روری استوارت، راه‌ حل بن‌بست برگزیت را مجلس شهروندان می‌داند

وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا و مدعی رهبری حزب محافظه‌کار، با یک تلفن‌ دوربین‌دار به خیابان‌ رفت تا با اقشار مختلف مردم صحبت کند

مدعی رهبری حزب محافظه‌کار گفته می‌خواهد «به معنی واقعی کلمه همه» را طرف گفتگو قرار دهد. وی گفته حاضر است با افرادی با گرایش‌های سیاسی بسیار متنوع - از مارک فرانسوا رهبر گروه تحقیق اروپا گرفته تا لن مک‌کلاسکی رهبر اتحادیه متحد و حتی «در صورت لزوم» با نایجل فراژ، رهبر حزب برگزیت - مذاکره کند.

این طرح وقتی مطرح شد که استوارت با داشتن تنها یک تلفن همراه هوشمند و یک دسته سلفی به خیابان‌های لندن رفت تا به سوالات قشرهای مختلف مردم پاسخ دهد.

این وزیر کابینه به وسیله توییتر حضورش را در بارکینگ، کیو گاردن و لویی‌شام مارکت اعلام کرد و نوشت که در چند ساعت آینده در این محل‌ها خواهد بود و از هر کس که می‌خواهد با او دیدار کند، دعوت کرد به این محلات برود.

او در این طرح ابتکاری در حال صحبت کردن با یک ماهی فروش در یک مغازه در بازار دیده می‌شود. در بخشی دیگر از این ویدئوها او با یک مرد افغان به زبان دری صحبت می‌کند. استوارت زبان دری را طی سفری پیاده در افغانستان پس از یازده سپتامبر یاد گرفته‌ است.

بین مدعیان نخست وزیری بریتانیا، پس از کناره‌گیری ترزا می، آقای استوارت چهره‌ای غیرخودی محسوب می‌شود. او جزء آن دسته محدود از کاندیداهاست که گزینه خروج از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق را نمی‌پذیرد. او این گزینه را «مخرب... و به شدت تفرقه افکن» می‌داند و معتقد است این راه‌ حل « بسیار غیر محتمل است که توسط پارلمان تأیید شود.»

او توانسته حمایت سر نیکولاس سوامز، نماینده غیرمداخله‌گر ولی کهنه‌کار مجلس را بدست آورد. سوامز گفته: «ما باید اتحاد و هم‌گرایی حزبی‌ داشته باشیم و به کسی نیاز داریم که بتواند مسئله برگزیت را حل کند، افتخار، امید و اطمینان را برای بریتانیا تضمین کند. روری استوارت چنین شخصی است.»

استوارت این اتهام که کاندیداتوری او «بمب‌گذاری انتحاری» جهت رفع موانع برای وزیر محیط زیست، مایکل است را رد می‌کند. وی می‌گوید : «کاندیداتوری من تاکتیکی نیست - من بر اساس اصول کاندیدا شده‌ام، زیرا معتقدم ما می‌توانیم این کشور را متحد کنیم و آن را تبدیل به جای بهتری کنیم.»

آقای استوارت در گفتگو با روزنامه ایونینگ استاندارد در بارکینگ تاکید کرد، رویکردش به مذاکرات برگزیت انعطاف پذیرتر از رویکرد ترزا مِی خواهد بود. مِی با جدیت می‌خواست «خطوط قرمز» برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعیین کند.

این سرباز و دیپلمات سابق که ۴۶ سال سن دارد، پس از جنگ عراق یکی از مقامات ارشد بریتانیا در این کشور بود. به گفته او: «از مذاکره با گروه‌های متخاصم در عراق و در جنگ‌های کوچک در افغانستان یاد گرفتم که برای گفتگو زیرک و چابک بودن لازم است. خط قرمز داشتن و سرسخت بودن در این بازی فایده‌ای ندارد. باید به تلاش کردن ادامه داد، خلاقیت داشت و برای تفاهم پا پیش گذاشت.»

او تأیید کرد که حاضر است با نایجل فراژ نیز در یک روند برای مجلس شهروندان، به سبک امانوئل ماکرون گفتگو کند و گفت : «آخرین کسی که فراژ انتظار دارد از او برای گفتگو دعوت کند، من هستم. به نظرم این جایگاه قدرتمندی به من می‌دهد.»

آقای استوارت که در رفراندوم سال ۲۰۱۶ طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا بود و یکی از ثابت قدم‌ترین مدافعان علنی طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا بوده، گفت بارکینگ را به خاطر این به عنوان محل دیدار با مردم انتخاب کرده که در رفراندوم رأی بالایی به خروج داده ‌است. او لویی‌شام را نیز به خاطر اینکه از سال ۱۹۸۰ تاکنون پایگاه حزب کارگر بوده انتخاب کرده‌ است.

استوارت قصد دارد در روزهای آینده از ویگام و اسکاتلند نیز دیدار کند.

توضیح:

بعد از ظهری عالی با دیدار با مردم در لویی‌شام  و نه برای اینکه فرصت خرید از میوه فروشی جان - یک مغازه ۹۰ ساله که سه نسل از این خانواده آن را اداره کرده‌اند - را داشته باشم.

© The Independent