سرگردانی نازنین زاغری؛ تمدید مرخصی یا بازگشت به زندان؟

علیرغم ادعاها درباره تمدید مرخصی زاغری، وکیل او می‌گوید این دستور تایید نشده

نازنین زاغری در مرخصی، ۱۷ مارس- FREE NAZANIN CAMPAIGN/AFP

روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه در برنامه تلویزیونی دست خط، با اشاره به روند اعطای مرخصی به برخی زندانیان کشور گفت که نازنین زاغری «به مرخصی رفته و الان هم در مرخصی است. مرخصی ایشان هم تمدید شده است». سخنگوی قوه قضاییه گفت که نازنین زاغری جزو «آن دسته از زندانیان امنیتی بوده است که در ایام مرخصی تحت مراقبت‌های الکترونیک و پابند الکترونیک قرار داشته است.»

حالا، یک روز پس از اعلام این ادعاها از سوی سخنگوی قوه قضاییه کشور، امروز خانواده این زندانی دو تابعیتی به دادسرا رجوع کردند تا درباره تمدید مرخصی نازنین زاغری کسب اطلاع کنند که با بی‌توجهی و نادیده‌گرفتن از سوی مسئولان قضایی مواجه شدند و به آنها گفته شد که برای پیگیری این ماجرا فردا به دادسرا مراجعه کنند.

وکیل این زندانی امنیتی نیز پس از رجوع به دادسرا، با همین جواب مواجه شده است. 

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، نگرانی‌ها درباره سلامت زندانیان محبوس در ایران بیشتر شد. در همان ابتدای شیوع کرونا در ایران، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، اعلام کرد که علایمی از بیماری در همسرش به وجود آمده است که احتمال ابتلای نازنین زاغری به بیماری کووید۱۹ را تشدید می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی گسترده‌تر شدن همه‌گیری کرونا در زندان‌های کشور، قوه قضاییه تصمیم گرفت تا بسیاری از زندانیان کشور را بنا به ضوابط از پیش تعیین شده و به تناسب میزان محکومیت افراد، آزاد کند یا به مرخصی بفرستد. 

ادعای همیشگی مقامات قضایی کشور بر این استوار بود که وضعیت زندانیان امنیتی در قیاس با دیگر زندانیان بهتر است. با این حال، در جریان اعطای مرخصی به این زندانیان، هیچ تفاوتی با دیگر محبوسان دیده نشد. 

یک ماه پیش، نازنین زاغری زندانی دو تابعیتی بریتانیایی- ایرانی که به جرم جاسوسی از چهار سال پیش در زندان به سر می‌برد، در هنگامه شیوع ویروس و به دلیل نگرانی از ابتلا به این بیماری با شرایطی ویژه به  مرخصی آمد. در عین حال، این زندانی تنها تا حریم ۳۰۰ متری خانه پدر و مادرش می‌تواند آزادنه رفت‌وآمد کند. 

ریچارد رتکلیف که همسرش پس از سال‌ها از زندان بیرون آمده بود، گفت که «احساس دوگانه‌ای دارد؛ از سویی برای نازنین و دخترشان گابریلا بسیار خوشحال است، و از سوی دیگر نگران است که این، بخش دیگری از یک بازی باشد.»

رتکلیف همچنین گفت که این مرخصی باید تبدیل به آزادی دائمی شود.

بیشتر از