کرونا در ایران؛ از افسردگی پرستاران تا مرگ کودکان شیرخوارگاه

مرگ سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در اثر کرونا تایید شد 

پرستاری در حال درمان بیمار مبتلا به کرونا در تهران، ۱ مارس- KOOSHA MAHSHID FALAHI/MIZAN NEWS AGENCY/AFP

بیش از دوماه از شیوع گسترده کرونا در ایران و تداوم ابتلای شهروندان به بیماری کووید۱۹می‌گذرد. برخی مقامات کشور از کنترل تدریجی شیوع در کشور می‌گویند و برخی دیگر هم‌چنان هشدار می‌دهند که استان‌های بسیاری در کشور در خطر اوج گیری دوباره شیوع کرونا هستند. 

براساس آخرین آمار رسمی درباره شیوع کرونا در ایران، چهار استان گلستان، خوزستان، کردستان و خراسان جنوبی اخیراً نقطه اوج اپیدمی را تجربه کرده‌اند و روند صعودی و شروع نقطه اوج  یا «پیک» در پنج استان قم، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده شده است. براساس گزارش‌های وزارت بهداشت در ۹ استان خراسان شمالی، یزد، سمنان، گیلان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان «ناسازگاری داده‌ها» اجازه نمی‌دهند که تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی به‌دست آید. 

متاسفانه آمارهای مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری کووید۱۹ در ایران نشان می‌دهد که این بیماری از سنین مختلف قربانی می‌گیرد. 

امروز مدیر اداره بهزیستی شهرستان اصفهان از «دو مورد مرگ در اثر ابتلا به کرونا در شیرخوارگاه و همچنین مرگ یکی از سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستی اصفهان» خبر داد. 

از سوی دیگر، سعید حبیبا، معاون آموزشی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از فوت سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران خبر داد و گفت:  «سه نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران بر اثر ویروس کرونا جان باختند.»

به گفته این مقام مسئول «آمار دقیقی درباره دانشجویان فوتی وجود ندارد اما فوت این سه مورد قطعی شده‌ است».

فارغ از اخبار تلخ جان‌باختن بیماران مبتلا به کرونا و روند ابتلای دیگر شهروندان ایرانی، تبعات شیوع گسترده این ویروس بر دوش جامعه پرستاری و پزشکی ایران، هم‌چون تمام کشورهای درگیر با این ویروس عالم‌گیر، بیشتر از هر قشری سنگینی می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز  مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری که به صورت کنفرانس ویدیویی از وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به این که ۶۵ درصد پرستاران بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند، گفت: «افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران مشخص شده است، اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده، بلکه مهمترین علت مشاهده مرگ بیماران جلو چشم آنها بوده است.»

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، در بیمارستانهای زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایجاد شده است و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی  برای این افراد انجام می‌شود.

از سوی دیگر، تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی بخش‌های زیادی از جامعه، هر روز بیش از قبل عیان می‌شود. امروز علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، گفت که «رانندگان تاکسی ۸۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند.» 

این مقام مسئول به چالش‌های طولانی‌تر شدن طرح فاصله‌گیری در اجتماع اشاره کرد و گفت: «اگر این طرح طولانی شود‌، با دو چالش مواجه خواهیم بود. ابتدا وضعیت درآمد رانندگان تاکسی تهران است، چرا که آنها پس از شیوع کرونا، ‌۸۰  درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که درآمد رانندگان در این بازه زمانی نسبت به ماه‌های معمولی سال همواره بیشتر بوده است.»

براساس آخرین آمارها، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۳۵۰۵ نفر رسیده است که تا امروز ۵۲۰۹ نفر از بیماران، جان باخته‌اند. 

 

بیشتر از