با حذف محدودیت‌ها، تردد در جاده‌ها ۶ درصد افزایش یافت

یک هفته پس از آغاز به کار اصناف «کم ‌ریسک»، فعالیت پاساژها از سرگرفته شد

از امروز تردد بین استان‌های کشور آزاد شده است-عکس از مهر

با تاکید حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از امروز تردد‌های بین‌ استانی از سر گرفته شد. روحانی که به ازسرگیری هرچه سریع تر فعالیت‌های اقتصادی به رغم هشدارهای کارشناسان اصرار دارد، هفته گذشته به استانداران هشدار داده بود که حق ندارند در ترددها مانع ایجاد کنند. ستاد مقابله با کرونا اواخر اسفندماه طرح محدودیت تردد بین استان‌ها را تصویب کرد. البته این طرح در زمان تعطیلات نوروز به اجرا درنیامد و پس از آنکه ۹ هزار مسافر مشکوک به کرونا در هفته نخست فروردین‌ماه در جاده‌ها شناسایی شد، ممنوعیت تردد بین استان‌ها به اجرا گذاشته شد.

لغو ممنوعیت تردد بین استان‌ها در حالی است که از ۲۳ فرودین‌ماه، کسب‌و کارهایی که دولت روحانی آنها را کم‌ریسک می‌خواند فعالیت خود را از سر گرفته و اداره‌ها نیز با ۷۰ درصد ظرفیت از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر فعال هستند. از امروز (دوشنبه) نیز فعالیت کسب‌و کارها با ریسک متوسط مانند پاساژها آغاز شده است. به گزارش ایسنا، اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعالیت پاساژها و بازارهای مسقف از اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حداکثر زمان فعالیت پاساژها و بازارهای مسقف تا ساعت ۱۸ خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته شده که این مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال خواهند بود. اما تصاویری که از سطح شهرها و زندگی روزمره مردم و صاحبان کسب‌و کارها با ریسک کم و متوسط منتشر می‌شود، نشان دهنده رعایت فاصله‌ اجتماعی نیست. برخی از کشورهای اروپایی پس از یک ماه اجرای قوانین سختگیرانه محدودیت تردد و قرنطینه، با مسطح کردن منحنی شیوع کووید-۱۹، به تدریج روند کاهش محدودیت‌ها را آغاز کرده‌اند.

اما در ایران فاصله بین از سرگیری فعالیت‌های کم ریسک و کسب و کارها با ریسک متوسط و لغو محدودیت تردد بین استانی تنها یک هفته بود. 

این درحالی است که شمار مبتلایان به کرونا در ایران به ۸۳ هزار نفر نزدیک می‌شود و شمار مبتلایان از ۵ هزار نفر فراتر رفته است.

ایمان مهرابی نیا، مقام مسئول سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نخسین روز حذف محدودیت تردد بین استانی گفت: در حال حاضر آزادراه قزوین-کرج ترافیک سنگین است و آزادراه کرج تهران نیز پرترافیک‌ترین جاده کشور بوده است.

فارس به نفل از او گزارش داد، در روز نخست لغو محدودیت‌ها، تردد در جاده‌ها ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که روند تعدیل محدودیت‌ها باید پس از مسطح شدن منحنی شیوع کووید-۱۹ و افزایش ظرفیت انجام تست و به صورت تدریجی و آرام انجام شود. در غیر این صورت ریسک بازگشت بیماری و مواجهه با موج دوم شیوع کووید-۱۹ وجود خواهد داشت. 

بیشتر از