عبدالله از حل تنش‌های سیاسی میان ارگ و سپیدار خبر داد

«به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که در این مذاکرات به پیشرفت‌های دست یافته‌ایم»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین و نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - WAKIL KOHSAR / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین و نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی افغانستان می‌گوید، تنش‌های سیاسی در این کشور در حال حل شدن است و دو طرف (سپیدار و حکومت) بر حل نمودن این تنش‌ها روی اصول باهم توافق کرده اند و اکنون کار روی جزئیات در جریان است.  

این نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از حل تنش‌های انتخاباتی میان او و اقای محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور کنونی این کشور در صفحه فیسبوکش خبر داده و گفته است:«چنان که مردم عزیز ما مطلع هستند، مدتی است که برای حل بحران سیاسی، مذاکرات میان دو طرف (سپیدار و ارگ) در پی تلاش‌های خیرخواهانه‌ی شخصیت‌های ملی جریان دارد. به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که در این مذاکرات به پیشرفت‌های دست یافته‌ایم و توافق‌های نیز روی اصول صورت گرفته است و اکنون کاری جزئیات و نهایی سازی توافق میان دو طرف جریان دارد.»

آقای عبدالله افزود:«امیدواریم با در نظر داشت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در افغانستان و جهان، نیاز به تامین صلح دائمی در کشور و اتحاد و همسویی ملی برای مقابله با مشکلات امنیتی، اقتصادی، توافق سیاسی را هر چه زودتر نهایی سازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز از پیشرفت‌های کلان سیاسی در این کشور خبر داده است.

آقای صدیقی در رشته توییت گفته است که «مذاکرات و بحث‌ها روی موضوعات و مسایل مهم سیاسی در سطوح مختلف جریان داشته که پیشرفت‌های چشم‌گیر نیز در پی داشته است و نتایج آن به زودی برای مردم شریک ساخته می‌شود.»

 متنی به عنوان چهارچوب توافق نامه‌ای سیاسی طرح نهایی دکتر عبدالله عبدالله، برای حل تنش‌های سیاسی میان او و آقای غنی در رسانه‌ها درز کرده است.

در این متن آقای عبدالله، از حکومت کنونی افغانستان خواسته تا برای ایجاد وزارت اجرایی با محوریت صلح اقدام کنند. در توضیحات بیشتر این درخواست «صلاحیت۵۰ درصدی تعیینات در وزارت‌‌خانه‌ها، نهادهای امنیتی به شمول رئیس و معاونان دادستانی کل این کشور» ذکر شده است.

اما منابع به رسانه‌ها می‌گوید که «این خواست آقای عبدالله از سوی حکومت رد شده است.» به گفته آنان:«این طرح، خلاف قانون اساسی در این کشور بوده و قابل اجراء نیست.»

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان پس از ایجاد تنش‌های انتخاباتی در این کشور به مردم گفت:«آقای عبدالله عبدالله، از وی خواسته‌های یک شبه و خلاف قانون اساسی دارد و من نمی‌توانم که خواسته‌های خلاف قانون اساسی وی را ببپذیرم زیرا این کار از صلاحیت‌های من بالا است.»

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری این کشور نیز در خبرنامه‌ای از نهایی شدن توافق سیاسی میان ارگ و سپیدار خبر داده است و گفته است:«پس از حل تنش‌ها و توافق ارگ و سپیدار، قرار است که آقای عبدالله عبدالله، ریاست شورای عالی مصالحه را به عهده بگیرد.»

نصیر جاوید، کارشناس سیاسی است وی دوام وضعیت کنونی کشور را خطر جدی بر امنیت، اقتصاد، و دیگر مسائل مهم این کشور می‌داند به خبرگزاری اندیپندنت فارسی می‌گوید:«خواست ما و تمام مردم افغانستان از آقای غنی و عبدالله همین است که هر چه زوتر به تنش‌های سیاسی که همه ما را ضربه محکم زده است باید دست بردار شوند و دو طرف به یک توافق سیاسی برسند که به خیر ملت و دولت ما باشد و بتوانند که در آینده در امر مبارزه با ویروس کرونا و دیگر مشکلات که ما با آن دست و پنچه نرم داریم مبارزه کنیم در غیر آن بالای ملت صدا می‌زنم اگر دو جناب (عبدالله و غنی) توافق نمی‌کنند بلند شوید سرنوشت تان را خود به دست بگیرید تا بیشتر از این کشته و خراب‌تر نشوید.»

نادرشاه از ساکنان شهر کابل است به ما می‌گوید:«انتخابات ۱۳۹۸ برای ما مادر تمام مشکلات بود و تا اکنون نیز ادامه دارد. ما رای داده ایم تا سرنوشت بهتر از گذشته داشته باشم، اما متاسفانه خراب‌تر از گذشته شدیم. غنی، عبدالله را قبول ندارد و عبدلله غنی را، مردم سرگردان استند که کدام راه را انتخاب کنند تا از این وضعیت نجات پیدا کنند. من از هر دو جناب می‌خواهم که متحد شوید باهم کار کنید و مرد را از هلاکت موجود نجات دهید.»

مردم این کشور جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده برای افغانستان نیز خواهان حل تنش‌های موجود میان آقای غنی و عبدالله عبدالله هستند. آن‌ها تاکید دارند که این تنش‌ها هر چه زوتر باید پایان یافته و دو طرف روی یک حکومت همه شمول باهم کار کنند.     

بیشتر از