احتمال تفاوت چهار برابری آمار قربانیان کرونا در چین

ووهان آمار تلفات ناشی از کرونا در این شهر را با پنجاه درصد افزایش دوباره اعلام کرد

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که احتمالا تعداد تلفات ناشی از ویروس کرونا در چین، چهار برابر آمار رسمی بوده است.

پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ کنگ برآورد کرده‌اند که احتمالا تا روز ۲۰ ماه فوریه، ۲۳۲ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ در چین مشاهده شده است، در حالی که مقامات چین در آن تاریخ، این تعداد را ۵۵.۵۰۸ نفر اعلام کرده بوده‌اند.

این گزارش که در نشریه «لانست» منتشر شده است، حاکی از آن است که اگر چین از ابتدای شیوع ویروس مختصات بیشتری در مورد تعیین بیماری کووید ۱۹ استفاده کرده بود، موارد ابتلا به این بیماری به مراتب بیشتر از آمار اعلام شده می‌بود.

کارشناسان چینی در فاصله ۱۵ ژانویه و ۳ مارس، هفت شاخص مختلف در توصیف بیماری درنظر گرفته بودند.

بنا به این پژوهش، مختصات این بیماری «در ابتدا محدود بوده است» و بعدها عوارض ملایم‌تر و موارد ابتلای غیرمرتبط با شهر ووهان را در بر گرفته بوده است.

کارشناسان دانشگاه هنگ کنگ برآورد کرده‌اند که موارد ابتلا میان نخستین شاخص‌های (بیماری) و شاخص بعدی ۷.۱ برابر، میان شخص دوم و چهارم ۲.۸ برابر و میان شاخص چهارم و پنجم  ۴.۲ برابر افزایش نشان داده است. 

برآورد کارشناسان دانشگاه هنگ کنگ از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در چین بر مبنای محاسبه شاخص‌های پنجم از ابتدای شیوع بیماری است.

این گزارش می گوید: «پنجمین شاخص بیماری با توجه به ظرفیت کافی آزمایش از ابتدای شیوع ویروس درنظر گرفته شده است. بر این أساس، برآورد کرده‌ایم که تا روز ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ (حدود) ۲۳۲ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ در چین وجود داشته است، در حالی که مقامات چینی تنها به ۵۵.۵۰۸ مورد اشاره کرده بودند.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که چین به گونه‌ای فزاینده با پرسش در مورد آمار مبتلایان به کرونا در این کشور و نحوه برخورد با بحران رو‌به‌رو شده است.

هفته گذشته ووهان آمار تلفات ناشی از کرونا در این شهر را با پنجاه درصد افزایش و اعلام رقم ۳۸۶۹ نفر، مورد  تجدید نظر قرار داد.

به‌ویژه ترامپ و دیگر سیاستمداران ایالات متحده، علنا پکن را به باد انتقاد گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل هفته جاری، چوی تیانکای، سفیر چین در ایالات متحده، در واکنش به انتقادات، از سیاستمداران آمریکایی به خاطر «مشغول شدن به بدنام کردن و وارد کردن اتهامات بی‌أساس» انتقاد کرد.

روز پنجشنبه، چین اعلام کرد که ۸۲.۷۹۸ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۴۶۳۳ نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

در سطح جهان، آزمایش کرونای  بیش از ۲.۶۲ میلیون نفر مثبت بوده است و ۱۸۳.۷۶۱ نفر بر اثر ابتلا به آن درگذشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان