عربستان حکم اعدام محکومان صغیر را لغو می‌کند

این افراد به جای حکم اعدام، احکام حبس دریافت خواهند کرد

عربستان سعی دارد با گام برداشتن در مسیر مدرنیته، راه را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز کند- AHMAD GHARABLI / AFP

کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به فرمان ملک سلمان، این کشور تصمیم گرفته است اعدام افرادی را که زیر سن قانونی دست به ارتکاب جرم زده‌اند، متوقف کند.

عواد العواد، دبیر این کمیسیون، در این بیانیه اظهار کرده است: «این فرمان بدان معنا است که افرادی که به خاطر ارتکاب جرم زیر سن قانونی به اعدام محکوم شده‌اند، دیگر اعدام نخواهند شد.»

طبق این بیانیه، این افراد به جای حکم اعدام، احکام حبس دریافت خواهند کرد و مدت حبسشان نیز فراتر از ۱۰ سال نخواهد رفت.

به گزارش شبکه خبری «اِی‌بی‌سی» به موجب این تصمیم شش مرد شیعه‌ای که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند، از اعدام رهایی می‌یابند. یکی از این افراد علی النمر است که سال ۲۰۱۲ در جریان تظاهرات ضددولتی دستگیر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل، مدت‌ها بود که از این کشور خواسته بودند تا حکم اعدام را به ویژه در پیوند با جرایم کودکان، متوقف کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که یک روز پیش‌تر، دادگاه عالی عربستان سعودی اعلام کرد که در راستای اصلاحات مد نظر ملک سلمان و پسرش، محمد بن سلمان، حکم شلاق در آن کشور لغو شده است.

به گزارش شبکه خبری «اِی‌بی‌سی»، محمد بن سلمان در تلاش است تا از قوانین سختگیرانه اسلامی در عربستان فاصله بگیرد و با مدرن کردن آن کشور، راه را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز کند.

این در حالی است که از دیگر سو، او در این مدت شماری از آزادی‌خواهان، فعالان سیاسی، نویسندگان و علمای اصلاح‌طلب را سرکوب کرده است.

عواد العواد اظهار داشت که تصمیم پادشاهی سعودی به متوقف کردن حکم اعدام برای کودکان مجرم، راهی است برای تدوین «قوانین جزایی مدرن‌تر» و نشان‌دهنده تعهد این پادشاهی به «اصلاحات کلیدی» است. وی افزود که «اصلاحات بیشتری در راه است.»

پیش از این، در اواخر سال ۲۰۱۸، ملک سلمان فرمان داده بود که حکم مجرمان زیر ۱۸ سال، در موارد مشخصی، به نهایتا ۱۰ سال حبس تقلیل یابد. وی در آن زمان تاکید کرده بود که این تقلیل شامل احکام اعدام نمی‌شود. حال اما این تصمیم به احکام اعدام نیز بسط یافته است.