برگزاری بازی‌های المپیک پیش از کشف واکسن کرونا «واقع‌بینانه» نیست

بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به علت شیوع ویروس کرونا ۱۲ ماه به تعویق افتاد

اپیدمی کرونا مانع برگزاری تقریباً تمام رویدادهای ورزشی از جمله ۳۶امین دوره بازی‌های المپیک شده است- REUTERS/Athit Perawongmetha/File Photo

یک دانشمند برجسته بهداشت جهانی هشدار داده، در صورت عدم دستیابی به واکسن کووید-۱۹، برگزاری بازی‌های المپیک در سال آینده «بسیار غیر واقع‌بینانه» خواهد بود. 

کمیته بین المللی المپیک ماه گذشته اعلام کرد بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به علت شیوع ویروس کرونا، ۱۲ ماه به تعویق خواهد افتاد. همزمان شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، اوایل ماه آوریل وضعیت اضطراری را در سراسر کشور اعلام کرد. 

اپیدمی عالم‌گیر کرونا مانع برگزاری تقریباً تمام رویدادهای ورزشی از جمله ۳۶امین دوره بازی‌های المپیک شده است. پس از بحث‌های طولانی میان کمیته بین المللی المپیک، کمیته هماهنگی توکیو ۲۰۲۰ و دولت ژاپن، و نیز کمک از سوی سازمان بهداشت جهانی، بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پروفسور دوی سریندار، رئیس بهداشت جهانی در دانشگاه ادینبرو گفته در صورت نبود واکسن، بازی‌های المپیک حتی با تاخیر ۱۲ ماهه، در جولای ۲۰۲۱ شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و افزود دستیابی به واکسن ورق را بر خواهد گرداند.     

او در گفتگو با بی بی سی گفت: «از متخصصان می‌شنویم که دستیابی به واکسن امکان پذیر است. به باور من مدت زمانی بین یک سال تا یک سال و نیم به طول خواهد انجامید، اما می‌شنویم این امر زودتر اتفاق خواهد افتاد. اگر تا سال آینده واکسن تهیه شود، من فکر می‌کنم برگزاری المپیک واقع بینانه خواهد بود. واکسن ورق را بر خواهد گرداند. یک واکسن مؤثر، مقرون به صرفه و قابل دسترس.»

وی در ادامه افزود: «اگر به موفقیت عظیم علمی دست نیابیم، به نظر می‌رسد برگزاری مسابقات غیر واقع بینانه باشد. فکر می‌کنم آنها تصمیم درستی گرفته اند، اینکه گفته‌اند ما بازی‌‌ها را یک سال به تعویق می‌اندازیم و دوباره بازنگری می‌کنیم. من فکر می‌کنم این تنها راهکار برای اوضاع کنونی است -تامل کردن، امیدوار بودن و حمایت از جامعه علمی و نظام درمانی، تا آنچه در توان دارند انجام دهند زیرا در دراز مدت علم تنها راه خروج از این بحران است. »

تعیین مجدد زمان بازیها به ۲۳ جولای موکول شده، اگرچه معلوم نیست توکیو بدون دستیابی به یک واکسن موفق برای کووید- ۱۹ چگونه برای برگزاری بازیها آماده می‌شود. 

در نتیجه، توکیو ۲۰۲۰ گروه ویژه‌ای را منصوب کرده که اولویت اصلی آن برنامه ریزی برای مسابقات بعدی است که تحت عنوان « راه اندزای جدید» نام دارد و رهبری آن به عهده یوشیرو موری، رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن به همراه جان کوتس، رئیس کمیسیون هماهنگی کمیته بین المللی المپیک خواهد بود. 

اقای موری، نخست وزیر سابق ژاپن روز پنجشنبه گفته: «‌بلافاصله پس از تعویق بازیهای توکیو ۲۰۲۰ در ۲۴ مارس،‌ ما گروه ويژه راه اندازی جدید را تشکیل دادیم و از آن زمان ساختاری را برای فائق آمدن بر چالش‌های بی سابقه ایجاد کردیم. ما باور داریم که قدم‌های جدید امروز دستاورد مهمی برای پیشرفت در سال پیش روست که ما خودمان را طی ۵، ۶ سال گذشته برای آن آماده کرده‌ایم. ما برای اطمینان از موفقیت بازیها به همکاری نزدیک با همه ذینفعان ادامه می‌دهیم.»‌

© The Independent

بیشتر از ورزش