در نظرسنجی جدید جو بایدن با ۱۰ درصد اختلاف از ترامپ پیشی گرفته است

این نظرسنجی شش ماه مانده به انتخابات ایالات متحده تهیه شده است

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ رقیب نهایی دونالد ترامپ خواهد بود-Ethan Miller/Getty Images/AFP

شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، نظرسنجی جدیدی جو بایدن را با ۱۰ درصد پیشتاز دونالد ترامپ نشان داد.

نظرسنجی معتبر دانشگاه سوفولک که در همکاری با یو‌اس‌ای تودی (USA Today) انجام یافت، نشان می‌دهد که در برگه رایی دو طرفه، آقای بایدن حائز ۵۰ درصد آرا شده است و آقای ترامپ ۴۰ درصد آرا را کسب می‌کند. وقتی هم گزینه سومی معرفی شد، آقای بایدن با نتیجه ۴۴ درصد در برابر ۳۸ درصد پیشتاز ترامپ بود و ۹ درصد از رای‌دهندگان هم اعلام کردند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. 

این نتایج، هم‌راستا با اکثر نظرسنجی‌های سراسری اخیر است که توسط تارنمای ۵۳۸ جمع‌آوری شده است و در هیچ یک از آنها آقای بایدن بازنده رقابت نیست. در بعضی از آنها او تنها با ۲ درصد پیشتاز است، در حالی که در برخی دیگر پیشتازی ۱۴ درصدی را از آن خود کرده است.

نتایجی این چنین، خیلی برای ستاد انتخابات ریاست جمهوری آقای بایدن دلگرم کننده است؛ به ویژه در شرایط فعلی بحران ویروس کرونا که موجب شده است که او و رئیس جمهوری، نتوانند گردهمایی‌های انتخاباتی حضوری برگزار کنند و در مراسم‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی حضور به هم رسانند.

گرچه بسیاری از دموکرات‌های برجسته گرد هم آمده‌اند تا علنا از آقای بایدن حمایت کنند، تنها از طریق انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی قادر به انجام این کار بوده‌اند که بسیاری از آنها به «تصاویر گروگان‌ها» تشبیه شده است (به دلیل نابلد بودن و ضبط غیرحرفه‌ای فیلم‌ها با نور نامناسب که آن کلیپ‌ها را به فیلم‌های گروگان‌ها در جاهای تاریک و پشت به دیوارهای آجری، شبیه کرده‌ است. کنایه از غیرحرفه‌ای بودن یا جذاب نبودن آن کلیپ‌های تبلیغاتی. نخستین بار «تره‌ور نوا» در برنامه »دیلی شو» با اشاره به ویدیوی حمایت کمالا هریس از بایدن، این تشبیه و انتقاد را به‌کار برد.)

آقای بایدن همچنین با تهدیدی جدی علیه شهرت و خوشنامی خود مواجه است که به خاطر ایراد اتهام تعرض جنسی از جانب یکی از کارمندان سابق او است. تارا رید، معاون اول رئیس جمهوری را متهم کرده است که وقتی برای او در دفترش در مجلس سنا در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی کار می‌کرده، به طور جدی مورد تعرض جنسی قرار گرفته است.

در آغاز بحث‌هایی بر سر اعتبار ادعای او، حتی در جمع چپ‌گرایان، وجود داشت و این که ادامه دادن تحقیق بر این ادعاها چه تاثیری خواهد داشت، وقتی که آقای بایدن خود در حال رقابت با رئیس جمهوری‌ای است که از جانب چندین زن متهم به ارتکاب تعرض و آزار جنسی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، بعضی از اعضای حزب دموکرات گفته‌اند که بحث درباره این ادعاها «مشروع» است و برخی دیگر که می‌گویند در حول‌وحوش آن تعرض جنسی ادعاشده، با خانم رید صحبت کرده‌اند، حال به حمایت از او برخاسته‌اند. کارزار آقای بایدن وقوع هرگونه تعرضی را انکار کرده است.

در همین حال، آقای ترامپ کاملا بر نرخ محبوبیت خود (و همچنین میزان تماشای حضور تلویزیونی‌اش از سوی مردم) متمرکز شده است که روال معمول ریاست جمهوری او از اولین ماه‌های آغازین است. گرچه او هنوز در میان جمهوری‌خواهان از محبوبیت بالایی برخوردار است، نرخ محبوبیت کلی او همواره ضعیف بوده است؛: به طوری که در تاریخ نظرسنجی مدرن بی‌سابقه است.

گرچه برخی نظرسنجی‌ها در پایان ماه مارس نشان داد که نرخ محبوبیت او به ۵۰ درصد نزدیک شده است، اکنون نظرسنجی‌های جدیدتر حاکی از آن است که با تشدید بحران ویروس کرونا، نرخ صعودی محبوبیت وی معکوس شده است. و گرچه او ادعا می‌کند که به شدت محبوب است، ادعاهایش عموما بر پایه قیاس‌های نادرست یا گمراه‌کننده است.

© The Independent