نگرانی از فرسودگی کادر درمانی با تداوم همه‌گیری کرونا در ایران 

کم شدن محدودیت‌های تردد برابر است با افزایش مرگ‌ومیر بیماران کرونایی

با بازگشایی تدریجی کشور و راه افتادن دوباره زندگی روزمره شهروندان ایرانی، مقامات بهداشتی و درمانی کشور هم‌چنان هشدار می‌دهند که این بازگشایی‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست و نباید رسم و آیین زیستن در روزگار کرونا زده، از روزمره مردم حذف شود. 

در روزهای گذشته مدام از زبان مسئولان بهداشتی و درمانی کشور شنیده‌ایم که از شهروندان خواسته‌اند که تا حد امکان از خانه خارج نشوند و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری در اجتماع را رعایت کنند. 

تداوم آسیب‌های همه‌گیری کرونا در بخش‌های گوناگون مرتبط با زندگی روزمره شهروندان، باعث شده است تا پیامد آسیب‌های ناشی از این بحران، پس از گذشت بیش از دوماه از آغاز شیوع، بیش از پیش خودنمایی کند.

تردیدی نیست که از ابتدای شیوع کرونا، کادرهای درمانی کشور در صف اول مبارزه با این ویروس ناخوانده و مرگ‌آفرین بوده‌اند. کادرهای درمانی بیمارستان‌های ایران با وجود کمبود امکانات و مراجعان بسیار زیاد در یک دوره کوتاه زمانی، در مبارزه با کرونا ایستادگی کردند. 

تعداد زیادی از اعضای کادرهای درمانی ایران در بیمارستان‌های سراسر کشور، در راه مبارزه با این بیماری کشنده جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. اما فارغ از این خسارات تلخ جانی، مواجهه هر روزه کادر درمانی با کرونا و تیمارداری از بیماران و مواجهه مدام با وقایع تلخی که این ایام در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد، فشارهای روحی شدیدی بر آنها تحمیل می‌کند.

امروز، «آرش نجیمی»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی أصفهان، با ذکر به این واقعیت که «پوشیدن لباس‌های کاورال (تنپوش‌های سراسری)، استفاده از ماسک به مدت طولانی، دوری از خانواده، در تماس بودن با فنی‌ترین نوع حفاظت و دیدن صحنه‌هایی که هر انسانی را ناراحت می‌کند، قطعا کادر درمانی و بهداشتی ما را خیلی تحت تاثیر قرار می‌دهد»، فرسودگی کادر درمان را، «هم به دلیل سلامتی و هم به لحاظ ارائه خدمت‌»، به شدت نگران‌کننده خواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که «با توجه به ترددهای زیاد در سطح استان أصفهان، پیش‌بینی شما نسبت به هفته‌های آینده در خصوص افزایش ابتلا به چه صورتی است»، با اشاره به ترددهای بی‌مورد و تجمع‌های غیرضروری مردم، گفت: «ممکن است شاهد افزایش مبتلایان باشیم. اما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد، زیرا برای همه مردم اتفاق خوبی نیست و با توجه به طولانی شدن ارائه خدمت توسط بیمارستان‌ها،  می‌تواند ما را دچار مشکلات فراوانی کند.»

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی أصفهان، درباره وضعیت تردد در سطح این کلانشهر ایران نیز گفت: «متاسفانه در این خصوص شرایط خیلی بد است.»

به گفته او، بر خلاف روزهای عید که مردم همکاری خوبی داشتند، در حال حاضر شاهد ترددهایی هستیم که ضرورتی در آن نیست . این مقام مسئول افزود که رفتن به پارک‌ها در این روزها، بسیار زیاد شده است که واقعا «خطرناک» است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره نگرش مردم درباره بازگشایی مشاغل نیز گفت: «مردم فکر کردند حال که این اتفاق افتاده، نشان‌دهنده تمام شدن بیماری است؛ در حالی که تمام نشده بود، اکنون نیز چنین نشده است، و هر لحظه ممکن است موجی را به سوی موارد ابتلا ایجاد کند.»

این مقام بهداشتی با کنایه به تصمیم مقامات دولتی درباره بازگشایی تدریجی کشور، افزود: «به هر حال این تصمیم ضرورت خاصی بود که از شیوع کرونا مهمتر بود، اما خواست صاحب‌نظرانی که به حوزه سلامت توجه می‌کردند، این بود که بهتر است همه جا تعطیل شود و قرنطینه باشد تا چرخه انتقال به طور کامل از بین برود و شاهد موارد حداقلی باشیم.»

پیش از این نیز بر اساس آمار ۲۲۸۶ نفر از پزشکان و پرستاران به کرونا مبتلا شده و ۱۲۲ نفر از آنان جان باخته‌اند.

بر اساس این آمار و اسامی، در استان تهران ۳۴ نفر در استان گیلان ۲۹ نفر و در استان مازندران ۲۱ نفر از پزشکان و کادر درمان جان باخته‌اند.

 از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار کووید۱۹ نیز جان خود را از دست دادند. به این ترتیب، مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۵۸۰۶ نفر رسید.

بیشتر از