واکنش وزیر خارجه آمریکا به پرتاب ماهواره نظامی سپاه

مایک پمپئو می‌گوید اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است

پس از آن که امروز و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در کشور، مقامات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، یک ماهواره نظامی را به آسمان فرستادند تا در مدار زمین قرار بگیرد، واکنش‌های مقامات آمریکایی به این اقدام سپاه خبرساز شد. 

به گزارش آسوشیتدپرس در اولین واکنش رسمی به این اقدام سپاه، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد «واشنگتن به رصد برنامه ماهواره‌ای ایران ادامه می‎دهد.»

به گفته «رابرت لودویک» «با وجود آن که تهران در حال حاضر موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای ندارد، اما با توجه تمایلش برای داشتن یک موازنه استراتژیک در برابر ایالات متحده ممکن است سبب شود که به سمت تولید موشک بالستیک بین قاره ای برود.»

از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده نیز در کنفرانس خبری امروز خود با اشاره به پرتاب ماهواره نظامی از سوی سپاه جمهوری اسلامی ایران گفته است که «ایران باید بابت این اقدام پاسخگو شود. او گفت اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.»

سپاه پاسداران در چهل و یکمین سالگرد تاسیس خود از پرتاب نخستین ماهواره نظامی و قرار گرفتن آن در مدار زمین خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که سپاه‌نیوز منتشر کرد، آمده است: «ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی صبح امروز (سوم اردیبهشت‌ماه) از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.» 

همزمان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پیامی از «عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه» قدردانی کرد. 

ساعاتی پس از پرتاب این ماهواره نظامی، ویدیویی از خوشحالی حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در اتاق عملیات پرتاب ماهواره نظامی ایران، منتشر شد که نمایشی از ابراز موفقیت پرتاب این ماهواره نظامی بود. 

هنوز جزئیاتی از نحوه قرار‌گیری این ماهواره که «نظامی» عنوان شده، در مدار زمین منتشر نشده است و بر خلاف گذشته خبرهای مربوط به آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره به رسانه‌ها درز نکرده بود.

این درحالی است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از پروژه‌های قرار دادن ماهواره در مدار زمین با شکست مواجه شده بود. نمونه اخیر آن پرتاب ماهواره ظفر است که خبر ناموفق بودن پرتاب آن ۲۰ بهمن‌ماه گذشته منتشر شد.

آمریکا ادعا می‌کند که آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره از سوی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و پوششی برای توسعه برنامه‌های موشکی بالستیک است.

 وزارت خارجه اسرائیل هم در اظهاراتی پرتاب ماهواره نظامی نور به فضا را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام امروز ایران در پرتاب ماهواره یه فضا تنها نمای خارجی توسعه‌ی مداوم تکنولوژی موشک‌های پیشرفته ایران است.

در ادامه این بیانیه از «موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای» و «موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند» به عنوان موشک‌های پیشرفته ایران یاد شده است.

در این بیانیه آمده است که پرتاب امروز مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تعهدات پیشین ایران به جامعه بین‌المللی است.

بیشتر از