«کانادا گوس» استفاده از خز را در محصولات جدیدش متوقف می‌کند 

فعالان حقوق حیوانات از تصمیم «کانادا گوس» استقبال کرده‌اند

 این شرکت وعده داده که در محصولاتش از خز بازیافت‌شده استفاده کند- DAVID BECKER/GETTY/AFP

«کانادا گوس» تولید کننده پوشاک، که بیش از ۶۰ سال است کاپشن‌های مخصوص هوای بسیار سرد تولید می‌کند، اعلام کرده که از سال ۲۰۲۲ به بعد، از شکارچیان حیوانات «خز» نمی‌خرد. 

اما کانادا گوس که به دلیل استفاده از خز بدست آمده از خز کایوتی یا «گرگ صحرایی آمریکای شمالی» در کلاه کاپشن‌هایش، سالهاست که از سوی فعالان حیات وحش مورد انتقاد قرار دارد، قرار نیست کاملا با «خز» خداحافظی کند. 

 این شرکت وعده داده که در محصولاتش از خز بازیافت‌شده استفاده کند. کانادا گوس گفت مشتریان می‌توانند خز مربوط به کاپشن‌های قدیمی خود را به این شرکت بفروشند تا در محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرد. 

دنی دیس، مدیر اجرایی کانادا گوس به نیویورک تایمز گفت:‌ «با استفاده مجدد از خزهای بازیافتی، از منابعی استفاده می‌کنیم که پیشتر مورد استفاده قرار گرفته و با این اقدام حتی بیشتر در راستای پایداری محیط زیست گام برمی‌داریم.» 

این اقدام در چارچوب گزارش مارک پوشاک کانادا گوس درباره حفظ محیط زیست اعلام شد. این گزارش همچنین از  اقدامات بیشتری چون به صفر رساندن تولید گازهای کربن تا سال ۲۰۲۵ و حذف پلاستیک از کارخانجات خبر داده است. 

سازمان‌های مدافع حقوق حیوانات از این تصمیم استقبال کرده‌اند و این شرکت را به استفاده نکردن از خز طبیعی در محصولاتش ترغیب کرده‌اند. 

کلیر بس، مدیر اجرایی سازمان جامعه مهربانی بین‌المللی گفت: «ما از تصمیم کانادا گوس استقبال می‌کنیم زیرا به معنی این است که هزاران کایوتی از خطر شکار و کشته شدن رهایی می‌یابند… تصمیم به استفاده از خز بازیافتی مثل یک «وداع دردناک» با رابطه عاشقانه‌اش به تجارت خز است.» 

او گفت:‌ «امیدواریم که ببینیم کانادا گوس با تعهد شفاف‌تر و بیشتر به حفظ محیط زیست در آینده نزدیک در سرمایه‌گذاری در تولید خز مصنوعی  و بازیافت خزهای مصنوعی نیز گام بردارد.»

هرچند با توجه به تاریخ طولانی استفاده از خز در این برند پوشاک، چنین امری بعید به نظر می‌رسد. 

کانادا گوس می‌گوید خز کایوتی بهترین ماده اولیه برای تولید کاپشن مخصوص هوای بسیار سرد است، چرا که جلوی جریان هوا را می‌گیرد، منجمد نمی‌شود و آب را به خود جذب نمی‌کند. 

فعالان سازمان‌هایی چون بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات (پی‌ای‌تی‌ای) سالهاست که درباره استفاده کانادا گوس از خز اعلام انزجار میکنند و تجمعاتی را اغلب در مقابل فروشگاه‌های این مارک پوشاک ترتیب داده‌اند. 

شرکت‌های دیگر از «برند»‌های ممتاز مد تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک، کاربرد خز را کاهش داده‌اند. شانل، ورساچه، اچ‌اند‌ام، و زارا از جمله برندهای پوشاک هستند که به جایگزین‌های مصنوعی روی آورده‌اند. 

با این حال برخی برخی دیگر از این نشان‌های معروف تولید لباس مانند مونکلر که تولیدکننده کاپشن‌های گرانقیمت است، به استفاده از خز خریداری شده از شکارچیان ادامه می‌دهد. این شرکت نیز مانند کانادا گوس از خز کایوتی که در برخی مدل‌هایش که قابلیت جدا شدن از لایه بیرونی لباس را دارد، استفاده می‌کند. 

ایندیپندنت از کانادا گوس و مونکلر خواستار اظهار نظر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی