هشدار سازمان نظام پزشکی درباره بازگشایی اماکن مذهبی ایران

«تعجیل در بازگشایی اماکن مذهبی آسیب به سلامت و جان مردم است»

نمازگزاران در حال عبادت پشت درهای بسته حرم حضرت معصومه در قم، ۱۶ مارس- MEHDI MARIZAD / AFP

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، امروز در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری ایران نسبت به تعجیل در بازگشایی اماکن پرتردد و اماکن مذهبی در شهرهای کشور هشدار داد. 

 محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، در نامه کوتاه خود به حسن روحانی پس از تشکر و تعارفات مرسوم و تقدیر و تشکر از دولت در ساماندهی امور و حل معضلات ناشی از پاندمی بیماری کووید۱۹،  نوشته است که «از آنجا که این روزها پیشنهادهای مختلفی جهت بازگشایی بعضی از مکان‌ها و فعالیت‌ها به جنابعالی و ستاد ملی مدیریت این بیماری  عرضه می‌شود و یقینا تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان و تاریخی ستاد ملی تاثیر قطعی و حیاتی بر هدف اصلی و انسانی اولویت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور دیگر خواهد داشت، به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور به استحضار می‌رساند، با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک کنونی بیماری در کشور و بر اساس اصول مسلم علمی و تجربیات جهانی، هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی،‌ مدارس،‌ دانشگاه‌ها و... موجب گسترش بیماری و آسیب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد».

رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه خود تاکید کرده است که «توجه و تبیین دو اصل مهم حدود و ضرورت‌های قطعی در بازگشایی اماکن و مراکز، و نیز امکان نظارت اجرایی و کنترل اصول بهداشتی فعالیت‌ها در آن مراکز در سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیم مستقل و علمی و با رعایت مصالح و اولویت مقوله سلامت مردم توسط آن استاد محترم، مدنظر و عمل قرار خواهد گرفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش از انتشار این نامه، حسن روحانی از بازگشایی اماکن مذهبی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت خبر داده بود. او پیش‌تر هم وزارت بهداشت و کشور را موظف کرده بود تا بررسی کنند که شرایط برگزاری مراسم مذهبی در ایام ماه رمضان در برخی شهرهای ایران فراهم است یا نه. 

حسن روحانی روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه‌، نیز در تماس تلفنی با تولیت آستان قدس رضوی از احتمال بازگشایی «صحن‌های اماکن مذهبی» پس از ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داده بود.

حسن روحانی با اشاره به مصوبه جلسه اخیر ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص فعالیت اماکن مذهبی و عبادی در ماه رمضان، گفته بود: «پس از مشورت با نهادهای مذهبی و متولیان امور بهداشتی کشور، قرار شد تا ۱۵ اردیبهشت ماه با ارزیابی مجدد اقدامات انجام شده در روند اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، دستکم در خصوص بازگشایی صحن‌های اماکن مذهبی با رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، اقدام شود.»

پیش‌تر، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با اشاره به آن که «آستان قدس رضوی از یک تولیت با تدبیر و مسئولان با مدیریت قوی برخوردار است»، در خطبه‌های مکتوب نماز جمعه نوشته بود، «ارائه هر نوع دستورالعملی که برای آستان قدس رضوی از ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود با هر محدودیتی در حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و برقراری لوازم پیشگیری از این بیماری، «بسیار لذت‌بخش» است». 

به نظر می‌رسد که اصرار روحانیون پرنفوذ و منتفع به بازگشایی مکان‌های مذهبی در ایران، بر مقامات دولتی و حتی کارشناسان بهداشتی کشور اثر کرده است و دولت می‌خواهد هرچه سریعتر امکان بازگشایی این مکان‌های مذهبی را فراهم آورد و چندان وقعی هم به هشدارهای مقامات پزشکی و درمانی کشور نمی‌نهد.

بیشتر از