مشکلات آژانس‌های مسافرتی بریتانیا در دوران کرونا

آژانس‌های مسافرتی مکلفند در صورت لغو سفر، ظرف دو هفته وجه پرداختی مسافر را به طور کامل مسترد کنند

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌های خود را لغو کرده‌اند - ( Getty Images )/AFP

رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی بریتانیا (اَبتا) در نامه‌ای سرگشاده به مسافران، از آن‌ها خواسته است تا در شرایطی که این صنعت با سخت‌ترین بحران در تاریخ معاصر رو‌به‌روست، بردباری نشان دهند.

میلیون‌ها برنامه گردشگری به خاطر شیوع کووید-۱۹ لغو شده است. بر اساس مقررات، آژانس‌های مسافرتی مکلفند در صورت لغو سفر، ظرف دو هفته وجه پرداختی مسافر را به طور کامل مسترد کنند. 

اما مارک تَنزِر، رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی، می‌گوید: «کاملا می‌فهمم که کسانی که خواهان بازپس گرفتن وجه مسافرت‌هاشان هستند، از بابت تاخیری که در این مورد پیش آمده نگران و دلسرد باشند.»

«شرایط غیرعادی است و مسترد کردن پول مشتری ظرف ۱۴ روز برای اکثر شرکت‌های مسافرتی امکان‌پذیر نیست.» 

«بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و موسسات گردشگری نمی‌توانند وجوه مشتریان را پس بدهند، زیرا هنوز این پرداخت‌ها را از شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های دنیا که احتمالا موقتا تعطیل شده‌اند، دریافت نکرده‌اند.»

«به رغم تقاضاهای ما برای کمک، دولت بریتانیا هنوز در این مورد اقدام نکرده است.»

انجمن آژانس‌های مسافرتی بریتانیا، برای جبران نسبی معضلات موجود، سفته‌های تعهد پرداخت به مشتریان داده است که حق مشتری را برای دریافت وجوه پراخت شده، حتی در صورت ورشکستگی شرکت مسافرتی، حفظ می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کِین پیری، بنیانگذار شرکت مسافرتی «ویوید» و عضو سابق انجمن آژانس‌های مسافرتی بریتانیا، در نامه‌ای به گرانت شَپز، وزیر راه و ترابری بریتانیا، هشدار داده است که اگر قانون در این زمینه تغییر کند، علیه دولت اقامه دعوی خواهد کرد.

آقای پیری برای حفظ حقوق گردشگران بریتانیا کارزاری تحت عنوان «حق بازپرداخت» به راه انداخته است، اما می‌پذیرد که گردشگران باید برای بازپس گرفتن وجوه خود چند ماهی صبر کنند.

در این نامه گفته شده است: «آژانس‌های مسافرتی در جریان فروش بسته‌های مسافرتی، از مقررات موجود (بازپس دادن وجه مسافر ظرف ۱۴ روز پس از لغو سفر) مطلع بوده‌اند و این فرصت را داشته‌اند که خود را برای عواقب یک بحران که به لغو سفر مشتری بینجامد، آماده کنند.»

«اگر چه برخی آژانس‌های مسافرتی، همانند بسیاری دیگر از واحدهای بازرگانی در بریتانیا و در سطح جهان، به گونه‌ای قابل تحسین عواقب کووید-۱۹ بر تجارتشان را بدون گذاشتن بار اضافی بر مشتری سازماندهی کرده‌اند، اما این خطر وجود دارد که بحران کرونا با ایجاد عدم تعادل در بازار، به نحوی غیرمنصفانه از آژانس‌هایی حمایت کند که برای این معضل آماده نیستند و بهای آن را مشتریانی بپردازند که توان تحمل ضررهای ناشی از آن را ندارند.»

© The Independent

بیشتر از سفر