نقد عملکرد ضعیف ترامپ در مبارزه با شیوع ویروس کرونا

آخرین نظرسنجی‌ها نشان از شکست‌پذیر بودن ترامپ در انتخابات دارد

عملکرد رئیس جمهور آمریکا در کنترل بحران ویروس کرونا ضعیف‌تر از رهبران سایر کشور‌ها بوده است-REUTERS/Carlos Barria

بحران ویروس کرونا باعث افزایش محبوبیت دونالد ترامپ شد، چرا که عموم شهروندان به دور پرچم او گرد آمدند تا با این بحران مقابله کنند. اما این افزایش محبوبیت اکنون پایان یافته است. محو این محبوبیت حاکی از حقیقت بزرگی درباره ریاست جمهوری ترامپ است: مردم او را دوست ندارند. او همواره به شدت نامحبوب بوده است و به نظر می‌آید که تا نوامبر ۲۰۲۰ هم وضعیت به همین منوال باقی بماند.

بنا به سایت ردیاب نظرسنجی‌ ۵۳۸، محبوبیت ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری، در اوایل ماه آوریل به بیشترین حد خود رسید. آن زمان، وقتی بود که تاثیرات بهداشتی و اقتصادی ویروس به تدریج و به گونه‌ای دردناک آشکار شد و مردم می‌خواستند علیه این تهدید متحد شوند و اظهار همبستگی کنند. در آن زمان محبوبیت ترامپ به ۴۵.۸ درصد رسید و نرخ مخالفت با او نیز به زیر ۵۰ درصد و به ۴۹.۹ درصد کاهش یافت.

اینها آمار خوبی برای ترامپ است. اما در مقایسه با سایر اتفاقاتی که در طول تاریخ باعث «اتحاد و همبستگی مردم» شد، خیلی پایین است. برای مثال، نرخ محبوبیت جرج دبلیو بوش بعد از حملات ۱۱ سپتامبر به ۹۰ درصد رسید و محبوبیت جیمی کارتر نیز در آغاز بحران گروگان‌گیری ماموران سفارت در ایران، تا ۵۸ درصد بالا رفت.

ترامپ همچنین در مقایسه با سایر رهبران، در اداره بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا بسیار ضعیف عمل کرده است. فرماندار فیل مورفی از ایالت نیوجرسی، افزایش شایان نرخ محبوبیت خود را شاهد بود که از ۴۱ درصد به ۷۱ درصد رسید. فرماندار گرچن ویتمر از ایالت میشیگان نیز گرچه در رتبه پایین‌تری قرار دارد، ولی هنوز نرخ محبوبیت خوبی با ۵۷ درصد کسب کرده است. نرخ محبوبیت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در طول بحران این بیماری عالم‌گیر از ۳۵ درصد به ۶۵ درصد افزایش یافته است و محبوبیت نخست وزیر جوزپه کونته در ایتالیا نیز از ۳۹ درصد در ماه فوریه به ۵۴ درصد در آخر ماه مارس رسید.

در همین حال، نرخ محبوبیت ترامپ همینک نیز به آمار پیش از شروع بحران بازگشته است. نرخ محبوبیت او در ۲۷ آوریل ۴۳.۳ درصد شد و نرخ مخالفت با او به ۵۲.۶ درصد رسید؛ درست مانند آمار ۲۲ مارس که نرخ صعودی محبوبیتش آغاز شد.

چرا افزایش محبوبیت ترامپ اندک بود و عمری کوتاه داشت؟ شاید تا حدی به خاطر این باشد که اظهارات علنی او درباره این بیماری عالم‌گیر خیلی گیج کننده بوده‌اند و اصلا یاری‌رسان نیستند. ترامپ به ندرت با کسانی که عزیزان خود را به این بیماری از دست داده‌اند، همدلی می‌کند؛ به جای آن که از مصاحبه‌های مطبوعاتی روزانه خود بهره جوید تا از خود تعریف کند و سر خبرنگاران داد بزند. توصیه‌های بهداشتی او آشکارا جاهلانه، وحشتناک و خطرناک هستند. او رسما هفته گذشته به مردم پیشنهاد داد برای مقابله با ویروس به خود مایع ضدعفونی اسیدی تزریق کنند. او تمام سعی خود را کرده است که در کمترین زمان ممکن، بیشترین استفاده را از نیت خیر شهروندان ببرد.

اما این داستان معمولا همیشه درباره ترامپ صحت دارد؛ هرچند منتقدان او ممکن است انکارش کنند. افزایش محبوبیت او پس از مراسم تحلیف تقریبا بلافاصله ناپدید شد و او در اکثر دوران ریاست جمهوری خود نرخ محبوبیتی میان ۳۸ تا ۴۳ درصد داشته که به ویژه با توجه به این که تاکنون در طول دوره او شاهد رکود اقتصادی نبوده‌ایم، آماری ضعیف است. او در مقایسه با سایر روسای جمهوری در مقاطعی مشابه در طول ریاست جمهوری خود، همواره در رتبه آخر ایستاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به خاطر دلایل متعددی که می‌تواند به ذهن آدم خطور ‌کند، نرخ محبوبیت ترامپ اینقدر ضعیت است و مدام رو به افول. او در انجام کارش بد عمل می‌کند و همواره اظهاراتی تنش‌آفرین بیان داشته است یا اقداماتی وحشتناک انجام می‌دهد که صرفا برای از خود راندن جمع کثیری از رای دهندگان طراحی شده‌اند. بعد از گردهمایی شارلوتس‌ویل در ۲۰۱۷، وقتی از او خواسته شد فاشیست‌های معترض را محکوم کند، او در پاسخ خود تردید کرد. او در تلویزیون ملی از چین خواسته است تا در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده دخالت کند. او به عنوان بخشی از سیاست مهاجرتی خود کودکان را از خانواده‌های‌شان جدا کرده و آنها را در قفس انداخته است. او و حزب جمهور‌ی‌خواه به کرّات سعی کرده‌اند امریکاییان را از حق دسترسی به بیمه بهداشتی محروم سازند.

بعد از هر جنجال، مهره‌های سیاسی چپ، راست و میانه، ادعا می‌کنند ترامپ آسیب نخواهد دید و می‌تواند از انجام هر کاری قصر در رود. این ادعا تا حدی درست است؛+ ترامپ هنوز قدرت را به دست دارد. علی‌رغم استیضاح شدن بر اساس مدارکی آشکار مبنی بر مداخله در روند عدالت و دستکاری در انتخابات، او از منصب خود پایین کشیده نشد.

اما در ابعاد دیگر، ادعای فوق اصلا صحت ندارد. حزب ترامپ از زمان قدرت گرفتن وی عملکرد ضعیفی در انتخابات‌ها داشته است. جمهوری‌خواهان انتخابات مجلس نمایندگان را در سال ۲۰۱۸ کاملا واگذار کردند. آن‌ها حتی به طرزی بی‌سابقه کرسی سنای ایالت آلاباما را نیز در انتخابات میان‌‌دوره‌ای ۲۰۱۷ باختند. همچنین، بازنده رقابت بر سر فرمانداری ایالت کانزاس بودند و در ایالت ویرجینیا هم مغلوب شدند. درست است که معمولا حزب رئیس جمهوری در انتخابات‌های جزئی دیگر ضعیف عمل می‌کند، ولی حتی با توجه به این واقعیت، در حال حاضر رای‌دهندگان، به ویژه رای‌دهندگان ساکن حومه‌ها، با سرعتی قابل توجه از ترامپ و متحدانش دور می‌شوند.

ترامپ برای رقابت در انتخابات سراسری آینده در ماه نوامبر هم ضعیف عمل خواهد کرد. جو بایدن در تمام نظرسنجی‌های ملی ۶ تا ۱۰ درصد نسبت به او پیشتاز بوده است و وضعیت رئیس جمهوری در نتایج نظرسنجی ایالات حساس نیز چندان عالی به نظر نمی‌رسد.

علی‌رغم این نکته، ترامپ هنوز می‌تواند برنده دور دوم باشد. جمهوری‌خواهان به حمایت از او ادامه می‌دهند و هنوز راه درازی تا انتخابات باقی مانده است، و نتایج نظرسنجی‌ها ممکن است تغییر کند.

اما فارغ از این که چه اتفاقی بیفتد، مهم است به یاد داشته باشیم که مردم واقعا دونالد ترامپ را دوست ندارند. اکثر امریکاییان مخالف اقدامات او در هر روز از ریاست جمهوری او بوده‌اند و هستند. حتی طی بحرانی ملی، وقتی مردم تمام تلاش خود را کردند که کمی از او بیشتر خوششان آید، به زودی دریافتند که چنان چیزی امکان‌پذیر نیست.

هواداران ترامپ سعی دارند خود و دیگران را راضی کنند که جمع آنها اکثریتی مقاومت‌ناپذیر است و هیچ یک از کارهای ترامپ، اشتباه یا نامحبوب نیست. اما در واقع این مخالفان ترامپ هستند که در اکثریت قرار دارند. ترامپ فردی نامحبوب است؛ درست مانند مفاهیمی نظیر ظلم، نژادپرستی، بی‌عاطفگی و اقتدارگرایی که محور و معنای ریاست جمهوری او بوده است. این باعث تضمین پیروزی در ماه نوامبر نخواهد شد، ولی ما هم نباید آن را فراموش کنیم.

© The Independent