نیروی فضایی آمریکا: ماهواره نظامی ایران قادر به جمع‌آوری اطلاعات نیست

فرمانده نیروی فضایی آمریکا می‌گوید این ماهواره فن‌آوری جدیدی ندارد

سپاه پاسداران ایران چهارشنبه گذشته خبر داد که نخستین ماهواره نظامی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. ایران این را یک دستاورد بزرگ و پیشرفت در زمینه موشکی اعلام کرده است. 

با این‌حال ژنرال جی ریموند، فرمانده نیروی فضایی ایالات متحده ، در خصوص این ماهواره‌ گفته است که این ماهواره فن‌آوری جدیدی ندارد و هیچ خطری ایجاد نمی‌کند به دلیل اینکه دوربین نصب شده بر روی موشک، از نوع بسیاری معمولی است و نمی‌تواند اطلاعات خاصی جمع‌آوری کند. 

وی همچنین از طریق حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد: «مرکز فضایی آمریکا، به رهگیری دو شی مرتبط با پرتاب (موشک) از ایران ادامه می‌دهد.»

او با اشاره به ادعای ایران مبنی بر قابلیت‌های تصویربرداری این ماهواره گفت که دوربین به کار برده شده یک دوربین «لرزان» است که «غیرمحتمل است که بتواند اطلاعاتی ارائه دهد.»

او گفته است که ماهواره نظامی ایران به نام «نور۱» با استفاده از موشک در د ومرحله پرتاب شد و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در فاصله ۴۲۵ کیلومتری از سطح مدار زمین قرار دارد. 

سپاه پاسداران در خصوص پرتاب این موشک گفته است که این اقدام «یک دستاورد بزرگ و پیشرفت اخیر در زمینه موشکی ایران» به شمار می‌رود. پرتاب موشک یاد شده با موفقیت از بیابانی در مرکز ایران انجام شده است.

ماه فوریه گذشته، وزارت دفاع ایران اعلام کرد پرتاب ماهواره «ظفر» با شکست روبرو شده است و این ماهواره  قادر نبوده به  مدار مورد نیاز در اطراف زمین دست یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انگلیس روز جمعه تایید کرده بود که پرتاب ماهواره ایران در این هفته بسیار نگران کننده است و چنین اقدامی، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر راه‌اندازی ماهواره ایران با استفاده از فن‌آوری موشک بالیستیک بسیار نگران کننده است و مطابق قطعنامه ۲۲۱ شورای امنیت نیست.»

وی افزود: «سازمان ملل متحد از ایران می‌خواهد كه از هرگونه فعالیت مربوط به موشك‌های بالستیک كه به منظور دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، خودداری كند. ایران باید از این امر پیروی كند.»

وی همچنین گفت: «ما و متحدان بین‌المللی خود درباره برنامه موشک‌های بالیستیک ایران که منطقه را بی‌ثبات می‌کند و تهدیدی برای امنیت منطقه است، نگرانی جدی‌ داریم.»

با وجود واکنش‌های ایجاد شده، سپاه پاسداران ایران قصد خود را برای راه اندازی ماهواره مشابه اعلام کرده است. 

بیشتر از