کانیه وِست (همسر کیم کارداشیان) از توهم ناشی از بیماری اش گفت

«حس می‌کنید همه می‌خواهند شما را بکشند و دولت داخل مغزتان تراشه الکترونیک کار گذاشته» 

کانیه وِست در مورد عارضه توهم حاد که ناشی از بیماری روانی اختلال دوقطبی است، توضیحاتی داد. او گفته است همه چیز می‌تواند به نظر یک «توطئه» بیاید.

کانیه وست در مصاحبه اخیرش با دیوید لترمن، آزادانه در مورد سلامت روحی‌اش صحبت کرده که در دومین سری شوی نت فلیکس تحت عنوان «مهمان بعدی من نیاز به معرفی ندارد؛ با دیوید لترمن» پخش می‌شود. 

در این مصاحبه که روز سی و یکم ماه مه پخش خواهد شد، کانیه وست به تفصیل از موارد هیجان حاد (شیدایی) روانی‌اش می‌گوید که ناشی از اختلال روانی دو قطبی است. او می‌گوید صحبت درباره آن، شخصیت‌اش را بهتر توضیح می‌دهد: «دلیل آن چه می‌خواهم درباره اختلال دوقطبی بگویم این است که در آن واژه «دو» وجود دارد. مثل نوعی دو شخصیتی بودن است. برای من خوب است چون برج تولد من خرداد (دو پیکر) است، اما وقتی وارد دوره «شیدایی» (هیجان حاد) می‌شوم، شخصیت‌ام بهتر بیان می‌شود».

این خواننده رپ گفت چنین شرایطی می‌تواند به توم یا پارانویای حاد در مورد محیط اطرافش منتهی شود، اما در عین حال افزود: «می‌توانید در کارهایتان بیشتر مثل یک نوجوان عمل کنید».

وست تائید کرد که مبتلایان به بیماری اختلال دو قطبی تجربه‌های متفاوتی دارند، اما افزود در مورد خودش همه چیز می‌تواند مثل «یک توطئه» به نظر بیاید.

او گفت:«حس می‌کنید دولت داخل مغزتان تراشه الکترونیک کار گذاشته. حس می‌کنید هرچه می‌گویید یا انجام می‌دهید، ضبط می‌شود. همه اینها را حس می‌کنید».

اداره بهداشت بریتانیا اختلال دو قطبی را یک بیماری روانی توصیف کرده که با نوسانات شدید خُلقی همراه است.

در میان عوارض آن، دوره‌های افسردگی و مراحل شادمانیِ غیرطبیعی است.

وست می‌گوید (این عارضه) می‌تواند به جایی برسد که این حس در او به وجود بیاید که «همه می‌خواهند آدم را بکشند. به هیچکس اعتماد نمی‌کنید».

به گفته وست لحظاتی هم وجود دارند که دست انسان را می‌بندند، دارو می‌دهند، روی تخت می‌خوابانند و فرد را از تمام کسانی که می شناسد جدا می کنند.

او می‌گوید: «این چیزی است که خوشحالم شخصا تجربه کرده‌ام و بنابراین می‌توانم با تغییر دادن آن لحظه شروع کنم».

وست، چهل و یک ساله، در مورد تأثیر خودداری از مصرف داروهای اعصاب بر وضعیت روانی اختلال دو قطبی گفت: «اگر هر روز داروهایی را که برای حفظ تعادل روانی می‌دهند مصرف نکنید، این احتمال وجود دارد که دچار «شیدایی» (هیجان زدگی حاد) شده و کارتان به بیمارستان بکشد».

وست با نقل قول از سایت خبری تی اِم زِد گفت: «کارهای ناگهانی، متغیر و غیرقابل پیش بینی را شروع می‌کنید».  

وست در ادامه به «هاله دیوانگی» اشاره کرد که مسائل روانی را احاطه کرده است. او بیماری‌های اعصاب و روان را با نوعی «رگ به رگ شدن مغز» مقایسه کرد: «این مثل رگ به رگ شدن مغز است؛ مثل پیچ خوردن پا. اگر پای کسی پیچ بخورد، به او فشار بیشتر نمی‌آورید».

کانیه وست نخستین بار در ژوئن سال گذشته و در جریان معرفی آلبوم جدیدش، «یه»، افشاء کرد به بیماری اختلال دو قطبی مبتلاست و در ترانه «یایکس» آن را یک «ابر قدرت» توصیف کرد.

در اواخر سالی که گذشت، این برنده بیست ویکمین جایزه «گرمی» در گفتگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت تشخیص اولیه بیماری اختلال دو قطبی او دقیق نبوده است.

به گفته وست، پزشکی به او گفته بوده بیماری او در واقع ناشی از بی خوابی است.

اما، همسر وست، کیم کارداشیان - وست، در مصاحبه اخیرش با نشریه «ووگ» گفت شوهرش بار دیگر در میان ارزیابی‌های متناقض پزشکی پذیرفته است که به بیماری اختلال دوقطبی مبتلاست.

کارداشیان، این کارآفرین و ستاره شوهای تلویزیونی گفت: «فکر می‌کنم با آن کنار آمده‌ایم».

© The Independent

بیشتر از زندگی