زندگی شخصی ملکه بریتانیا: از رژیم شامپاین تا هواداری تیم آرسنال

ملکه الیزابت می‌تواند بدون گذرنامه سفر کند

ملکه الیزابت شاید دارای طولانی‌ترین دوران ملکه بودن باشد، اما با در نظر گرفتن قیدوبندهای حفظ حریم خصوصی درباره خانواده سلطنتی، چیزهای زیادی هست که مردم بریتانیا درباره ملکه الیزابت دوم نمی‌دانند. 

ملکه به ندرت مصاحبه می‌کند و همین امر موجب شده است تا غیر از علاقه او به نوعی سگ پاکوتاه ویلزی و قایق و نیز مجموعه بزرگ کلاه، مردم چیز زیادی از زندگی او ندانند. 

از سابقه شگفت‌انگیز تحصیلی او تا شمار موارد حضور او در سینما، این‌ها جالب‌ترین واقعیات درباره ملکه هستند:‌

او هر شب قبل از رفتن به رختخواب یک جام شامپاین می‌نوشد

برخی می‌گویند خوردن روزانه یک سیب لازم است، اما عادات روزانه ملکه با شکوه مخصوص به خود به پایان می‌رسد. 

به گفته مارگارت رادز، عموزاده ملکه، ملکه الیزابت قبل از ناهار جین و دوبونه می‌نوشد، همراه ناهار یک جام شراب و سپس مارتینی می‌نوشد، و قبل از خواب اندکی شامپاین می‌نوشد. 

اگر این عادت هرروزه او باشد، ملکه باید روزانه شش واحد الکل در روز مصرف کند، که بنا به استانداردهای دولت، او را واجد شرایط ورود به باشگاه کسانی‌ می‌کند که مصرف الکلشان بالا است. 

ملکه پاسپورت ندارد

با آن که بیشتر ما بدون داشتن پاسپورت عملا نمی‌توانیم به جایی سفر کنیم، اما داشتن پاسپورت برای ملکه بازی‌ای بیش نیست و او می‌تواند بدون داشتن این دفترچه که بقیه مردم برای ترک کشور به آن نیاز دارند، به خارج سفر کند. 

در تارنمای خانواده سلطنتی آمده است: «از آنجا که گذرنامه بریتانیایی به نام علیاحضرت صادر می‌شود، برای ملکه داشتن پاسپورت الزامی نیست.» این تارنما می‌گوید که بقیه اعضای خانواده سلطنتی، از جمله دوک ادینبرو و شاهزاده ویلز، پاسپورت دارند. 

او دو تاریخ تولد دارد

ملکه در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ متولد شده است، اما تاریخ رسمی که کشور تولد او را در مراسم رژه جشن می‌گیرد، در ماه ژوئن است، که از ۱۷۴۸ به این سو، تاریخ سنتی جشن است. 

او شاهد به قدرت رسیدن ۱۳ نخست‌وزیر در بریتانیا بوده است

از سر وینستون چرچیل تا ترزا می، علیاحضرت همه چیز را شاهد بوده است. 

ملکه طرفدار تیم آرسنال است

این نکته را جرمی کوربین که خودش طرفدار قهار آرسنال است، در یک سخنرانی در مجلس عوام بریتانیا فاش ساخت. 

این رهبر حزب کارگر گفت:‌ «می‌دانیم که ملکه کاملا فراتر از سیاست است. او شاید فراتر از فوتبال هم باشد، اما بسیاری از افراد می‌دانند که که او در واقع، در خفا، طرفدار آرسنال است.»

  سسک فابرگاس، هافبک سابق آرسنال، نیز ادعا کرده است که علیاحضرت در میهمانی که در ۲۰۰۷ در کاخ باکینگهام برگزار شد به او گفت که «هوادار» این تیم است. 

 او به زبان فرانسه مسلط است

ملکه یکی از دنیادیده‌ترین اعضای خاندان سلطنتی در تاریخ است و در دیدارهایش از فرانسه، چندین سخنرانی‌ به این زبان ایراد کرده است و تسلط خود به زبان را به نمایش گذاشته است. 

ملکه سالیانه ۵۰ هزار نفر را در کاخ باکینگهام میزبانی می‌کند

به دلیل تقویم پربرنامه، ملکه در واقع میزبانی برای تمام فصول است و در مراسم متعدد ناهار، شام، و مهمانی‌هایی که در باغ برگزار می‌شوند، به هزاران نفر در کاخ خوشامد می‌گوید. 

او هفتاد سال است که ازدواج کرده است

در سال ۲۰۱۷، ملکه و شاهزاده فیلیپ هفتادمین سالگرد ازدواجشان را جشن گرفتند، و سالگرد «دوران نقره‌ای» خود را رقم زدند. 

آنان در کلیسای وست‌مینستر و در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۶ ازدواج کردند و یک جشن کوچکو خصوصی در قلعه ویندزور برپاکردند. 

دست‌کم ۱۰۰ فیلم و سریال به زندگی ملکه پرداخته‌اند

بنا به داده‌های موجود در تارنمای آی‌ام‌دی‌بی، بازیگران در تقریبا یکصد فیلم در نقش ملکه بازی کرده‌اند. از جمله چشمگیرترین آنها، کلیر فوی است که در سریال تاج، تولید نت‌فلیکس، در نقش او ظاهر شد و هلن میلر که به دلیل ایفای نقش ملکه الیزابت دوم در فیلم ملکه، برنده جایزه اسکار شد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی