نخست وزیر نیوزیلند تا «حذف» کووید ۱۹ به قرنطینه پایان نخواهد داد

جاسیندا آردرن می‌گوید کشورش چنانچه هشیار باشد «فاتح جنگ» علیه کووید ۱۹ است

جاسیندا آردرن، نخست وزیر بریتانیا Mark Mitchell / POOL / AFP

نخست وزیر نیوزیلند گفت که با توقف شیوع ویروس کووید ۱۹ در جامعه، قصد دارد این هفته مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه‌ کرونایی را آسان‌تر کند.

جاسیندا آردرن گفت که کشورش با اتخاذ رویکرد «واکنش فوری و شدید» تا کنون توانسته است از رسیدن به بدترین حالت این همه‌گیری اجتناب کند و با ویروس مبارزه کند. اما هشدار داد که نباید در روزهای آتی خیال‌مان راحت شود.

دولت خانم آردرن پس از چندین روز تک‌رقمی شدن آمار مبتلایان جدید، تصمیم گرفته است اجازه دهد بخشی از فعالیت اقتصادی کشور از سر گرفته شود. روز دوشنبه فقط پنج نفر در آن کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند.

نخست وزیر گفت: «در نیوزیلند جامعه‌ای وجود ندارد که ویروس در سطح وسیع در آن شایع باشد و هنوز تشخیص داده نشده باشد. ما در این جنگ پیروز شدیم، اما اگر بخواهیم ویروس را از خود دور نگه داریم، باید هم‌چنان هشیار باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راهبرد نیوزیلند در مواجهه با ویروس کرونا این بوده است که با وضع مقررات سختگیرانه و بهنگام برای کم نگه داشتن تعداد مبتلایان، اجبار مسئولان به اجرای فوریِ به‌اصطلاح قرنطینه در روز ۲۵ مارس و تعطیلی مدرسه‌ها، مراکز کاری غیرضروری و اجتماعات، از شیوع گسترده آن جلوگیری شود.

خانم آردرن گفت: «منظور از حذف ویروس این است که کاملاً احتمال دارد تعداد مبتلایان را به صفر برسانیم، اما در عین حال کاملاً ممکن است که عده کمی باز مبتلا شوند.» او خاطرنشان کرد که این افزایش ناچیز تعداد مبتلایان، به معنی این نیست که راهبردهای مقابله‌ای با شکست مواجه شده است.

بر اساس داده‌های مرکز اطلاعات ویروس کرونای جان هاپکینز، تا روز دوشنبه آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در آن کشور کمتر از ۱۵۰۰ نفر بوده است و فقط ۱۹ نفر جان باخته‌اند.

رویکرد نیوزیلند در مهار ویروس به نظر موفقیت‌آمیز می‌آید، اما با این حال، خانم آردرن هشدار داد که محدودیت‌های فاصله‌گیری در اجتماع هم‌چنان برقرار خواهد بود.

او افزود: «فعالیت‌های اقتصادی را از سر می‌گیریم، اما زندگی اجتماعی را نه.»

از نیمه‌شب دوشنبه، برخی کسب‌و‌کارها، مانند شرکت‌های ساختمانی، اجازه فعالیت خواهند داشت، حال آن که به مردم گفته شده است که به معاشرت با «حباب» کوچک دوستان نزدیک یا خانواده‌شان بسنده کنند و ۲ متر از دیگران فاصله داشته باشند.

اجتماعات بزرگ و مراکز خرید فعلاً هم‌چنان تعطیل‌ است و بیشتر کودکان نیز هم‌چنان به مدرسه نمی‌روند.

مرزهای این کشور نیز هم‌چنان بسته خواهد بود.

© The Independent