پسردایی بشار اسد در حساب فیسبوکش درخواست کمک کرده است

این نشان‌دهنده بروز شکاف فزاینده در میان حلقه نزدیک به بشار اسد است

آقای مخلوف یکی از ثروتمندترین اشخاص در سوریه است - عکس از صفحه اینستاگرام رامی مخلوف

شکاف میان اعضای خانواده بشار اسد که روزی به یکدیگر نزدیک بودند، روز پنجشنبه با تقاضای کمک «رامی مخلوف»، پسردایی رهبر سوریه، در فیسبوک، عمیق‌تر شده است. بشار اسد دستور داده که آقای مخلوف جریمه شود و دارایی‌های اوضبط گردد. 

آقای مخلوف که یکی از ثروتمندترین اشخاص در سوریه است، در ویدیویی در فیسبوک با شکستن سکوت معمول حلقه‌های نزیک به رئیس جمهوری، اتهامات مالیاتی علیه واحدهای بازرگانی‌اش را رد کرده است.

در ماه دسامبر، مقامات سوریه در اقدامی غیرمعمول دارایی‌های آقای مخلوف را ضبط کردند و او را به اتهام قاچاق غیرقانونی کالا به داخل کشور، میلیون‌ها دلار جریمه کردند.

این اقدام، بخشی از برنامه مبارزه با فساد بود که چند تن از شخصیت‌های بخش خصوصی سوریه را نیز هدف قرار داد. بسیاری معتقد بوده‌اند که برنامه مبارزه با فساد، تحت فشارهای فزاینده روسیه متحد سوریه، برای مجبور کردن مال‌اندوزان سوریه به بازپس دادن ثروتشان به دولت با هدف نجات کشور از ورشکستگی اعمال شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مخلوف که علاوه بر مالکیت هتل‌های لوکس و دیگر واحدهای بازرگانی، همچنین یکی از سهامداران عمده شرکت دولتی تلفن‌های همراه «سیریاتل» است، سال‌ها حامی مالی بشار اسد بوده است. 

او بارها از طرف اتحادیه اروپا و دولت آمریکا به خاطر حمایت مالی از حکومت اسد تحریم شده است. تصور می‌شود که آقای مخلوف پیش از شروع جنگ‌های داخلی در سال ۲۰۱۱، کنترل بیش از نیمی از اقتصاد کشور را در دست داشته است. 

فرزندان آقای مخلوف، محمد و علی، از طریق حساب‌های اینستاگرامشان، به داشتن یک زندگی تجملی از جمله اتوموبیل‌های گرانقیمت، تعطیلات در اماکن لوکس، و ورزش‌های آبی معروف شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد که  آقای مخلوف با انتشار اظهاراتش و علنی کردن شکایات خود در فیسبوک، دست به اقدامی بی‌سابقه زده است. 

او در یک ویدیوی پانزده دقیقه‌ای که در آن بشار اسد را مستقیما خطاب قرار می‌دهد، ادعا کرده است که به او ابلاغ شده که باید مبلغ ۱۳۰ میلیارد پوند سوری یا ۲۰۲ میلیون دلار جریمه برای تقلب در مالیات بپردازد. او می‌گوید که پرداخت چنین مبلغی می‌تواند به ورشکستگی تجارتش منجر شود.

او می‌گوید که شرکتش در سال گذشته ۱۲ میلیارد پوند سوری مالیات پرداخت کرده است، و منافعش را به طور مساوی با دولت شریک می‌شود.

او در تکرار استدعایش قول می‌دهد که رئیس جمهوری سوریه را شرمنده نکند یا «باری بر دوش» او نباشد، اما می‌گوید که مورد تهدید قرار گرفته است. 

آقای مخلوف می‌گوید:«التماس می‌کنم... ما از پرداخت مالیات فرار نکرده‌ایم.»

هنوز معلوم نیست که عامل نخستین جرقه شکاف در خانواده اسد چه بوده است، اما شایعات فزاینده‌ای حاکی از آن است که روسیه که از جنگ طولانی و پرهزینه سوریه خسته شده است، فشار بر رئیس جمهوری را افزایش داده است. 

روسیه یکی از حامیان عمده دولت سوریه در تمام طول مدت جنگ‌های داخلی آن کشور بوده است، اما اخیر مقالاتی در رسانه‌های روسیه، رئیس‌جمهوری سوریه را برای فساد مزمن در کشور، به باد انتقاد گرفته‌اند.

در هفته جاری، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که در گرماگرم افت بهای نفت و اپیدمی کرونا، روسیه به گونه‌ای فزاینده صبرش را در مورد اسد از دست می‌دهد و می‌خواهد پای خود را از جنگ آن کشور بیرون بکشد. 

بلومبرگ می‌گوید، برای مدتی کوتاه، مقاله‌ای در تارنمای یک خبرگزاری نزدیک به کرملین، آقای اسد را برای فساد مورد حمله قرار داد. 

به گفته بلومبرگ، برخی مقالات و تحلیل‌ها نیز دولت دمشق را به خاطر عدم انعطاف در مذاکره با مخالفان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

© The Independent