بزرگترین موزه سنگی جهان در فضای باز

آیین‌ها، جنگ‌ها، پیروزی‌ها و حیوانات وحشی حکاکی شده توسط قوم سکا 

باغ سنگی در کشور کوهستانی قرقیزستان، از نادرترین دیدنی‌های دنیاست - Flickr/ Anson Mackay

در قلب کشور شش میلیونی قرقیزستان، یک موزه سنگی به مساحت ۴۲ هکتار قرار دارد که در نوع خود بی‌مانند است. این باغ سنگی شامل ۵ هزار سنگ، صخره و طرح‌های طبیعی است که به دوران ماقبل میلاد مسیح بازمی‌گردند. مورخان معتقدند که سکاها که یک قوم ایرانی بوده‌اند و به نقش کردن آیین‌های خود در این حکاکی‌ها پرداخته‌اند. نقوش تصویری این مجموعه، حیوانات وحشی، جنگ‌ها، پیروزی‌ها و آیین‌های این قوم را در قالب سنگ‌ها، صخره‌ها و طرح‌های طبیعی بازآفرینی کرده است.

در پهنای جغرافیا

باغ سنگی در کشور کوهستانی قرقیزستان، از نادرترین دیدنی‌های دنیاست. منطقه چولپن آتا (Cholpon-Ata)، اصلی‌ترین منطقه توریستی این کشور است که در حدود ۳۰۰ کیلومتری شرق پایتخت بیشکک قرار دارد. این منطقه درخشان، ترکیبی از سه پدیده طبیعی است. اول، کوه‌های پوشیده از برف، دوم، دریاچه ابسیک‌کول، دومین دریاچه بزرگ کوهستانی در جهان و سوم، کلکسیونی طبیعی از سنگ‌هایی که پیشینه آن به بیش از ۴هزار سال پیش برمی‌گردد. بنابراین، منطقه چولپن‌آتا از مناطق بسیار دیدنی این کشور است. قله «جنگش چاقوسو» با بیش از ۷ هزار متر، بلندترین قله کشور و از بلندترین قله‌های جهان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشینه تاریخی موزه سنگی

گفته می‌شود که سکاها قومی ایرانی و ساکنان اولیه منطقه کنونی قرقیزستان بوده‌اند. جمعیت کنونی این کشور را قرقیزها، ازبک‌ها وروس‌ها تشکیل می‌دهند. برخی از حکاکی‌های سنگی آن موزه، به اواخر دوران برنز در حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد، اما اکثر آنها توسط قبایل سکاها از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن اول پس از میلاد ترسیم شده‌اند. در واقع، این رویداد به پیش از مهاجرت قرقیزها به این منطقه بازمی‌گردد. این باغ سنگی که این روزها تبدیل به موزه شده است، برای قوم سکا مقدس تلقی می‌شد. آیین‌ها و مراسم‌های قبایل آن قوم، در احترام به خدای خورشید برگزار می‌شد. جدیدترین این حکاکی‌ها به دوران ترک‌ها بین قرن‌های پنجم و دهم میلادی باز‌می‌گردد. 

نقوش سنگی

این حکاکی‌ها به‌راستی یک باغ سنگی است؛ چنان که در جهان هم به همین اسم شهرت دارد، و به خاطر نقش‌های کنده‌کاری شده بر روی سنگ در آن، معروف است. «موزه» یا باغ‌سنگی، با حدود ۵ هزار سنگ، در مساحتی ۴۲ هکتاری واقع شده است. گشت و گذاری کوتاه در باغ سنگی حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.  قدیمی‌ترین نقاشی‌های روی سنگ، با اعداد کوچک زرد مشخص شده است و به‌سرعت می‌توانید نقش حیوانات بسیاری را مثل آهو، قوچ، گاو، اسب، بز، گرگ وغیره، روی سنگ‌ها کشف کنید. بقیه این حکاکی‌ها یادآور و راوی زندگی گذشتگان است؛ از جمله صحنه‌هایی از جنگ، شکار، پیروزی، ومقدسات آن قوم. رنگ تصاویر حیوانات وحشی که با حکاکی ترسیم شده‌اند، سیاه است که از اکسیده شدن منیزیم در سنگ ناشی می‌شود. مورخان اهمیت این موزه را در چیدمان آن که برای رصدخانه‌های ستاره‌شناسی سکاها سامان‌دهی شده بوده است، می‌دانند.

بهترین ساعات روز برای بازدید از این دیدنی‌های تاریخی، صبح یا هنگام غروب است. زاویه پرتو خورشید در این ساعات، به شما اجازه می‌دهد که جزییات این نقاشی‌های کهن را بهتر مشاهده و کشف کنید. 

بیشتر از جهان