سازمان بهداشت جهانی: برای موج دوم و سوم کووید-۱۹ آماده باشید

پس از پایان موج اول باید با خرید زمان برای مواجهه با موج دوم و سوم آماده شد

«‌کووید- ۱۹ به این زودی‌ها جایی نمی‌رود»-Luis ROBAYO / AFP

سازمان بهداشت جهانی به تمامی کشورها هشدار داده تا برای وقوع موج دوم و سوم ویروس کرونا پیش از دستیابی به یک واکسن آماده باشند.

دکتر هانس کلوگه، رئیس دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت گفته اروپا همچنان گرفتار اپیدمی ویروس کرونا است اگرچه نشانه‌های مثبتی از عبور اروپا از مرحله اوج مشهود است. او افزود: «‌کووید- ۱۹ به این زودی‌ها جایی نمی‌رود.»

این در حالی‌است که دانشگاه آکسفورد از همکاری‌های مشترک با « آسترا زنکا» غول داروسازی برای توسعه، تولید و توزیع واکسن کرونا در سطح انبوه خبر داده است. واکسنی که هم اکنون در مرحله آزمایش بر روی انسان را در بریتانیا است. 

آقای کلوگه در نشست خبری سازمان بهداشت جهانی، گفت: یکی از نکاتی که به وضوح در کشورهای مختلف شاهد آن بودیم  سرعت شیوع این بیماری است که بهترین نظام های درمانی دنیا را از پا درآورده و ویران کرده است. بنابراین مهم‌ترین درسی که باید بگیریم این است که بهداشت و سلامت واقعا شایستگی آن را دارد که در راس برنامه های سیاستمداران قرار بگیرد.»‌

او افزود: «‌ سلامت و بهداشت موتور محرکه اقتصاد است. چیزی که شاهدش هستیم این است که بدون آن اقتصادی درکار نیست. بدون بهداشت امنیت ملی هم معنا ندارد. زمانی که با تلاش های یکپارچه از این ویروس عالمگیر خلاص شویم، این درسی است که هرگز نباید از یاد ببریم.»

بریتانیا همچنان تحت قرنطینه سفت و سخت است. براساس آخرین آمارها ۲۶،۷۷۱ نفر بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹در بیمارستان ها، خانه های سالمندان و کل کشور جان باخته اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سایر نقاط اروپا، بعضی کشورها روند کاهش محدودیت های قرنطینه را از طریق بازگشایی فروشگاه ها و آزادی ترک خانه ها شروع کردند. 

دکتر کلوگه گفته که برای کشورها حیاتی است که برای اپیدمی‌های آینده پس از اتمام موج اول مهیا باشند. 

او گفت:‌ «اگر موج اول تمام شود، موضوع کلیدی این است که ما باید با وقت خریدن برای رویارویی با موج دوم و سوم آماده شویم،‌ بویژه آن که هنوز واکسنی نداریم. نکته کلیدی این است که آماده باشیم. چه برای موج دوم و چه برای اپیدمی دیگری از ویروس عفونی جدید. »

آقای کلوگه همچنین گفت:‌ «این نیازمند همکاری و درک مشترک همه است. نه این که فقط با فرارسیدن تابستان،‌ که هر کسی باید نقشی ایفا کند در حالی که ما به سوی واقعیتی جدید می رویم جایی که بهداشت عمومی باید جایگاه خوبی در جامعه داشته باشد.»

به گفته او تعداد مبتلایان در اروپا حدود نیمی از کل جهان ( ۴۶ درصد) ‌است و تعداد جان باختگان دو سوم کل جهان ( ۶۳ درصد). 

او گفت: «ما اکنون شاهد به ثبات رسیدن و یا کاهش تعداد مبتلایان هستیم و باید از نزدیک تحولات را دنبال کنیم.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان