کانادا سلاح‌های جنگی را ممنوع کرد

دارندگان این سلاح‌ها دو سال فرصت دارند تا از مقرات جدید تبعیت کنند

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا می‌گوید کانادا جایی برای استفاده و وجود چنین سلاح‌هایی نیست - Dave Chan / AFP

در پی تیراندازی دسته جمعی و خونین ماه گذشته در کانادا، سلاح‌های جنگی در این کشور ممنوع شد. 

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز جمعه ضمن اعلام این خبر گفت: «خرید، فروش، حمل و نقل، واردات و یا استفاده از سلاح‌های جنگی نظامی در این کشور ممنوع است و این ممنوعیت بلافاصله و از امروز به اجرا گذاشته می‌شود. این سلاح‌ها فقط و فقط برای یک منظور طراحی شده‌اند و آن کشتار تعداد بالایی از افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. کانادا جایی برای استفاده و وجود چنین سلاح‌هایی نیست.»‌

دارندگان این سلاح‌ها که شامل فهرستی از ۱۵۰۰ نوع اسلحه ممنوعه می‌شود، دو سال فرصت دارند تا از مقرات جدید تبعیت کرده و سلاح های خود را تحویل دهند. 

براساس این مقررات دولت تلاش می‌کند تا«غرامتی منصفانه» به مالکان سلاح‌های جنگی به ازای تحویل آنها پرداخت کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول دوره دو ساله عفو، استفاده از سلاح‌های فهرست شده از سوی مالکان قدغن شده، اما آنها می‌توانند سلاح‌های خود را به کارخانه‌های تولید کننده برگردانند و یا از طریق صادرات به خارج بفروشند. 

از نظر قانونی، این ممنوعیت از طریق آیین نامه‌های تصویب شده از سوی کابینه با استفاده از قانون فرمان شورا اعمال می‌شود و نه از طریق قانونگذاری در مجلس. 

حزب لیبرال کانادا در انتخابات پیشین وعده به بازخرید این سلاح‌ها داده بود و آقای ترودو گفته، دولتش قبل از بحران کرونا آماده عمل به وعده‌های خود بوده است. 

بیل بلر وزیر امنیت عمومی و آمادگی‌های فوری، گفته: «ابتکار عمل امروز در واقع گام اول از یک استراتژی گسترده‌تر سلاح‌ها برای پرداختن به فعالیت های غیرقانونی، خشونت، و خودزنی است. دولت همچنین متعهد است تا ضمن تامین امنیت عمومی، با شکارچیان، کشاورزان و مالکان سلاح‌های جنگی قانونمدار محترمانه و منصفانه رفتار شود.» 

کشورهای دیگر نیز در ممنوعیت سلاح‌های جنگی و سایر سلاح ها موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند. استرالیا در این زمینه یک کشور نمونه است. پس از تیراندازی دسته جمعی سال ۱۹۹۶ میلادی در بندر آرتور در تازمنیا، دولت با وضع ممنوعیت و بازخرید اجباری گسترده سلاح‌ها، ۶۶۰ هزار اسلحه را طی دو سال جمع آوری و نابود کرد. از آن زمان تاکنون استرالیا شاهد تیراندازی دسته جمعی نبوده است. 

در اقدامی مشابه، نیوزیلند نیز شش روز پس از کشتار جمعی ۵۱ نفر از عبادت‌کنندگان در دو مسجد شهر کرایسچرچ در ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی، مالکیت سلاح‌های جنگی را ممنوع کرد. مالکان سلاح در این کشور ۵۱ هزار اسلحه را طی شش ماه به مقامات تحویل دادند. 

کشتار دسته جمعی ماه آوریل در نوا اسکوشیا کانادا را در شوک فرو برد. ظرف مدت ۱۲ ساعت تیراندازی و حمله، مهاجمی به نام گابریل ورتمن در لباس افسر پلیس ، در روز ۱۸ اوریل، ۲۲ نفر را به گلوله بست و کشت. نه نفر در آتش سوزی که او به راه انداخته بود جان باختند و ۱۳ نفر هم بر اثر اصابت گلوله. مهاجم خود به ضرب گلوله پلیس کشته شد. 

Tim Krochak - AFP

آقای ترودو گفته: «بازتاب این تراژدی‌ها کماکان ادامه دارد. هویت ما را شکل می‌دهند، وجدان ما را لکه دار می‌کنند، کودکانمان با این تراژدیها بزرگ می شوند و واقعیت دردناک این که این حوادث امروز بیش از گذشته رخ می‌دهند. خانواده قربانیان شایستگی چیزی فراتر از دعا و همدردی دارند. مردم کانادا هم شایسته چیزی فراتر از دعا و همدردی هستند.»‌

© The Independent