هفته سرنوشت‌ساز برای نزدیک شدن به تولید انبوه واکسن کرونا

پروفسور سارا گیلبرت ۸۰ درصد از موفقیت راه خود مطمئن است

به گفته محققان حتی اگر واکسن تولیدی جواب ندهد، تولید انبوه برای زمانی که واکسن موفق پیدا شود، ضروری خواهد بود - Sean Elias/Handout via REUTERS 

دانشمندان دانشگاه آکسفورد که مشغول ساخت واکسنی برای ویروس کرونا هستند، می‌گویند اگر این واکسن موثر از کار درآید، توانایی ساخت یک میلیون دُز آن را تا ماه سپتامبر، و سپس صدها میلیون تا پایان سال، خواهند داشت. 

این جمع به رهبری پروفسور سارا گیلبرت در تدارک آنند که اولین بیماران را این هفته وارد آزمایش‌های انسانی کنند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت پیش از این هشدار داده‌اند که با آن که ۸۰ گروه در سراسر دنیا با سرعت بی‌سابقه مشغول کار روی واکسن‌های احتمالی هستند، بعید است که ساخت واکسن کمتر از ۱۸ ماه طول بکشد.

اما به نظر  می‌رسد که کارشناسان آشنا با فعالیت‌های تیم آکسفورد، روز به روز بیشتر به یافتن راه‌حل موثر اطمینان می‌یابند. 

پروفسور گیلبرت پیش از این گفته است که تا ۸۰ درصد مطمئن است که این راه‌حل موثر خواهد بود. 

او می‌گوید: «این دیدگاه من است، چون با این فن‌آوری خیلی کار کرده‌ام و در آزمایش‌های واکسن مرس [نوع دیگری از ویروس کرونا] هم شرکت داشتم و دیده‌ام که چه قابلیت‌هایی دارند. و به نظرم این راه‌حل اقبال بسیاری برای موفقیت دارد.»

نکته مهم این‌ است که این جمع هم‌اکنون مشغول ایجاد ظرفیت تولید انبوه است که اگر واکسن موثر از کار در آمد، عملیاتی شود. 

به گفته آن‌ها ساخت این ظرفیت حیاتی است، چون حتی اگر واکسن خودشان جواب ندهد، تولید انبوه برای زمانی که واکسن موفق پیدا شود، ضروری خواهد بود. 

پروفسور آدریان هیل، مدیر موسسه جنر و از استادان آن دانشگاه، گفت: «هدف ما این است که تا حوالی ماه سپتامبر حداقل یک میلیون دُز آماده داشته باشیم. وقتی نتایج موثر بودن واکسن را بدانیم، می‌توانیم با سرعت بیشتری به کار ادامه دهیم. معلوم است که دنیا به صدها میلیون دُز احتیاج دارد که بهتر است تا آخر سال جاری در دسترس باشد. این‌گونه، این همه‌گیری پایان می‌یابد و از قرنطینه خارج می‌شویم.»

او در گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» گفت که تولید یک میلیون دُز، «هدفی معتدل» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌وگوی دیگری با شبکه «آی تی وی» توضیح داد: «تولید واکسن معمولا سال‌ها طول می‌کشد. بخش زیادی از این مدت صرف پایان‌کاری، بی‌نقص ساختن روند تولید، و پیروی از تمام مقررات قانونی لازم می‌شود. جزئیات زیادی در این کار هست. اما الان وقت این کارها را نداریم.»

او افزود که نتایج آزمایش‌ها در مورد موثر بودن واکسن، تا آخر تابستان آماده خواهد شد.

این تیم موفق شده است سریع‌تر از دیگران عمل کند، چرا که از سال‌ها پیش در تدارک مقابله با چنین همه‌گیری‌ای بوده است. 

تیم آکسفورد با استفاده از اطلاعات مربوط به سایر بیماری‌های تنفسی، پیش از این ویروسی با مهندسی ژنتیکی ایجاد کرده بود که اکنون بنیان پیشاواکسن جدید خواهد بود.

بیشتر از زندگی