بلومبرگ: ونزوئلا در مقابل کمک‌ها به ایران طلا می‌دهد

ذخایر ارزی ونزوئلا به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده است

در یک هفته اخیر ماهان‌ایر شش پرواز به ونزوئلا داشته است-GIUSEPPE CACACE / AFP

بلومبرگ به نقل از منابع خود گزارش داده که ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد در مقابل کمک ایران به احیای صنعت نفت خود، به تهران طلا می‌دهد. آمریکا پیش‌تر از ادامه تجارت‌های مشابه دولت نیکلاس مادورو به روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی جلوگیری کرده بود.

با افت بهای نفت، اکنون ذخایر ۷۰ تنی طلای ونزوئلا اهمیت بیشتری پیدا کرده  است. در واقع طلا و دیگری دارایی‌های بانک مرکزی بخش بزرگی از قدرت مادورو برای مقابله با خوان‌ گایدو را تشکیل می‌دهد که قصد دارد با حمایت آمریکا و ۶۰ کشور دیگر در اروپا و آمریکای لاتین به ریاست‌جمهوری ونزوئلا برسد.

این درحالی است که جامعه ونزوئلا تحت رهبری مادورو هر روز فقیرتر می‌شود. 

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در یک ماه اخیر به ایران ارسال شده است. البته هنوز مقامات تهران و کاراکاس در مورد پروازهای هواپیمایی ماهان به ونزوئلا و دلیل این پروازها موضع‌گیری رسمی نداشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته گزارش‌هایی در مورد پروازهای ماهان‌ایر به ونزوئلا منتشر شد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که این پروزاها حامل تجهیزات و تکنسین‌ها برای کمک به احیای پالایشگاه‌های ونزوئلا است. این کشور در نتیجه تحریم‌های آمریکا با کمبود شدید بنزین مواجه شده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از این پروازها و نامشخص بودن ماهیت کمک‌های ارسالی از سوی ایران، از دیگر کشورها خواسته بود حریم هوایی خود را به روی ماهان‌ایر ببندد.

اکنون بلومبرگ می‌گوید، در نتیجه اقدامات ونزوئلا، حجم ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته و به شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که پایین‌ترین میزان در سه دهه اخیر به شمار می‌رود.

ایران و ونزوئلا که هر دو هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارند، با توجه به کاهش شدید بهای نفت در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، می‌کوشند روابط خود را تقویت کنند. نفت عمده‌ترین منبع درآمد هر دو کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش بلومبرگ در هفته گذشته دست‌کم شش پرواز ماهان که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در ونزوئلا به زمین نشسته است و این درحالی است که به دنبال همه‌گیری کووید-۱۹، ونزوئلا مقررات سختی را برای پروزاهای خارجی اعمال می‌کند.