هشدار مداح بیت رهبر درباره ادامه تعطیلی اماکن مذهبی

حدادیان: اگر راهی برای بازگشایی حرم‌ها و مساجد باشد و انجام ندهید، خطا کرده‌اید

مداحان در سازوکار حکومت جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ گاه زبان شخص اول نظام می‌شوند در بیان برخی نظرات رهبر، و گاه به دستور وی به سرکوب مردم معترض در خیابان‌ها می‌پردازند. 

در ایام کرونا و در حالی که برگزاری نماز جمعه در شهرهای ایران برای نهمین هفته پیاپی لغو شده است و با گذشت چندین روز از ماه رمضان، هنوز هم اجازه برگزاری مناسک مذهبی به هیئت‌ها و مساجد داده نشده است، یکی از پرنفوذترین مداحان کشور، یعنی سعید حدادیان، از استمرار تعطیلی اماکن مذهبی مملکت شاکی شده است و به خطاب به مسئولان دولتی گفته است: «اگر راهی برای بازگشایی حرم‌ها و مساجد باشد و انجام ندهید، خطا کرده‌اید.»

سعید حدادیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره شکل و شیوه  اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی حرم‌ها و مساجد، به مقامات بهداشتی کشور تذکر داده است. حدادیان گفته است: «از جایگاه وعظ و نصیحت خودم تذکر می‌دهم که زیبا نیست آخر ماه رمضان اعلام کنید به حمدالله موفق شدیم سه هزار مسجد تهران را در شب‌های احیا تعطیل کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مداح نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به برگزار نشدن مجالس مذهبی به‌خصوص در «شب‌های قدر»، مدعی شده است که «لغو این مراسم مذهبی لطمه روحی برای جوانان است.»

او با انتقاد از مسئولان مملکتی گفته است: «این مسئولان اعلام می‌کنند پروتکل ارائه کنید، خودتان ارائه کنید و کمک دهید تا این مشکل برطرف شود.»

حدادیان گفته است: «من نمی‌خواهم بار ناشدنی روی دوش مسئولان بگذارم. اگر نشد و مقدور نیست، لااقل تلاش کنید تا در آن زمان میان خود و خدا و امام زمان بری‌الذمه باشید. زیرا اگر راهی وجود داشته باشد و با استفاده از علم و تجهیزات و قدرت جوانان بتوان این مشکل را برطرف کرد و نکنیم، خطاست.»

این مداح حکومتی در پایان گفت‌وگوی خود با فارس گفته است: «من بنا ندارم تعیین تکلیف کنم. بلکه مکلف هستیم تا حضرت آقا امر کنند و ما عمل کنیم، اما درد را دارم بیان می‌کنم. می‌توان جلسات و نماز جماعت‌ها را با جمعیت‌های کمتری برگزار کرد و سریع سراغ تعطیلی نرویم.»

حدادیان همچنین افزوده است که می‌توان جلسات مذهبی و حرم‌ها را با تمهیداتی مثل کنترل حضور مردم با تب سنج و یا مدیریت جمعیت و برگزاری با تعداد بسیار کم‌تر مدعوین، برگزار کرد. 

روز گذشته نیز رفعتی ‌نائینی، سخن‌گوی حوزه‌های علمیه، با لحنی هشدارآمیز به رئیس ‌جمهوری گفت: «از مردم عذر بخواهید و حرم‌ها و نمازجمعه‌ها را باز کنید.»

رفعتی ‌نائینی مدعی شد که «بسته‌ماندن اماکن مذهبی مردم را نسبت به نظام دل‌سرد می‌کند.»

این مقام مسئول در حوزه‌های علمیه کشور، در نامه خود به رئیس جمهوری ایران نوشت: «یقیناً هرچه بُعد معنوی جامعه را ارتقاء بخشید موجب تقویت نظام خواهد شد»، و به حسن روحانی تذکر داد: «دستور بازگشایی زیارت‌گاه‌ها و برگزاری برنامه‌های دینی را صادر کنید. نباید با تصمیمات نادرست این مردم را نسبت به دین و حاکمیت اسلامی دل‌سرد کرد.»

سخن‌گوی حوزه‌های علمیه در نامه‌ خود به رئیس ‌جمهوری، همچنین از او خواست که بابت بسته‌ماندن حرم‌ها و مساجد و دیگر اماکن مذهبی، از «مردم انقلابی» عذر بخواهد.

سخنگوی حوزه‌های علمیه کشور مدعی شده است که گویا ماه پیش «کارشناسان دولت در ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش داده‌اند پیش‌بینی آن‌ها درباره جاهای انتقال کرونا اشتباه بوده است و سهم زیارت‌گاه‌ها در انتقال ویروس ۴۴صدم درصد و نماز‌جمعه‌ها ۲۲ صدم‌درصد و بسیار کم‌تر از یک‌درصد است؛ در حالی‌که برخی جاها که بیش‌از ۲۶درصد تاثیر داشته‌اند، باز شده‌اند.»

بیشتر از