شایعات کرونایی؛ از حبس نفس برای تشخیص تا درمان با مصرف سیر

این شایعات ممکن است سلامتی افراد را در معرض خطر قرار بدهد

زنان در جاوه غربی در اندونزی در آفتاب نشسته‌اند، چرا که معتقدند نور آفتاب آن‌ها را مقابل ویروس کرونا مقاوم می‌کند، ۳ آوریل- REZAS / AFP

با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، شایعات گسترده‌ای نیز در خصوص این ویروس منتشر شده است. هر روز توصیه‌های مختلفی در خصوص نحوه پیشگیری و درمان کرونا منتشر می‌شود؛ از قرقره سرکه و آب‌ نمک گرفته تا آغشته کردن تمام بدن به الکل.

سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با این شایعات وارد عمل شده است و در خصوص شماری از آن‌ها توضیح داده است. این سازمان تاکید دارد که پیروی از برخی از این توصیه‌های نادرست ممکن است برای افراد خطرناک باشد.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵جی) کووید۱۹ را منتقل نمی‌کند

ویروس‌ها نمی‌توانند از طریق امواج رادیویی و شبکه‌های موبایل منتقل شوند. کووید۱۹ از طریق قطرات تنفسی و زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند یا حرف می‌زند، منتقل می‌شود. افراد همچنین از طریق دست زدن به سطوح آلوده و سپس لمس چشم‌ها، دهان یا بینی‌ خود می‌توانند مبتلا شوند.

دمای بالای ۲۵ درجه و تابش خورشید ویروس کرونا را از بین نمی‌برد

فارغ از ابری یا آفتابی بودن هوا، ممکن است به کووید۱۹ مبتلا شوید. موارد ابتلا در کشورهایی که آب و هوای گرم دارند هم گزارش شده است. برای حفاظت از خود، دستانتان را مرتب و دقیق بشویید و از دست زدن به چشمان، دهان و بینی خود خودداری کنید.

حبس نفس برای ۱۰ ثانیه راه مناسبی برای تشخیص نیست

سرفه‌های خشک، خستگی و تب از نشانه‌های رایج ابتلا به کووید۱۹ است. برخی ممکن است به ذات‌الریه هم مبتلا شوند. شایعه شده است که اگر بتوانید تا ۱۰ ثانیه بدون سرفه نفستان را حبس کنید، نشانه این است که کرونا ندارید. این درست نیست. بهترین راه تشخیص، تست آزمایشگاهی است. حبس نفس و سایر تمرین‌های تنفسی ممکن است برایتان خطرناک باشد.

مصرف الکل و دخانیات خطر ابتلا را کاهش نمی‌دهد

نوشیدن مداوم الکل نه تنها از امکان ابتلای شما به کووید۱۹ نمی‌کاهد که حتی می‌تواند به سلامت شما ضرر بزند. سازمان بهداشت جهانی همچنین تاکید دارد که مصرف هر نوع دخانیات، امکان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود

کووید۱۰ از طریق قطرات تنفسی و زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند یا حرف می‌زند، منتقل می‌شود و نه مستقیما از راه هوا.

گرفتن حمام داغ باعث جلوگیری از ابتلا نمی‌شود

فارغ از میزان دمای آب، دمای بدن شما همیشه بین ۳۶.۵ تا ۳۷ درجه می‌ماند. همچنین، حمام کردن با آب خیلی داغ، می‌تواند باعث سوختگی پوست شما بشود. 

ویروس کرونا برای جوانان هم می‌تواند کشنده باشد

افراد متعلق به گروه‌های سنی مختلف می‌توانند به کووید۱۹ مبتلا شوند، هرچند، به نظر می‌رسد که اشخاص مسن و کسانی که بیماری‌های دیگر، نظیر آسم، دیابت و بیماری قلبی دارند، در برابر این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند. سازمان بهداشت جهانی از تمام افراد، فارغ از سنشان، می‌خواهد تا توصیه‌های بهداشتی در این خصوص را جدی بگیرند.

پشه‌ها ویروس کرونا را منتقل نمی‌کنند

طبق داده‌های موجود، هیچ مدرکی مبنی بر انتقال کووید۱۹ از طریق نیش پشه وجود ندارد. 

آیا آغشته کردن تمام بدن به الکل یا کلرین ویروس را می‌کشد؟

خیر. مالیدن الکل و کلرین به بدن نمی‌تواند ویروسی را که وارد بدن شما شده باشد، بکشد. این محلول‌ها همچنین می‌توانند به غشای مخاطی شما آسیب برسانند. الکل و کلرین برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است، که این کار هم باید با توجه به توصیه‌های مرتبط صورت بگیرد. 

آیا واکسن دات‌الریه برای محافظت در برابر کرونا مناسب است؟

خیر. واکسن‌های ذات‌الریه و آنفلوآنزا شما را مقابل ویروس کرونا مقاوم نمی‌کند. البته این واکسن‌ها برای بیماری‌های تنفسی مناسب است و استفاده از آن‌ها برای حفظ سلامت شما توصیه می‌شود. با این‌حال، ویروس کرونا، ویروسی جدید و متفاوت است و درمان آن نیازمند کشف واکسن تازه است. 

آیا شست‌و‌شوی مداوم بینی با آب‌نمک شما را مقابل ویروس مقاوم می‌کند؟

خیر. این ادعا هیچ پشتوانه علمی‌ای ندارد. برخی شواهد نشان می‌دهد که شست‌و‌شوی بینی با آب‌ نمک ممکن است بهبودی از سرماخوردگی ساده را سرعت ببخشد، ولی نشانه‌ای مبنی بر کارساز بودن این روش برای مقابله با بیماری‌های تنفسی وجود ندارد. این سازمان همچنین می‌گوید قرقره آب‌ نمک یا سرکه نیز لزوما شما را مقابل ویروس کرونا مقاوم نمی‌کند و این دعا نیز فاقد پشتوانه علمی است.

آیا خوردن سیر جلو ابتلا به کووید۱۰ را می‌گیرد؟

سیر گیاه سالمی است که ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد. با این‌حال، مدرکی مبنی بر این‌که خوردن سیر می‌تواند جلو ابتلا به کرونا را بگیرد، وجود ندارد.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند کرونا را درمان کند؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ برای مقابله با باکتری‌ مصرف می‌شود، نه ویروس. کووید۱۹ ویروس است و به همین دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک روی آن‌ها کارساز نیست. با این‌حال، گاهی برای افراد مبتلا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، چرا که این افراد ممکن است حین بیماری، به عفونت باکتریایی هم دچار شده باشند.

بیشتر از زندگی