کانادا در شوک مرگبارترین حمله مسلحانه در سی سال گذشته

حوادث خونبار کانادا؛ از حمله نژادپرستانه به مسجد تا تیراندازی بی‌هدف به رستوران‌ها

تا پیش از رویداد دیروز، مرگبارترین حمله در تاریخ کانادا بیش از سه‌دهه پیش در کالج مهندسی «اکول پلی‌تکنیک» در شهر مونترال رخ داده بود-Tim KROCHAK / AFP

اهالی شهری کوچک در «نوآساکوشیا» کانادا، روز یکشنبه را در وحشت و بهت ناشی از حمله مسلحانه مرگبار در این شهر گذراندند. پلیس مهاجمی را کشت که در حمله‌ای چند‌ساعته، چندین پیکر بی‌جان و ساختمان‌هایی سوخته، پشت سرخود به جا گذاشته بود. در پایان این حادثه هولناک، دست‌کم ۱۰ نفر، از جمله یک افسر پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا کشته شدند. 

اگرچه تیراندازی‌های دسته‌جمعی در همسایگی کانادا (آمریکا)‌ رایج است اما این کشور نیز حالا با این حمله  مسلحانه سهمی از این خشونت‌های دردناک را متحمل شده؛ حمله‌ای بی‌سابقه در سی‌سال گذشته کانادا. 

به گزارش خبرگزاری رویترز تا پیش از رویداد دیروز، مرگبارترین حمله در تاریخ کانادا بیش از سه‌دهه پیش در کالج مهندسی «اکول پلی‌تکنیک» در شهر مونترال رخ داده بود. در این حادثه مردی مسلح پس از بیرون‌راندن مردان دانشجو از کلاس، ۱۴ زن باقی‌مانده را به رگبار بست. ۱۰ زن و چهار مرد هم رخمی شدند. 

چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز یک استادیار دانشگاه کنکوردیا در کبک چهار نفر از همکاران خود را کشت و یک نفر را زخمی کرد. 

سپس در سال ۱۹۹۶، مردی مسلح پس از حمله به مراسم عروسی خواهر‌زن سابق خود نه نفر از خویشاوندان او را به گلوله بست و کشت و دو نفر را زخمی کرد. 

در حادثه‌ای دیگر، مردی در «ادمونتون آلبرتا» در سال ۲۰۱۴ میلادی همسر خود را به همراه هشت نفر دیگر به قتل رساند. دو سال بعد، یک دانش‌آموز در «ساسکجوآن» دو برادر خود را در خانه اش به قتل رساند و سپس مدرسه‌ای را در نقطه‌ای دور‌افتاده به رگبار بست. در این حادثه نیز دو نفر کشته و هفت نفر رخمی شدند. 

یک سال بعد، مردی مهاجم به مسجدی در کبک حمله کرد و نمازگزاران را شب‌هنگام به گلوله بست و شش نفر را کشت و پنح نفر دیگر را مجروح کرد. دوازده نفر دیگر هم در این حمله زخمی شدند که تحت مداوا قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز در حمله‌ای دیگر در یکی از خیابان‌های شلوغ تورنتو، مردی مسلح به صورت بی‌هدف به رستوران‌ها حمله کرد و دو نفر را کشت و ۱۳ نفر را زخمی کرد. او سپس خود را هم کشت. 

کشتار گروهی در نوآ اسکوشیا، نخستین حادثه‌ای نیست که در آن یکی از نیروهای پلیس کانادا کشته می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۵ میلادی، گروهی از افسران پلیس سواره‌نظام کانادا به خانه مردی در آلبرتا رفتند تا حکم دادگاه برای ضبط خانه را به اجرا درآورند. به محض رسیدن آن‌ها به خانه، مردی مسلح همه چهار افسر پلیس را به گلوله بست و کشت. 

حدود یک‌دهه بعد از این حادثه، مردی مسلح در شهر «نیوبرانیزویک» به گروهی از افسران پلیس کانادا حمله کرد و سه نفر را به قتل رساند و دو نفر را نیز مجروح کرد. 

دو سال بعد در سال ۲۰۱۸ میلادی، دو افسر پلیس در حادثه تیراندازی در همین شهر کشته شدند. دو شهروند عادی نیز در همین تیراندازی کشته شدند. 

© The Independent

بیشتر از جهان