گفتگوی تلفنی ظریف و همتای اوکراینی: کی‌اف به دنبال روشن شدن حقیقت

برخی گزارش‌ها از تلاش ظریف به منظور جلوگیری از ارجاع موضوع به دادگاه‌های بین‌المللی حکایت دارد

وزیر امور خارجه اوکراین در گفتگوی تلفنی با ظریف بار دیگر خواستار دسترسی اوکراین به جعبه‌سیاه شده است - عکس از ایرنا

درحالی که رسانه‌های داخلی جزئیات گفتگوی تلفنی اخیر وزرای امور خارجه ایران و اوکراین در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی را منتشر نکرده‌اند، وزرات امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف اظهارات یک نماینده در مورد هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی را تکذیب کرده است.

بنابراین گزارش، ظریف به همتای اوکراینی خود اطمینان داده که اظهارات حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، موضع رسمی دولت نیست. نوروزی اخیرا گفته بود در این پرونده کسی بازداشت نشده است. او همچنین ادعا کرده بود که هواپیمای اوکراینی یک هفته قبل از اینکه هدف پدافند سپاه قرار گیرد، در اسرائیل بوده و دستکاری شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای خط هوایی بین‌المللی اوکراین با ۱۷۶ مسافر، بامداد هجدهم دی‌ماه سال گذشته، بر فراز تهران و لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی هدف دو موشک مجاورتی قرار گرفت، که از پدافند هوایی سپاه شلیک شد. این پدافند هوایی ساعاتی قبل در نزدیکی فرودگاه مستقر شده بود، چرا که سپاه در حال حمله‌های موشکی به پایگاه نیروهای ‌آمریکایی در عراق بود، تا انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را بگیرد. این حمله‌های موشکی سه روز پس از کشته شدن سلیمانی در عراق و بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع انجام شد.

مقامات تهران تا سه روز پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی و جان باختن همه مسافران و خدمه این پرواز، شلیک موشک به آن را تکذیب می‌کردند. سرانجام با فشار بین‌المللی و رسانه‌ای، ناگزیر به اعتراف شدند.

پس از بحث و جدل‌های فراوان بر سر تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به کشور ثالث که توانایی بازخوانی اطلاعات آن را دارد، تهران با ارسال جعبه سیاه موافقت کرد، اما هنوز جعبه‌سیاه را تحویل نداده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ظریف برای توافق با دولت اوکراین، به منظور جلوگیری از ارجاع موضوع به دادگاه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.

از سوی دیگر لعیا جنیدی، مشاور حقوقی رئیس‌جمهور ایران نیز اواخر بهمن‌ماه از اقدامات تهران، برای جلوگیری از شکایت خانواده قربانیان و جبران خسارت‌ها خبر داد.

با این حال کولبا دمیترو، وزیر امور خارجه اوکراین در گفتگوی تلفنی با ظریف بار دیگر خواستار دسترسی اوکراین به جعبه‌سیاه و شفاف‌سازی از سوی جمهوری اسلامی شده است.

او همچنین از تهران خواسته، هرچه زودتر مقصران و مسئولان این فاجعه را معرفی کرده و عدالت را اجرا کند.

کانادا به عنوان کشوری که بیشترین تعداد شهروندان قربانی در این فاجعه را دارد نیز خواستار تحویل جعبه سیاه و اجرای عدالت است.

شماری از اعضای خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی تا کنون بارها اعتراض خود را به مواضع تهران در مقابل این پرونده اعلام کرده‌اند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده جان باختگان پرواز ۷۵۲، در واکنش به گفتگوی اخیر ظریف با همتای اوکراینی نوشت: «مسافران بی‌گناه یک هواپیما در گور خفته‌اند، قاتلان به نام قهرمانان ملی در دفاع از بیت رهبری در تلویزیون ظاهر می‌شوند و معترضان به جنایت، در زندان هستند. وزیر خارجه همچنان مشغول مذاکره است و من فریاد می‌زنم» دخترم کجاست؟ همسر من کجاست؟ شرارتی به اسم جمهوری اسلامی که از رسوایی باکی ندارد.»