اعضای کارگروه ویروس کرونا و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده  - MANDEL NGAN / AFP

سخنگوی یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که کاخ سفید، دکترفاوچی (مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و از اعضای کارگروه ویروس کرونا) را از حضور در این مجلس منع کرده است. 

دکتر فاوچی، که در بیشتر کنفرانس‌های مطبوعاتی مرتبط با تحولات در خصوص مبارزه با ویروس کرونا در آمریکا به همراه دونالد ترامپ و چندین تن دیگر از افراد بلندپایه دولت آقای ترامپ شرکت می‌کند، یکی از چهره‌هایی است که اعتماد زیادی را طی هفته‌های گذشته در خصوص برخورد علمی و منطقی با نحوه شیوع ویروس کرونا در آمریکا و نیز راه‌های مواجهه با آن، در میان شهروندان آمریکایی ایجاد کرده است. 

قرار بوده است که آقای فاوچی به دعوت یکی از گروه‌های دموکرات در مجلس نمایندگان که بر هزینه‌های مربوط به سلامت و بهداشت و نیز آموزش و مسایل کارگری نظارت می‌کند، در یکی از جلسات این کمیته شرکت کند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. 

اما دولت آقای ترامپ درخواست مجلس نمایندگان برای حضور آقای آنتونی فاوچی را رد کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات دولت آقای ترامپ می‌گویند که هدف از رد چنین درخواستی، این بوده است که دولت آقای ترامپ همچنان بر روی ویروس متمرکز بماند. یکی از سخنگویان کاخ سفید گفته است که «غیرسازنده است که همان افرادی که در تلاش‌های (مربوط به مبارزه با کرونا) دخیل هستند، بخواهند در این جلسات شرکت کنند.» اگر چه، همین سخنگو گفته است که کاخ سفید متعهد است که با کنگره همکاری کند و به سوالات آنها پاسخ بدهد. 

خبر اتخاذ چنین تصمیمی اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد، اما روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز نیز به آن پرداختند و در عرض چند ساعت، این موضوع به خبری مهم در رسانه‌های آمریکایی تبدیل شد. 

دلیل این امر، برخی از تنش‌هایی بوده است که در رابطه بین ترامپ و فاوچی بروز کرده است. در واقع، همان قدر که فاوچی به عنوان یک دانشمند نظرات تخصصی خود را ارائه کرده است، در مقابل، ترامپ  با برخی از ابراز نظرهای غیرعلمی با انتقادات زیادی مواجه شده است. نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد که اعتماد مردم به فاوچی در خصوص بحث‌های مرتبط به کرونا، به مراتب بیشتر از دوانلد ترامپ است که هدایت همکاری‌های بین دولت فدرال و ایالت‌ها را به عهده دارد. 

با این حال، فاوچی در همه جلسات کوشیده است تا حتی وقتی که ترامپ از گزینه‌های غیرمعقول حرف می‌زند، به نوعی اظهارات او را امید برای یافتن راه‌حل جدیدی قلمداد کند و از ایجاد تنش با رئیس ‌جمهوری پرهیز کند. 

اما با طرح بحث اخراج فاوچی، و بازنشر متن توییتی که «هش‌تگ» اخراج فاوچی را مطرح می‌کرد توسط دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته، نشان داد که رئ یس‌ جمهوری آمریکا از اینکه این دانشمند باسابقه، او را در جلسات عمومی تحت‌الشعاع خود قرار داده است، خشنود نیست.