مردم بریتانیا خواهان تمدید مهلت برگزیت و تمرکز دولت بر کرونا هستند

مقام‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا بر دوام مذاکرات برگزیت تاکید دارند

مردی با پرچم بریتانیا در دست در روز برگزیت در لندن، ۳۱ ژانویه- REUTERS/Henry Nicholls/File Photo

نتایج یک نظرسنجی تازه نشان می دهد، در حالی که بحران ویروس کرونا اروپا را در هم شکسته، اکثریت مردم بریتانیا خواستار تمدید مهلت برگزیت از سوی دولت به جای مذاکره هستند. 

مقام‌های وست مینستر و بروکسل، به رغم تاثیر ویروس کرونا که جان  ۱۰۰ هزار نفر را در قاره اروپا گرفته، بر ادامه مذاکرات در باره روابط آینده بریتانیا و اتحادیه اروپا تاکید کردهاند. 

اما یک نظرسنجی که توسط « فوکال دیتا» برای کارزارهای «بهترین ها برای بریتانیا» و «امید نه تنفر»‌ انجام شده، نشانی می دهد اکثر مردم ترجیح می دهند که مقام های رسمی بریتانیا بر بحران کنونی تمرکز کنند. دو سوم شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند دولت باید تا آخر سال جاری تمام تمرکز و انرژی خود را صرف کووید- ۱۹ کند. 

۶۴ درصد موافقان با تمدید مهلت برگزیت، خواستار تمدید آن «تا زمان حل بحران کرونا» شده اند. در حالی که ۳۶ درصد خواستار تمدید زمان دوران گذار به مدت حداکثر یک سال هستند. 

اما ۳۴ درصد کل پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفته اند وزرا می توانند میان مدیریت بحران ویروس کرونا با تخصیص زمان لازم برای مذاکره بر سر توافق تجاری کامل با اتحادیه اروپا پیش از پایان سال جاری، توازن برقرار کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که رای دهندگان به حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند، از طرفداران پروپاقرص تمدید دوران گذار به بعد از شب سال نو میلادی هستند، ۴۹ درصد رای دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا نیز از این طرح حمایت کرده اند. همچنین ۴۸ درصد رای دهندگان به حزب محافظه کار و ۴۵ درصد رای دهندگان پیشین حزب برگزیت، از تمدید دوران گذار طرفداری کردند. 

نائومی اسمیت، مدیر کارزار «بهترین ها برای بریتانیا» گفته: «ما شاهد حمایت آشکار از طرح تمدید دوران گذار در کشور اسکاتلند و سایر کشورها و مناطق بریتانیا هستیم و دیدگاه افراد محافظه کار نیز موید همین موضوع است. تحقیر آمیز است، اگر فکر کنیم رای دهندگان، دولت را به خاطر اولویت بخشی به سلامت کشور بر تاریخ خروجی که می تواند هر زمانی باشد، مجازات کنند. آنها دارند از موضع اولیه خود کوتاه می آیند. شاید این واقعا ترجیح آنها نباشد. اما همه می بینند که دولت چطور با این بحران دست و پنجه نرم می کند و نباید با کارهایی  دیگر منحرف شود. دولت حالا باید از این فرصت برای رها ساختن خود استفاده کند و از همه مهم تر برای اقتصاد کشور، از تاریخ ۳۱ دسامبر.»

ماه گذشته، دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا گفت که ویروس کرونا «ما را ناگزیر به دیپلماسی فشرده برای رسیدن به توافق بر سر برگزیت و حرکت به جلو کرده» تا بتوانیم چشم انداز روابط آینده با اتحادیه اروپا را ترسیم کنیم. 

او گفته بود: «گمان نمی کنم تاخیر در مذاکرات برگزیت، برای هیچ کدام از طرفهای درگیر مفید باشد و به آنها اطمینان لازم را بدهد.»‌

© The Independent