خطرات ناشی از غذاهای منجمد خام مخصوص سگ‌ها

دانشمندان هشدار دادند که‌ گوشت خام به عنوان خوراک سگ برای بهداشت عمومی جهان خطرناک است

غذای سگ که با استفاده از گوشت خام تهیه می‌شود، محبوبیت زیادی یافته است - Getty /AFP

دانشمندان هشدار داده‌اند که غذای خام برای سگ‌های خانگی که محبوبیت یافته است، به دلیل داشتن سطح بالایی از باکتری‌های مقاوم در برابر دارو، برای بهداشت عمومی جهان خطرناک است. 

غذای سگ که با استفاده از گوشت خام تهیه می‌شود، محبوبیت زیادی یافته و بسیاری از شرکت‌های سازنده، آن را به عنوان راه «طبیعی‌تر» برای سیرکردن حیوانات خانگی مردم بازاریابی می‌کنند. 

اما امنیت این نوع غذای سگ‌های خانگی مورد مناقشه قرار گرفته است و برخی شواهد، حاکی از نقش این خوراک به عنوان ابزاری برای سرایت باکتری‌های مرگبار و مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک است. 

تحقیقات جدید که قرار است در کنگره امسال اروپا برای میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ارائه شود، نشان می‌دهد که این نوع خوراک گوشتی خام برای سگ‌ها، حاوی سطح بالایی از باکتری‌هایی است که در برابر انواع داروها، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های جدید، مقاومند. 

در این تحقیق که از سوی دانشکده داروسازی در دانشگاه پورتو در پرتغال انجام شده است، نویسندگان باکتری‌های غذای فراوری شده (خشک و تر) و همچنین غیرفراوری شده (خام و منجمد) را که ساخت مارک‌های عمده در این کشور هستند، مورد بررسی قرار داده‌اند. 

این غذاها ۴۶ نمونه (۲۲ تر، ۱۵ خشک، و ۹ خوراک خام و خشک) از ۲۴ مارک بین‌المللی را پوشش می‌دهند که از هشت سوپرمارکت و کلینیک دامپزشکی خریداری شده‌اند. 

نمونه خوراک‌های خشک و منجمد، عمدتا حاوی گوشت ماهی سالمون، مرغ، بوقلمون، گوساله، گوزن یا اردک، و ترکیبی از انواع گوشت، سبزیجات، و میوه‌اند.‌‌ 

نمونه‌های باکتریایی، کشت داده شدند و سپس با طیفی از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. 

باکتری مضر انتروکوکی در ۴۱ درصد نمونه‌ها پیدا شد. این نوع باکتری در هشت تا از ۱۵ نمونه غذای خشک (۵۳ درصد)، و دو تا از ۲۲ نمونه غذاهای تر (۹ درصد)، و ۹ تا از ۹ نمونه (۱۰۰ درصد) غذاهای خشک و منجمد پیدا شد و به عنوان گونه «ای.فائسیوم»، «ای.فائکالیس» و یا دیگر گونه‌های «انتروکوکوس» شناسایی شده است. 

از میان ۹ نمونه خوراک خام و منجمد گوشتی، ۳۰ باکتری ای.فائسیوم و ۳۰ باکتری ای.فائکالیس مشخص شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمامی ۹ نمونه‌ خوراک‌های حاوی گوشت خام، حاوی انتروکوکی مقاوم در برابر دارو هستند و از جمله در برابر طیف گسترده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومند. همچنین، باکتری‌ مقاوم در برابر انواع داروها در یکی از نمونه‌های غذای تر پیدا شد و هیچیک از نمونه‌های غذای خشک این نوع باکتری را نشان ندادند. 

مقاومت در مقابل آنتی‌بیوتیک آمپی‌سیلین، سیپروفلوکساسین، اریترومایسین، تتراسایکلین، استرپتومیسین و کلورامفنیکول، در تمامی ۹ نمونه غذای تر شناسایی شده است.

نویسندگان مقاله نتیجه گرفته‌اند که‌ «تحقیقات ما نشان می‌دهد که غذاهای منجمد خام برای سگ‌ها حاوی باکتری انتروکوکی است که در برابر انواع داروها مقاوم است، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های جدید (لینزولید) که برای درمان عفونت‌های انسان تجویز می‌شود.»

«رابطه نزدیک حیوانات خانگی با انسان‌ها و تجاری شدن مارک‌های مورد مطالعه در چندین کشور مختلف اتحادیه اروپا، به این معنی است که در صورت جهش ژنتیکی میان سگ و انسان، می‌تواند یک خطر عمومی بهداشت در عرصه بین‌المللی باشد.» 

این تحقیق همچنین می‌گوید:‌ «شواهد مستحکم گذشته و حال نشان می‌دهد که سگ‌ها و انسان‌ها رشته‌های ژنتیکی مشترک باکتری ای.فائسیوم را دارند و بنابراین، پتانسیل انتقال این خصلت از انسان به سگ‌ها وجود دارد.»

دکتر آنا فریتاس، یکی از نویسندگان مقاله فوق، می‌گوید:‌ «قرار بر این است که یخ این خوراک‌های خام منجمد ذوب شده و پخته شوند، تا باکتری‌های مقاوم و دیگر باکتری‌ها کشته شوند.»

«هرچند این غذاها به نظر می‌رسد که از نظر امنیت میکروبیولوژیک توسط مقامات اتحادیه اروپا تایید شده‌اند، اما برآورد خطرهای بیولوژیک باید علاوه بر مطالعه درباره وجود پاتوژن‌های باکتریایی، مانند سالمونلا، شامل باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک و نیز ژنتیکی باشد.»

این تحقیق قرار است در کنگره اروپایی بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی ارائه شود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی