دانشگاه آکسفورد سرمایه‌گذاری بر سوخت‌های فسیلی را متوقف می‌کند

این دانشگاه قصد دارد تا استراتژی زیست‌محیطی پایدار و گسترده‌تری را برای سال آینده تحصیلی اعلام کند 

جنبش اعتراضی علیه صنایع سوخت فسیلی در دانشگاه آکسفورد در سال‌های اخیر روبه رشد بوده است- REUTERS/Stephen Yang

در پی کارزار و اعتراض‌های دانشجویی، دانشگاه آکسفورد موافقت کرده است تا سوخت‌های فسیلی را رها کند و به یک استراتژی سرمایه‌گذاری صفر خالص، یا همان استراتژی رسیدن به نقطه صفر تولید کربن، متعهد شود. 

براساس طرحی که از سوی مجمع آکسفورد (the Congregation) و هیات مدیره دانشگاه، که متشکل از ۵۵۰۰ عضو آکادمیک و اداری است تصویب شده است، از دانشگاه خواسته شده که کلیه ارتباطات خود را با شرکت‌های سوخت فسیلی خاتمه دهد و سرمایه‌گذاری‌های آینده در این شرکت‌ها را متوقف کند. 

این قطعنامه بر همین اساس، از مدیران بخش موقوفات دانشگاه ( که جمع آن به حدود ۳ میلیارد پوند می‌رسد) خواسته است تا شواهد لازم مبنی بر «برنامه تجاری صفر خالص» در شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاران دانشگاه آکسفورد را تحویل دهند. 

این سیاست، که ابتدا ازسوی کارزار عدالت زیست‌محیطی آکسفورد طرح شده بود، حمایت‌های زیادی از سوی نهاد و شورای دانشجویان کسب کرد و سپس حامیانی از میان دانشگاهیان، از جمله ۷۹ چهره دانشگاهی ارشد یافت. 

کامرون هپبورن، مدیر آموزشکده اسمیت برای کار‌آفرینی (Enterprise ) و محیط زیست، گفت: «دانشگاه آکسفورد پرچمدار تحقیقات در به صفر رساندن تولید کربن در عرصه‌های علمی، اقتصادی و مالی بوده است، و علاوه بر این، ما موقعیت خود را در رهبری و خلاقیت برای به صفر رساندن کربن، به کارفرمایان فارغ‌التحصیلان دانشگاه آکسفورد نیز نشان داده‌ایم.»‌

او افزود: «‌این فوق‌العاده است که ما موضعی منطقی و واقع بینانه نسبت به موقوفات دانشگاه اتخاذ کرده‌ایم. ترکیب پیشنهادیِ رها کردن سوخت‌های فسیلی و به‌کار گرفتن استراتژی به صفر رساندن، به مراتب قوی‌تر از پیشبرد جداگانه این دو راهبرد است.»‌

این قطعنامه در پی اعتراض‌های گسترده دانشجویان دانشگاه در اوایل سال جاری تصویب شد. 

معترضان در آن اعتراض‌ها، کالج سنت جانز، ثروتمندترین کالج دانشگاه آکسفورد، را به علت سرمایه‌گذاری هشت میلیونی در کمپانی‌های نفتی بی پی و شل اشغال کردند. 

همزمان، انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه، از جمله مارک آلبی، شاعر و نویسنده و برنده جایزه‌های مختلف، تهدید کرده بودند که اگر دانشگاه سهام  خود را در دو شرکت سوخت‌های فسیلی نفروشد، از ارائه کمک مالی به دانشگاه صرف نظر می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه فارغ‌التحصیلان آکسفورد، مدیران کالج را متهم کرده‌اند که اقدامات و خواسته‌های دانشجویان را پس از نتیجه‌گیری پایانی پنج مرتبه اشغال کالج، رد کرده‌اند.  

جنبش اعتراضی علیه صنایع سوخت فسیلی در دانشگاه آکسفورد در سال‌های اخیر روبه رشد بوده است و اکنون کالج‌های مختلف این دانشگاه، از جمله سنت هیلداس، وادام، و بلیول، سرمایه گذاری در این صنایع را رها کرده‌اند. 

کالج بلیول ژانویه گذشته، تحت فشار دانشجویان معترض، موافقت کرد که تا حد ممکن و در اسرع وقت، سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌های سوخت فسیلی را کاهش دهد. 

در همین راستا، پست جدیدی در کمیته سرمایه‌گذاری دانشگاه ایجاد خواهد شد تا بر روند اجرای سیاست جدید نظارت کند و اطمینان حاصل کند که شرکت‌های ذینفع از صندوق موقوفات آکسفورد، شواهد لازم مبنی بر برنامه ‌ای رسیدن به نقطه صفر تولید کربن را ارائه می‌دهند. 

آنا اولرینیووا، دانشجوی پزشکی کالج سنت جونز و عضو کارزار عدالت زیست‌محیطی، گفت: «‌این که برترین دانشگاه جهان سوخت‌های فسیلی را رها می‌کند، بیانگر آن است که عمر سوخت‌های فسیلی به سرعت رو به پایان است. امیدواریم که پیام آکسفورد برای جهانیان واضح باشد: به علم گوش دهید، برای آینده آماده شوید، و سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارید.» 

میزان سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی توسط دانشگاه آکسفورد، بالاتر از همه دانشگاه‌ها به استثنای کمبریج بوده است که هنوز برنامه‌ای برای کاهش سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام نکرده است. 

اوایل سال جاری، بررسی‌های انجام شده حکایت از آن داشت که پس از سال‌ها کارزار اعتراضی دانشجویان، تقریبا تمامی دانشگاه‌های برتر بریتانیا وعده به کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی داده‌اند. 

دانشگاه آکسفورد بنا دارد تا استراتژی زیست‌محیطی پایدار، بلند‌پروازانه و گسترده‌تری را برای سال آینده تحصیلی اعلام کند. 

خبر کاهش سرمایه‌گذاری دانشگاه آکسفورد، همزمان با روز جهانی زمین اعلام شده است؛ یعنی پنجاهمین سالگرد گرامیداشت این رخداد که در سراسر جهان برای اقدام و حمایت از محیط زیست برگزار می‌شود. 

© The Independent

بیشتر از جهان