تصمیم ترامپ به سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه در میانه کرونا

قرار است پیش از حضور در مراسم از دانشجویان تست کرونا گرفته شود

ترامپ می‌گوید به گمانش آکادمی وست‌پوینت برای فارغ‌التحصیلان تمهیداتی برای فاصله‌گذاری اجتماعی در پیش خواهد گرفت- Elsa/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ گفته است که در مراسم فارغ‌التحصیلی آکادمی نظامی آمریکا برای سال ۲۰۲۰ سخنرانی خواهد کرد. این مراسم بیش از هزار دانشجو را به محیط دانشگاه بازمی‌گرداند که طی همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل بوده است.

وست‌پوینت تایید کرد که کلاس فارغ‌التحصیل برای شرکت در آن مراسم که برای ۱۳ ژوئن برنامه‌ریزی شده است، به دانشگاه می‌آید. آکادمی وست‌پوینت در بیانیه‌ای گفت که شیوه اجرای مراسم «به دلیل الزام‌های موجود به دلیل حفاظت فردی در جریان دوران قرنطینه و موقعیت اضطراری فعلی، با مراسم قبل متفاوت خواهد بود». 

رئیس‌ جمهوری آمریکا هفته گذشته در جریان سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد که در آن مراسم سخنرانی خواهد کرد. این اعلام موجب شگفتی مقاماتی شد که هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. 

آقای ترامپ گفت:‌ «در مراسم وست‌پوینت شرکت خواهم کرد و بسیار مشتاق آن هستم. سال گذشته نیز در نیروی هوایی سخنرانی کردم. همین طور در آناپلیس. در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان در آکادمی کوست گارد سخنرانی کردم و در وست‌پوینت هم سخنرانی خواهم کرد.»

رئیس جمهوری گفت «گمان می‌کند» که آکادمی وست‌پوینت در نیویورک برای صدها فارغ‌التحصیل این دانشگاه «فاصله زیادی» را تدارک خواهد دید. آقای ترامپ در عین حال گفت که ظاهر «جمعیت‌هایی را که با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود»،‌ نمی‌پسندد. 

دونالد ترامپ در حالی این خبر را اعلام کرد که مایک پنس، معاون ریاست جمهوری، قرار بود در مراسم فارغ‌التحصیلی آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده در كلرادو سخنرانی کند. در عین حال، با توصیه مسئولان بهداشت به ممنوعیت گردهمایی‌ها در ایالات مختلف، قرار بود که مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های سرتاسر آمریکا برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، مراسم سنتی فارغ‌التحصیلی بهار را لغو کنند. 

مراسم فارغ‌التحصیلی وست‌پونیت می‌تواند صدها دانشجو را که اکنون در سراسر آمریکا به سر می‌برند، به بازگشت به دانشگاه وادارد. دانشگاه وست‌پوینت از ماه مارس تعطیل شده است. 

سو فلتون، یک دانشجوی وست‌پوینت و رئیس سابق هیات مدیره بازدیدکنندگان دانشگاه، به نیویورک تایمز گفت که آقای ترامپ «فرمانده کل قواست و تصمیم با اوست». 

او گفت:‌ «دانشجویان این مدرسه نظام بدون شک از این موقعیت و این که می‌توانند یک فارغ‌التحصیلی کلاسیک را تجربه کنند، در کنار هم بایستند، و کلاه‌هایشان را به هوا بیاندازند، هیجان‌زده‌اند. اما همه از این که هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل را برای برگزاری مراسم به نیویورک بیاورند، نگرانند… بدون شک ریسک دارد.»

مسئولان آکادمی وست‌پوینت هنوز درباره صدور مجوز برای شرکت مهمانان، مانند خانواده دانشجویان فارغ‌التحصیل، تصمیم نگرفته‌اند. 

دانشجویانی که برای شرکت در مراسم به دانشگاه بازمی‌گردند، قبل از آن که اجازه ورود به محوطه دانشگاه بیابند، مورد آزمایش کووید۱۹ قرار خواهند گرفت. اگر جواب آزمایش منفی شود، اجازه ورود می‌یابند و سپس به مدت دو هفته بعد از فارغ‌التحصیلی تحت نظر قرار خواهند داشت. 

به گزارش نیویورک تایمز، دانشجویان نمی‌توانند با هم در تماس نزدیک باشند، باید ماسک بزنند، در اتاق‌هاشان بمانند، و در سالن‌های فاصله‌گذاری شده غذا بخورند. 

سرهنگ دوم کریستوفر اوفارت از دانشگاه وست‌پوینت، به نیویورک تایمز گفت که جواب آزمایش دست‌کم ۳۰ استاد و کارمند این دانشگاه نظامی، مثبت اعلام شده است.

© The Independent