آلمان برای مقابله با کرونا ماسک را اجباری می‌کند

جمهوری چک تجربه موفقی از اجباری کردن استفاده از ماسک داشته است

استودیوی طراحی ماسک در غرب آلمان، ۲۲ آوریل ۲۰۲۰-Ina FASSBENDER / AFP

همزمان با ادامه مقابله با ویروس کرونا در آلمان، ماسک در این کشور اجباری می‌شود. 

با پیوستن برمن به ۱۶ منطقه فدرالی که از پیشنهاد استفاده از ماسک حمایت کرده‌اند، این تصمیم حالا اتخاذ شده است. 

این تصمیم قرار است روز دوشنبه اجرایی شود و به دنبال پیشنهاد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در هفته پیش در مورد آن تصمیم‌گیری شد.

به گفته دانشگاه جانز هاپکینز، آلمان در حال حاضر ۱۵۰ هزار و ۶۴۸ مورد ابتلا به کووید-۱۹ دارد و پنج هزار و ۳۱۵ نفر تا صبح پنجشنبه جان باخته‌اند. 

استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی آلمان اجباری خواهد شد و اغلب استان‌های این کشور از جمله برلین، تاکید خواهند داشت که مردم در موقع خرید نیز ماسک بزنند. 

این اقدام مستقیما  نقش راهبردی اتریش را دنبال می‌کند که از آغاز این ماه، زدن ماسک برای افرادی که به منظور انجام کارهای ضروری از خانه خارج می‌شوند را اجباری کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری چک و اسلواکی نیز مقررات مشابهی دارند، هرچند سوئیس در مقابل این اقدام مقاومت نشادن داده و تسهیل مقررات قرنطینه را آغاز کرده است. 

با آن که جریمه سرپیچی از این مقررات هنوز برای هر استانی مشخص نشده اما، مکلنبرگ-وسترن پومرانیا گفته است که افرادی که بدون ماسک در وسائل حمل و نقل عمومی باشند، ۲۵ یورو جریمه می‌شوند. 

اقدام اخیر آلمان در تناقض با توصیه سازمان بهداشت جهانی است که گفته تنها بیماران و کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، لازم است ماسک بزنند.  

این اقدام همچنین موجب برخی اختلاف نظرها شده است. وینفرید کرتشمان نخست وزیر از استان بادن ووتمبرگ گفته است  که با توجه به کمبود تجهیزات مراقبت فردی، ماسک‌ها باید برای کارکنان بخش بهداشت و درمان ذخیره شود. 

این نگرانی در حال افزایش است، بویژه در بریتانیا که کارکنان بخش خدمات سلامت همگانی با کمبود تجهیزاتی مانند ماسک و دیگر وسائل حفاظت فردی با کمبود بسیار چشمگیر مواجه شده‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان علمی می‌گویند شواهد محکمی مبنی بر این که زدن ماسک جلوی سرایت کووید۱۹ را میگیرد وجود ندارد. آنان می‌گویند ماسک ممکن است به راحتی از طریق لمس دست با لایه خارجی یا صورت فرد، آلوده شود. 

در عین حال زدن ماسک ممکن است تاثیر روانی داشته باشد و باعث شود که فرد هنگامی که بیرون از خانه است، دچار حس کاذب امنیت شود. 

ماسک هنوز در بریتانیا اجباری نیست، اما گروه مشاور علمی برای امور اضطراری قرار است دیدگاه خود درباره لزوم اتخاذ تصمیم مشابه آلمان را برای کابینه شرح دهد. 

جرمی هانت وزیر سابق بهداشت روز چهارشنبه به آی‌تی‌وی گفت که مسئله لزوم ماسک زدن مردم در اماکن عمومی، احتیاج به فکر کردن ندارد. 

اما با وجود بحث‌های فراوان درباره ماسک، کارشناسان تاکید دارند که شستن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی کماکان بهترین راه جلوگیری برای توقف انتشار ویروس کرونا است. 

© The Independent

بیشتر از جهان