ارزش بیت‌کوین به طور ناگهانی ۱۵۰۰ دلار افزایش یافت

تا دو هفته دیگر عرضه این ارز دیجیتال به نصف می‌رسد و انفجار قیمت‌ آن قابل پیش‌بینی است

در سال ۲۰۱۶ میلادی، قیمت بیت کوین در رویدادی مشابه تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت-PIXABAY

قیمت «بیت کوین» به طور ناگهانی بیش از ۱۵۰۰ دلار جهش داشته است. این جهش، رکوردی تازه در نرخ این ارز دیجیتال از ماه فوریه گذشته تا کنون به‌شمار می‌رود.

ارزش بیت کوین صبح روز پنجشنبه به بالای ۹۰۰۰ دلار رسید و در بالاترین قیمت، ۹۴۰۰ دلار شد،  سپس با افتی ۲۰۰ دلاری به ۹۲۰۰ دلار برسد.

این افزایش قیمت در آستانه رویداد «هاوینگ» صورت گرفته است که دو هفته دیگر برگزار می‌شود و انتظار می‌رود تاثیر چشمگیری بر بازار این ارز دیجیتال داشته باشد.

هاوینگ، یا نصف شدن عرضه بیت کوین، هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و این مورد، سومین بار در تاریخ ۱۱ ساله بیت کوین خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، قیمت بیت کوین در رویدادی مشابه تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت، در حالی که در هاوینگ سال ۲۰۱۲ ارزش بیت کوین با جهشی چشمگیر، بیش از ۸۰ برابر رشد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی قیمت بیت کوین به علت نوسانات آن دشوار است، اما بعضی تحلیلگران ادعا می‌کنند که می‌توان قیمتی مشابه را برای سال ۲۰۲۰ انتظار داشت.

سایمون پیترز، از تحلیلگران ارزهای دیجیتال در تارنمای مبادلات اینترنتی ایتورو، به ایندیپندنت گفت: «‌حدود ۱۲ روز مانده به رویداد هاوینگ، سرمایه‌گذاران مشتاق دیوانه‌وار به فعالیت پرداخته‌اند و قیمت بیت کوین روبه افزایش گذاشته است و ظرف ۳۶ ساعت گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.»

در حالی که انتظار می‌رود این دوره از رویداد هاوینگ نیز منجر به افزایش قیمتی مشابه آخرین دوره شود، شمار بازیگران واقعی در بازار هم اکنون به رکورد تازه‌ای رسیده است.

سایمون پیترز گفت: «با وجود چنین جوش و خروشی در بازار، حدس می‌زنیم که قیمت بیت کوین قبل از برگزاری رویداد به بیش از ۱۰۰۰۰ دلار برسد.»

رویداد قریب‌الوقوع هاوینگ، در حالی رخ می‌دهد که ویروس عالمگیر کرونا اقتصاد جهانی را با بلاتکلیفی روبه‌رو کرده است. به گمان آقای پیترز، این وضعیت موجب شده است تا سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌های سنتی، به بیت کوین روی آورند.

او گفت: «‌در میانه چشم‌انداز روبه افول اقتصادی در آمریکا و احتمال افزایش روزافزون عرضه پولی، که به تضعیف دلار آمریکا می‌انجامد، ما معتقدیم که بیت کوین می‌تواند به راحتی به افزایش قیمت‌های گذشته دست یابد.»

با ا ین حال، برخی اظهار داشته‌اند که با توجه به این که سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود می‌کنند، شاید بیت کوین نیز مانند سهام‌های سنتی ضربه بخورد و ارزش آن پایین بیاید؛ مشابه آنچه ظاهرا ماه گذشته، وقتی کشورهای مختلف در سراسر جهان برای کاهش شیوع کووید- ۱۹ تدابیر بازدارنده اعمال کردند،  رخ داد.

در آن دوران، در پی فروپاشی برق آسای قیمت‌ها بر اثر فروش یک ارز دیجیتال اصلی، قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود در ۱۲ ماه سقوط کرد و به حدود ۴۰۰۰ دلار رسید. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد