ترامپ می‌گوید مدارک مربوط به منشاء کووید-۱۹ را مشاهده کرده است

رئیس‌جمهور امریکا منشاء ویروس را آزمایشگاهی در ووهان عنوان کرد

ترامپ تهدید کرد تعرفه‌های جدیدی برای کالاهای چینی وضع می‌کند-MANDEL NGAN / AFP

روز پنجشنبه، دونالد ترامپ گفت شواهد مربوط به این که منبع ویروس کرونا یک آزمایشگاه پزشکی در شهر ووهان بوده را مشاهده کرده است. رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای این قدرت اقتصادی آسیا وضع خواهد کرد.   

در هفته جاری پرزیدنت ترامپ بر میزان انتقاد هفته های اخیرش علیه پکن دائر بر اینکه رهبران چین می دانسته‌اند ویروس کرونا در کشور شیوع یافته، افزوده است. روز پنجشنبه آقای ترامپ این سئوال را مطرح کرد که چرا چین اجازه داده بوده شهروندانش به خارج مسافرت کنند هنگامی که می‌دانسته برخی از آن ها احتمالا به کووید ۱۹ مبتلا هستند.

از رئیس جمهور در رویدادی که برای سالمندان ترتیب داده شده بود اما تبدیل به یک کنفرانس خبری شد، سئوال شد:«آیا در این مرحله چیزی (شاهد و گواه) دیده اید که بتوانید با اطمینان کامل بگویید انستیتوی ویروس شناسی ووهان منبع این ویروس بوده؟» 

آقای ترامپ در پاسخ گفت: «بله، دیده ام. و فکر می کنم سازمان بهداشت جهانی هم باید از خودش خجالت بکشد.»

از آقای ترامپ همچنین سئوال شد که آیا تصور می کند چین به قصد به ویروس اجازه شیوع داده که می توان آن را به عنوان یک اقدام خصمانه تلقی کرد؟ او در پاسخ گفت که به رسیدن به چنین نتیجه ای نزدیک است:«خواهیم دید (ویروس) در چه موقعیتی است. خواهیم دید از کجا آمده است.»

برخی مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا اما بفوریت این نظریه را رد کردند.

نِد پرایس، یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مقام کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری أوباما، در حالی که پرزیدنت ترامپ همچنان در «اتاق شرقی» کاخ سفید مشغول صحبت بود در توئیتی نوشت: «این که این ویروس از بازار ووهان شیوع پیدا کرده یا تصادفا از آزمایشگاه ووهان نشت کرده تاثیری در این که به آقای ترامپ در این مورد هشدار داده شده بود و او این هشدار ها را نادیده گرفت، و نیز این که تصمیم گرفت در این مورد اقدام نکند، تغییری نمی دهد. این ها همه استفاده اطلاعاتی برای اهداف سیاسی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه رهبری ترامپ از سازمان اطلاعاتی آمریکا خواسته تا در مورد این که مقامات چین در چه زمانی و تا چه اندازه در مورد ویروس کرونا می دانسته اند – و اینکه سازمان بهداشت جهانی تا چه میزان از شیوع ویروس مطلع بوده - کسب اطلاع کند. دستگاه رهبری ترامپ همچنین می خواهد بداند چین و سازمان بهداشت جهانی تا چه اندازه آنچه را می دانسته اند مخفی کرده بوده اند.

آقای ترامپ در پاسخ به این سئوال مستقیم که آیا شواهد آن که ویروس از آزمایشگاه ووهان منشاء گرفته دیده است، گفت:«نمی توانم این را به شما بگویم. اجازه ندارم به شما بگویم.»

اما او قول داد دستگاه رهبریش نتایج تحقیقاتشان را منتشر کند.

کمی پیشتر در روز پنجشنبه، دفتر «اداره کننده اطلاعات ملی آمریکا» یا به اختصار «دی ان آی» در بیانیه ای گفت مقامات اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری کرده اند که ویروس کرونا ساخته دست بشر نیست.

در این بیانیه گفته شده:«کل دستگاه اطلاعاتی آمریکا مرتبا اطلاعات بسیار مهم را در اختیار سیاست گذاران و مقامات مسئول در واکنش به ویروس کرونا که از چین منشاء گرفته، گذاشته است. دستگاه اطلاعاتی آمریکا با جامعه علمی اشتراک نظر دارد که کووید ۱۹ ساخت دست بشر نبوده و از نظر ژنتیکی دستکاری نشده است.» 

جالب توجه اینجاست که دفتر اداره اطلاعات ملی اشاره می کند که این بیانیه نتیجه تحقیقات مجموع ۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکاست که می تواند امری نادر باشد.

اما در رویداد عجیب دیگری، بنظر می رسید آقای ترامپ نمیداند واژه اختصاری «دی ان آی» به کدام نهاد اطلاق می شود و اعتبار چندانی هم برای بیانیه دفتر اداره اطلاعات ملی قائل نشده و تنها گفت:«این بیانیه را ندیده ام.»

آقای ترامپ در تمام طول ریاست جمهوریش هشدارها و نتیجه گیری های سرویس های اطلاعاتی آمریکا را رد کرده است. منابع حزب دموکرات می گویند آقای ترامپ هشدار های مکرر نهادهای اطلاعاتی را در ماه های ژانویه و فوریه در مورد احتمال شیوع مرگبار کووید ۱۹ در ایالات متحده، نادیده گرفته بوده است. 

© The Independent