عضو شورای شهر تهران: در دو ماه ۱۳ هزار نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند

آمار فوت‌شدگان در دو ماه گذشته در تارنمای بهشت‌زهرا منتشر نشده است

تارنمای سازمان ثبت‌احوال ایران نیز بعد از اعلام  گفته‌های عضو شورای شهر تهران، برای دو روز متوالی از دسترس خارج شده است-عکس از جماران

نبود آمار شفاف در مورد جان‌باختگان کرونا از عمده اختلافات میان شورای شهر تهران و وزارت بهداشت در روزهای اخیر است و  به تبع آن، آمار شفاف جان‌باختگان کرونا همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

در عین این که محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، گفته است که «در اسفند و فروردین، ۱۳ هزار نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند» و در مقایسه با آمار درگذشتگان سال گذشته در همین بازه زمانی، می‌توان متوجه اختلاف آمار شد، اما آمار وزارت بهداشت چیز دیگری می‌گوید. 

روز ۱۰ اردیبهشت کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، تازه‌ترین آمار مرگ و میر بر اثر  کرونا را ۵ هزار و ۹۵۷ نفر اعلام کرد؛ دقیقا نقطه اختلاف آمار شورای شهر تهران و وزارت بهداشت در خصوص کل فوت‌شدگان. 

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نیز در روزهای گذشته با بیان آن که روزانه در تهران بین ۷۰ تا بالای ۱۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به کووید ۱۹ دفن می‌شوند، گفته است: «پاسخ تست کرونای بسیاری پس از دفن مشخص می‌شود ‌و علت مرگ عده‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود.»

بدون در اختیار داشتن آمار رسمی و دقیق نمی‌توان آماردرستی از مبتلایان و فوت‌شدگان به دست آورد. آمار رسمی از ابتدای شیوع ویروس به ایران شفاف نبود، چنانچه زمان دقیق ورود ویروس نیز به دلیل ملاحظات سیاسی به درستی اعلام نشد و همواره محل بحث بود. با همه‌گیری ویروس و بالا رفتن آمار مرگ و میر، انتشار ویدیوهایی از انباشت اجساد در سردخانه در انتظار دفن از غسالخانه‌ها و مراکز دفن اموات، شائبه‌های بسیار ایجاد کرد. نیروی انتظامی نیز با بازداشت افرادی که اقدام به انتشار ویدئوها کرده بودند به ابهامات دامن زد.

هنوز هم به درستی معلوم نیست که ویروس کرونا در ایران واقعا چند نفر را مبتلا کرده است و چه تعدادی در اثر آن بیماری درگذشته‌اند. 

دعوای شورای شهر تهران با وزارت بهداشت نیز از روزهای نخست شکل جدی به خود گرفت. با اعلام نشدن شفاف آمار فوت‌شدگان از سوی وزارت بهداشت و به تبع آن، ستاد مقابله با کرونا، محمدجواد حق‌شناس نیز اعلام کرد: «آمار مبتلایان و مرگ و میر در تهران شفاف نیست.» آقای حق‌شناس در جلسه شورای شهر با بیان آن که آمار دولت «آدرس غلط به اهالی تهران» است، گفت: «با این آمار آنها که باید نگران باشند، نگران نمی‌شوند و میزان مرگ و میری که ما حداقل در شهر تهران خبر داریم و در واقع آماری که وجود دارد، اصلا با عددهایی که در سطح کلان بیان می‌شود همخوانی ندارد.» این در حالی است که آقای حق‌شناس خود نیز به عنوان عضو شورای شهر، سخنی از آمار دفن شده‌ها در بهشت زهرا به عنوان ارگان زیرمجموعه شورا و شهرداری، ارایه نکرد.

در عین حال، گزارشی نیز از مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد که نشان می‌دهد تعداد جان‌باختگان دو برابر، و تعداد مبتلایان ۸ تا ۱۰ برابر رقمی است که از سوی این وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

از دیگر سو، ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر، نیز با اعلام نگرانی از اوج گرفتن مجدد بیماری در اردیبهشت ماه به دلیل بازگشایی اصناف، در گفت‌و‌گویی با روزنامه «شرق» گفت: «روزانه در بهترین شرایط ۷۰ نفر‌ و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر کرونا فوت می‌کنند.» خانم خداکرمی درباره تفاوت این آمار با آمار رسمی، گفت که در آمار رسمی علت برخی از مرگ‌ها سندرم تنفسی حاد عنوان می‌شود. این نکته‌ای‌ست که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز از آن به عنوان پنهانکاری و حفظ پرستیژ بین‌المللی نظام در عرصه بین‌المللی یاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفته‌های خانم خداکرمی را به تمسخر گرفت. 

پیش‌تر نیز رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از آمار اعلام شده مبتلایان به کرونا توسط دولت، خواسته بود که آمار به تفکیک استان‌ها اعلام شود.

در روزهای گذشته نیز آقای حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، عنوان کرده بود که در اسفند و فروردین، ۱۳ هزار نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند. وی عنوان کرده بود که مقایسه این آمار با سال گذشته نشان می‌دهد که آمار جان‌باختگان کرونا در ایران نادرست است.

عضو شورای شهر تهران به «آفتاب‌یزد» گفت: «درباره تعداد فوتی‌های تهران طی دوماهه گذشته، عددی که الان داریم ۱۳ هزار نفر در تهران در اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه در بهشت زهرا پذیرش شده‌اند. این مجموعه کل درگذشتی‌های تهران است. خودتان با رجوع به سازمان ثبت احوال و آمار فوتی‌های کل سال ۹۷ در تهران متوجه موضوع خواهید شد. در مورد این که چه تعداد از این آمار بر اساس کرونا بوده، نظری نمی‌دهم. نه این که برخی آمار را نداشته باشیم، اما اعلام هم نمی‌کنیم. ستاد این آمار را باید اعلام کند. می‌توانند اعلام کنند و این موضوع را به اطلاع مردم برسانند. وقتی که دارند اعلام می‌کنند که فلان تعداد نفر در کشور مبتلا شده‌اند، چرا جای این آمار را اعلام نمی‌کنند تا بدانیم از این میزان چقدر متوجه تهران است.»

پیش‌تر اما اعضای شورای شهر تهران از اعضای ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای ارائه گزارش به شورای شهر دعوت کرده بودند، که پاسخی دریافت نکردند. 

در آخرین جلسه  شورای شهر تهران نیز محسن هاشمی، رئیس شورا، در پاسخ به سوال خبرنگار «رکنا» در خصوص پاسخ ندادن وزارت بهداشت در مورد تعداد جانباختگان کرونا در تهران، توضیح داد: «برای گرفتن آمار قدرتمان در بهشت زهرا زیاد است و آمار فوتی‌های کرونایی را از این سازمان می‌گیریم.» جالب این که  بعد از این گفته‌های مهدی هاشمی، ثبت‌احوال، مرکز آمار، و حتی بهشت زهرا، خلاف رویه همیشگی خود، آمار تازه مرگ و میر را اعلام نمی‌کنند. 

در میان فوت‌شدگان هستند افرادی که امکان انجام آزمایش کرونا را نداشته‌اند و برخی از آنان بدون آزمایش، درگذشته‌اند.

بر اساس گفته‌های آقای حق شناس، عضو شورای شهر تهران، طی دو ماه شیوع کرونا در تهران، تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر در این شهر درگذشته‌اند.

سوال این است که دلیل منتشر نشدن آمار فوت‌شدگان در تارنمای بهشت زهرا برای دو ماه گذشته، خلاف روال همیشگی این سازمان، چیست. رئیس این سازمان هم حاضر به گفت‌و‌گو با رسانه‌ها در این خصوص نشده است. تارنمای سازمان ثبت‌احوال ایران نیز بعد از اعلام  گفته‌های عضو شورای شهر تهران، برای دو روز متوالی از دسترس خارج شده است و تا زمان نگارش این گزارش، در برابر تلاش برای دست‌یابی به شمار مرگ‌ها از اواخر سال گذشته تا بهار امسال، یافته‌ای در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. 

بیشتر از