پس از ده‌سال فضانوردان از آمریکا به کیهان سفر خواهند کرد

ناسا تاریخ اولین سفر فضایی از خاک ایالات متحده ظرف ده سال گذشته را اعلام کرد

در ۲۷ ماه مه ناسا دوباره فضانوردان امریکایی را روی سفینه‌های امریکایی از خاک امریکا به فضا خواهد فرستاد - REUTERS/Joe Skipper/File Photo

ناسا تاریخ اولین ارسال فضانوردان از خاک ایالات متحده ظرف ده سال گذشته را اعلام کرد.

بعد از سال ۲۰۱۱ که برنامه سفر فضایی ناسا پایان یافت، این اولین بار است که ناسا فضانوردان خود را از خاک ایالات متحده به فضا می‌فرستد.

به گفته جیم بریدنستاین، مدیر ناسا، این ماموریت با همکاری اسپیس‌اکس (SpaceX) که شرکت خصوصی سفینه‌سازی است، در اواخر ماه مه اجرا خواهد شد.

او در توییتی نوشت: «در ۲۷ ماه مه ناسا دوباره فضانوردان امریکایی را روی سفینه‌های امریکایی از خاک امریکا به فضا خواهد فرستاد!»

این اولین باری خواهد بود که سفینه آدم‌بر اژدها از شرکت اسپیس‌اکس توسط فضانوردان در مدار قرار می‌گیرد و آزمایش می‌شود. این سفینه پیش از آن که جواز پرواز بگیرد و فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی و فرای آن بفرستد، یک بار دیگر نیز مورد آزمایش نهایی قرار گرفت.

فضانوردان کارکشته ناسا، رابرت بنکن و داگلاس هارلی، که هر دو در ماموریت‌های برنامه سفر فضایی مشارکت داشته‌اند، با موشک فالکون ۹ در ساعت ۴:۳۲ صبح  به وقت شرق امریکا از مرکز فضایی کندی به فضا فرستاده خواهند شد. به گفته ناسا، آنها برای اقامتی «طولانی» در ایستگاه فضایی عازم سفر هستند، اما مدت دقیق ماموریت آنها هنوز مشخص نشده است.

به گفته ناسا، در این ماموریت آنها تمام امکانات اتاق داخلی سفینه آدم‌بر اژدها، از جمله «سکوی پرواز، موشک، سفینه و تمام ظرفیت‌های کاربردی آن» را آزمایش خواهند کرد.

ناسا گفت: «به محض پرواز از سکوی پرواز ۳۹ای با استفاده از موشک‌های ویژه فالکون ۹، سفینه آدم‌بر اژدها دو مسافر خود را با سرعتی حدود ۱۷ هزار مایل در ساعت به محل تقاطع ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رساند. بعد از قرار گرفتن در مدار، فضانوردان با کمک اتاق کنترل اسپیس‌اکس تایید خواهند کرد که سفینه طبق برنامه کار کرده است و تمام امکانات و ظرفیت‌های آن، از جمله صفحات نمایش و دستگاه‌های کنترل و حرکت کردن سفینه و دیگر موارد را در آن محیط آزمایش خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا ادامه داد: «پس از حدود ۲۴ ساعت، سفینه آدم‌بر اژدها به میعادگاه خواهد رسید و می‌تواند در ایستگاه فضایی لنگر بگیرد. طراحی این سفینه به آن اجازه می‌دهد که لنگرگیری را به صورت خودکار انجام دهد، ولی فضانوردان سوار بر آن و حاضر در ایستگاه فضایی، لنگرگیری را به دقت و ظرافت زیر نظر خواهند گرفت و اگر نیاز باشد، می‌توانند کنترل سفینه را به دست بگیرند.»

بعد از لنگر گرفتن در ایستگاه فضایی نیز فضانوردان به آزمایش قابلیت‌های سفینه آدم‌بر اژدها ادامه خواهند داد و همچنین به تحقیقات و پروژه‌های جاری دیگری که بخشی از ماموریت این آزمایشگاه شناور است، یاری خواهند رساند.

ناسا گفت، سفینه‌ای که دارند آزمایشمی‌کنند، امکان میزبانی و حضور در ایستگاه را برای ۱۱۰ روز دارد و نسخه نهایی بنا به خواسته ناسا، قابلیت انجام سفرهایی ۲۱۰ روزه خواهد داشت.

بعد از پایان ماموریت، سفینه آدم‌بر اژدها خود را از ایستگاه فضایی جدا خواهد کرد و آن دو فضانورد را به جو زمین باز خواهد گرداند. محفظه آنها سپس در اقیانوس می‌افتد و توسط کشتی‌های اسپیس‌اکس از آب گرفته می‌شوند و به دماغه کاناورال [در مرکز ایالت فلوریدا و مجاورت اقیانوس اطلس]* آورده خواهند شد.

*[توضیح مترجم]

© The Independent

بیشتر از جهان