ناسا و مشکلات کنترل از راه‌دور مریخ‌نورد «کنجکاوی»

مسئولان کنترل از راه دور این مریخ‌نورد به عینک‌های سه بعدی قدیمی روی آورده‌اند 

عینک سه بعدی ناسا -GettyAFP

ویروس کرونا باعث شده است که مردم در سراسر جهان مجبور به تغییراتی جهت مقابله با چالش‌های دورکاری شوند.

فقط یک سازمان بود که همه فکر می‌کردیم مشکلی برای کنار آمدن با شرایط جدید نخواهد داشت:‌ ناسا. عملیات از راه دور این سازمان به دوردست‌های منظومه شمسی و فرای آن هم می‌رسد. 

حالا اما تیم‌های دانشمندان ناسا نمی‌توانند به تجهیزات فوق پیشرفته خود در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» معروف به «جی پی ال» در کالیفرنیا دسترسی داشته باشند و مجبورند از خانه کار کنند. همین است که کنترل‌کنندگان مریخ‌نورد موسوم به «کیوریاسیتی» (کنجکاوی) ظاهرا مجبور شده‌اند به راه‌حلی بسیار پیش‌پاافتاده برای راندن این دستگاه در کره مریخ روی آورند.

تیم این مریخ‌نورد به جای عینک‌های فوق‌پیشرفته معمول خود، در حال حاضر از عینک‌های سه بعدی قرمز و سبز متداول در دهه ۱۹۵۰ استفاده می‌کنند. دانشمندان با استفاده از این عینک‌ها سطح مریخ را تماشا می‌کنند و «کنجکاوی» را پیش می‌برند. 

ناسا توضیح داده است که چه شد که کار به این‌جا رسید. 

این سازمان با انتشار متنی در وب‌سایت خود نوشت: «این تیم از یکی دو هفته پیش از اجرای راهبرد قرنطینه، به فکر نیاز دورکاری کامل بود و این‌بود که به بازبینی چگونگی شیوه عملیاتی خود پرداخت. به تیم‌ها گوشی، مانیتور و سایز تجهیزات داده شد (تجهیزات بیرون قرار داده شدند تا کارمندان آن‌ها را بردارند و از مقررات لازم فاصله‌گیری اجتماعی پیروی شود.)

در ادامه می‌خوانیم: «اما امکان ارسال تمام چیزهایی که دانشمندان در «جی پی ال» به استفاده از آن‌ها عادت دارند، ممکن نبود: طراحان از تصاویر سه بعدی کره مریخ استفاده می‌کردند و معمولا آن‌ها را با عینک‌های ویژه‌ای مطالعه می‌کردند که به سرعت، بین نگاه چشم چپ وراست عوض می‌شود تا سطح پیش رو را بهتر نشان دهد. با کمک این دستگاه‌ها متوجه می‌شدند که «کنجکاوی» را کجا ببرند و بازوی روباتی‌اش را تا کجا می‌توانند پیش ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه ادامه می‌دهد: «اما این عینک‌ها نیازمند کارت‌های گرافیکی پیشرفته در کامپیوترهای سطح عالی «جی پی ال» هستند (این‌ها در واقع کامپیوترهای مخصوص بازی هستند که برای رانندگی در کره مریخ تغییر ماهیت داده شده‌اند.) رانندگان مریخ‌نورد حالا باید تصاویر سه بعدی را روی لپ‌تاپ‌های معمولی تماشا کنند و همین است که به عینک‌های سه بعدی قرمز و آبی ساده روی آورده‌اند.»

این نهاد فضایی افزود: «عمق دید این عینک‌ها به قدرت یا راحتی عینک‌های ویژه نیست، اما برای کار تدارک رانندگی و حرکت بازوی مریخ‌نورد، به همان خوبی جواب می‌دهند.»

این تیم پس از برپایی موفق عملیات دورکاری خود (که ظاهرا نیاز به چند کنفرانس ویدیویی جمعی همزمان داشت) ‌حالا موفق شده است عملیات حفاری‌ای که قرار بود در مریخ انجام شود، به پایان برساند.

کری بریج، رئیس تیم عملیات علمی «کنجکاوی»، گفت: «از آن کارهای کلاسیک ناسایی است.»

خانم بریج افزود: «به مشکلی برخورده‌ایم و باید به راه‌حلی برای آن فکر کنیم. مریخ برای ما متوقف نشده — ما همچنان مشغول کاوشیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان