فوتبال زنان در مقابله با خطر نابودی

تعویق بازی‌ها به علت ویروس کرونا فوتبال زنان را دچار مشکلات شدید کرده است

بحران کرونا موجب وقفه در بسیاری از مسابقات ورزشی از جمله جام ملت‌های زنان اروپا شده است- FRANCOIS LO PRESTI / AFP

گزارشی از سازمان فیف‌پرو می‌گوید، فوتبال زنان با خطری در سطح «خطر موجودیتی» روبرو است، مگر این‌که کمک و اقداماتی برای تامین امرار معاش بازیکنان آن ارائه شود.

در چند ماه گذشته به علت همه‌گیری ویروس کرونا، مسابقات فوتبال در سراسر جهان با لغو و تعویق مواجه شده‌اند. هنوز معلوم نیست آغاز دوباره مسابقات ورزشی از چه تاریخی ممکن باشد. 

گزارش فیف‌پرو نشان می‌دهد که به‌ویژه مسابقات زنان آسیب‌پذیر هستند، چرا که لیگ‌های آن ثبات کمتری دارند، قراردادهای آن کوتاه‌مدت است، و قراردادهای حامیان مالی آن ارزش پایین‌تری دارند. 

در این گزارش می‌خوانیم: «فقدان قراردادهای مکتوب، کوتاه‌مدت بودن دوران قراردادهای اشتغال، فقدان بیمه بهداشتی و پوشش بیمه درمانی و فقدان ضمانت‌های بنیادین در زمینه کارگران و حقوق کارگران، باعث شده است که بسیاری از بازیکنان زن در خطر از دست دادن وسیله معاش خود باشند.»‌

قراردادهای این ورزش به طور متوسط ۱۲ ماهه‌اند و بازیکنان با خطر از دست دادن درآمد خود مواجهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، احتمال این خطر نیز هست که ظهور و حضور این ورزش در دنیای بازی‌های حرفه‌ای که در چند سال گذشته اوج گرفته بود، با توقف روبه‌رو شود. 

فیف‌پرو خوهان سرمایه‌گذاری روی فوتبال زنان و نیز تغییر مقررات و فضای موجود برای تضمین ثبات شده است. 

ایجاد «موازین جهانی این صنعت» و نیز تامین دسترسی به استادیوم‌ برای تیم‌ها و بازیکنان باید در اولویت فوتبال زنان قرار گیرد تا نظر هواداران و همچنین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جلب شود. 

در فصل جاری ۲۰۱۹-۲۰۲۰ «لیگ برتر زنان» در انگلستان که فعلا به تعویق افتاده است، تیم زنان منچستر سیتی پس از ۱۶ بازی در صدر قرار دارد و پس از آن، تیم زنان چلسی با یک بازی و یک امتیاز کمتر، دوم است. 

© The Independent

بیشتر از ورزش