رئیس‌جمهور برزیل در بحبوحه کرونا به دنبال بازگشت به دیکتاتوری است

بولسونارو در حالی که سرفه می‌کرد در تظاهرات علیه قرنطینه شرکت کرد

رئیس‌جمهور برزیل حکومت خودکامه‌ای که در دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی بر این کشور تسلط داشت را ستایش می‌کند-EVARISTO SA / AFP

شرکت ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل در تظاهراتی علیه مقررات قرنطینه، آتش خشم عمومی را برافروخته است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات هم‌چنین خواستار انتقال قدرت به نظامیان بودند.

این رهبر حزب راست افراطی، مدت‌ها است حکومت خودکامه اسبق این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ را می‌ستاید و حالا بر خلاف توصیه دولت خود مبنی بر رعایت فاصله‌گیری اجتماعی، در تظاهرات کوچکی که در برزیلیا برگزار شد، سخنرانی کرده است.   

این تظاهرات در روز گرامیداشت ارتش برزیل مقابل مقر ارتش در پایتخت این کشور برگزار شد و تظاهرکنندگان در اعتراض به برقراری مقررات خانه‌نشینی برای کند کردن روند شیوع ویروس کرونا، خواستار تعطیلی دادگاه عالی و مجلس شدند.

آقای بولسونارو در حالی که سرفه می‌کرد، رو به جمعیت متراکم تظاهرات‌کنندگان که بسیاری ماسک بر صورت نداشتند، گفت: «من به اتکای شما اینجایم و شما به اتکای برزیل.»

او کمی بعد ویدیویی از سخنرانی خود را در توییتر منتشر کرد.

آقای بولسونارو، خود یکی از منتقدان سرسخت صدور فرمان قرنطینه توسط فرمانداران ایالت‌های این کشور بوده است. روز جمعه وزیر بهداشت‌ خود را برکنار کرد، چون برای مهار شیوع ویروس مردم را به رعایت فاصله‌گیری اجتماعی دعوت کرده بود.

آقای بولسونارو از اوایل پارسال که سوگند ریاست جمهوری را ادا کرد، از وزارت دفاع خواسته است که مراسم یادبودی برای دو دهه حکومت خودکامه نظامیان در این کشور برگزار کند. او به ژنرال آلفردو اشتروسنر، رهبر نظامی کشور همسایه پاراگوئه، ادای احترام کرده و از تغییرات کتاب‌های درسی تاریخ مدرسه که دید کودکان را نسبت به کودتای نظامی ۱۹۶۴ عوض می‌کند، حمایت کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما از نگاه بسیاری، آقای بولسونارو، سروان سابق ارتش، روز یکشنبه تصمیم خود را گرفت و وارد مرحله تازه‌ای شد.

فلیپ سانتا کروز، رئیس کانون وکلای دادگستری برزیل توییت کرد: «رئیس جمهوری این کشور تصمیم خود را گرفته است. حالا وقت آن است که دموکرات‌ها متحد شوند و همگی به خاطر مصلحت بالاتری به نام آزادی، بر سختی‌ها و اختلاف نظرها چیره شوند!»

اما نوک پیکان انتقاد لوئیس روبرتو باروسو، رئیس دیوان عالی کشور، متوجه تظاهرات‌کنندگان بود.

او در توییترش نوشت: «دیدن تظاهر‌کنندگانی که پس از ۳۰ سال دموکراسی خواستار بازگشت حکومت نظامیان هستند، ترسناک است.»

جمعیتی را که بولسونارو تحسین‌گر آن است، از نمای بهتر ببینید، جمعیتی با شعارهایی در دست که خواستار «اینترونچائو میلیتار» هستند، یعنی خواهان کودتای نظامی علیه نظام سیاسی منتخب مردم هستند که با حضور بولسونارو مخالف بوده است.

گلن گرین‌ولد، روزنامه‌نگار و از منتقدان برجسته آقای بولسونارو است که در برزیل زندگی می‌کند. او توییت کرده است: «در کشوری زندگی کنی که دموکراسی ۳۵ ساله دارد، و ببینی مردم در گیرودار همه‌گیری بیماری به خیابان‌ها می‌روند و خواستار از دست دادن حقوق دموکراتیک خود و شروع مجدد حکومتی خودکامه هستند. واقعاً فراواقعی است.»

آقای بولسونارو در هفته‌های اخیر چند برابر گذشته در انظار عمومی ظاهر می‌شود و با حامیان‌ خود، معترضان، عابران یا صاحبان کسب و کار دیدار می‌کند.

*گزارش‌های تکمیلی از AP

© The Independent