پشت‌پرده تظاهرات علیه قرنطینه در آمریکا

بخش قابل توجهی از جامعه آمریکا از بازگشایی زودهنگام و سریع اقتصاد نگران است

صدها نفر از هواداران ائتلاف محافظه‌کاران میشیگان علیه مدت طولانی قرنطینه در ایالت‌شان اعتراض کردند- REUTERS/Seth Herald 

در روزهای گذشته تجمع‌های از سوی برخی از گروه‌های راست‌گرای عمدتا طرفدار ترامپ در چند ایالت آمریکا علیه محدودیت‌های کسب‌وکار و رفت‌وآمد به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزار شده که برخی از آنها با حمایت رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز همراه بوده است.

مقررات محدودیت رفت‌وآمد و تعطیلی مراکز کسب و کار، مقرراتی است که دولت فدرال تعیین کرده است. در واقع، دولت ترامپ که در ماه فوریه با کندی در برابر شیوع ویروس کرونا عمل کرد، در ماه مارس با شتاب دادن به فعالیت‌های کارگروه ویژه کرونا در کاخ سفید، چنین محدودیت‌هایی را مطرح کرد و فرمانداران ایالت‌های مختلف نیز به اعمال این محدودیت‌های سختگیرانه پرداختند. 

در میشیگان، هزاران نفر که توسط گروه‌های محافظه‌کار راست‌گرا بسیج شده بودند، در خیابان‌های اطراف دفتر فرماندار این شهر تجمع کردند و به این محدودیت‌های اعمال شده به خاطر ویروس کرونا که باعث نابودی کسب‌وکارها شده است، اعتراض کردند. در شهر رالی در ایالت کارولینای شمالی، در جریان تجمع مشابهی که در حالی که بیش از صد نفر در آن حضور داشتند، حداقل یک زن دستگیر شد. گفته می‌شود که احتمالا تجمعات مشابهی در ایالت‌های تگزاس، اورگان و کالیفرنیا توسط گروه‌های تندرو برگزار شود. 

مقررات سخت‌گیرانه در حالی در ایالت‌های مختلف ادامه دارد که حداقل ۲۲ میلیون نفر برای دریافت بیمه‌بیکاری اقدام کرده‌اند. 

اما در آمریکای سیاست‌زده قطبی شده که همه چیز زیر سایه سیاست، به چپ و راست تقسیم می‌شود، حتی کرونا هم از این وضعیت در امان نمانده است و هر دو جناح به صورت روزانه یکدیگر را آماج حملات و انتقادات خود قرار می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای همین، تجمعات برگزار شده به نوعی منعکس کننده نگرانی‌های اقتصادی و همچنین شکاف‌های سیاسی است. 

این درحالی است که نزدیک به ۳۳ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و بیش از ۷۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در کشور گزارش شده است. این ویروس همچنین در سطح جهان ۱۵۴ هزار را قربانی کرده است، تا بر آن مبنا، تقریبا یک پنجم کل قربانیان ویروس کرونا در جهان متعلق به ایالات متحده باشد. 

در چنین شرایطی، غیر از چند ایالت، عمده فرماندارهای ایالت‌های مختلف، دستور داده‌اند که مردم در خانه‌ بمانند. چرا که بسیاری از آمریکایی‌ها صرف نظر از اینکه به چه حزبی تعلق دارند و به چه دیدگاه سیاسی‌ای احساس نزدیکی می‌کنند، ویروس کرونا را خطری واقعی تلقی می‌کنند که زندگی آنها را به صورت جدی تغییر داده است. 

اما از همان ابتدا هم یک حس شک و تردید در خصوص میزان خطرناک بودن این ویروس، در برخی‌ها به وجود آمده بود. آقای ترامپ در همان ماه ژانویه و فوریه ویروس کرونا را با آنفلونزا مقایسه کرده بود و گفته بود که ویروس می‌آید و به صورت «معجزه‌اسایی» از کشور خارج می‌شود. این نوع رفتارها که باعث سهل‌انگاری و فقدان اقدام به موقع شده بود، موضوعی بود که باعث شد برخی از افراد با طولانی شدن زمان در خانه‌ماندن وتاثیرات آن بر اقتصاد خانواده‌ها، دوباره به این موضوع فکر کنند. 

تجمعات گروه‌ها علیه محدودیت‌های دولتی در چندین ایالت، نشان داد که همه در خصوص این محدودیت‌ها با هم اتفاق نظر ندارند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز و بنا بر گزارش‌های منتشر شده از بیانیه‌های رسمی سازمان‌دهندگان این تجمعات، دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد که این تجمعات بیشتر از آن که ناشی از نگرانی و هراس از تاثیرات محدودیت‌های اقتصادی باشد، بر سر «ایدئولوژی» است. 

نظرسنجی‌هایی که مورد بررسی نیویورک تایمز قرار گرفته است، نشان می‌دهد که تجمع‌کنندگان، تنها کسر بسیار کوچکی از مردم آمریکا و حتی کسر کوچکی از افراد جمهوری‌خواه را نمایندگی می‌کنند. 

در یک نظرسنجی موسسه تحقیقاتی «پیو» که روز پنج شنبه گذشته منتشر شد، دو سوم آمریکایی‌ها بیان کردند که از این که اقتصاد سریع بازشود و اجازه بدهد که ویروس همچنان شیوع یابد، بیشترنگران هستند تا آن که اقتصاد به آرامی و به صورت کند به حالت عادی برگردد تا بتوان تبعات ویروس را کنترل کرد. 

حتی در میان جمهوری‌خواهان نیز، اغلب‌ آنها نسبت به این که اقتصاد به سرعت به حالت عادی خود برگردد، ابراز نگرانی کرده بودند. اما این وضعیت در میان افراد بسیارمحافظه‌کار، تا حدی متفاوت بوده است. ۶۵ درصد این افراد گفته‌اند که نگران بازگشت «خیلی کند» اقتصاد هستند. اما این حس آیا واقعا به خاطر اقتصاد است، یا فقط ناشی از خستگی و سردرگمی به دلیل تعطیلی شهرها؟

با توجه به آن که دونالد ترامپ مدام از میل و بی‌تابی خود برای بازگشایی اقتصاد خبر می‌دهد، اعمال محدودیت‌های مرتبط با درخانه‌ماندن مردم و همچنین محدودیت‌های مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی، بر دوش فرمانداران است. این موضوع باعث شده است که نگاه بیشتر مردم نسبت به فرمانداران مثبت‌تر از سابق شود و درجه محبوبیت‌ آنها نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا بیشتر شود. اما در ایالت‌هایی که فضای سیاسی آنها از نظر حزبی بسیار قطبی است، مثل میشیگان، اوهایو و کارولینای شما، اعتراضات کوچک ولی پرسروصدا در حال افزایش است. 

تاکر کارلسون، یکی از مجریان شبکه فاکس نیوز، که بسیاری از راستگرایان طرفداران آنان مشتری پروپاقرص آن هستند، گرچن ویتمر، فرماندار ایالت میشیگان را به خاطر سیاست‌های محدود کننده رفت‌وآمد در ایالت، «تمامیت‌خواه» نامیده است. این درحالی است که میشیگان یکی از ایالت‌هایی است که از ویروس کرونا بسیار آسیب دیده است و یکی از پنج آیالت با بالاترین تعداد قربانیان کرونا در این کشور بوده است. وقتی گارت سولدانو، یکی از فعالان راست‌گرا، به صورت زنده از طریق فیسبوک با هوادارانش صحبت کرد، محور صحبت او «اقتصاد» نبود، بلکه «آزادی» بود. او گفت که «نگه‌داشتن مردم در خانه استبداد است.»

یکی دیگر از گروه‌های محافظه‌کار که در فیسبوک دو میلیون نفر هوادار دارد، بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن آمده است: «فرمان‌های سختگیرانه‌ دولت (محلی) که با آزادی‌های اولیه در تعارض است، بیشتر موجب خسارت می‌شوند تا به خیر منجر شوند.»

با همه این اعتراضاتی که در برخی از شهرها انجام می‌شود، همچنان به نظر می‌رسد که بخش اعظم مردم نگران ویروس کرونا هستند.  در نظرسنجی فاکس، ۹۴ درصد رای دهندگان گفته‌اند که نگران شیوع ویروس کرونا هستند و هفت نفر از هر ده نفر بیان کرده‌اند که نگرانی‌شان «شدید» است. به علاوه، بیشتر جمهوری‌خواهان به نظرسنجی «پیو» گفته‌اند که سخت‌ترین‌ روزهای اپیدمی کرونا هنوز در پیش است.