جزئیات پرونده روح‌الله زم از زبان سخنگوی قوه قضاییه

«اشخاص سطح بالای مملکت در پرونده روح‌الله زم درگیر نیستند»

غلام‌حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود با اظهار نظر در مورد پرونده‌های مختلف، مطالبی را در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم مطرح کرد.

به گفته این مقام قضایی «فاز اول این پرونده» تمام شده است و  بخش دوم تعدادی از «عناصر اصلی‌تر» هستند که عده‌ای دستگیر شدند، و تحقیقات پرونده آنها تکمیل شده است. 

به گفته غلام‌حسین اسماعیلی «فاز اول» این پرونده خود روح‌الله زم است که در حقیقت این فاز تمام شده است و جلسات بعدی دادگاه این متهم امنیتی نیز به زودی برگزار می‌شود.

بنا به گفته‌های سخنگوی قوه قضاییه، برای تعداد زیادی از افراد مرتبط با این پرونده در داخل کشور روند تحقیقات قضایی شروع شده است و در حقیقت فاز دوم این پرونده شناسایی و بازداشت و صدور کیفر خواست برای این افراد مرتبط است که مقامات قضایی جمهوری اسلامی در حال انجام این مرحله از تحقیقات هستند. 

به گفته او کیفرخواست گروه دوم، یعنی افراد مرتبط با آمدنیوز در ایران برای دادگاه صادر شده است. 

به گفته این مقام قضایی «دامنه این پرونده یک دامنه گسترده است و باید در تمامی زمینه‌ها بررسی شوند.»

غلام‌حسین اسماعیلی در پاسخ به سوال مجری برنامه تلویزیونی «دست‌خط» درباره وجود مدیران سطح بالای کشور در این پرونده و همکاری با روح‌الله زم، با بیان اینکه باید مشخص شود که منظور از مدیران سطح بالای کشور چیست، گفت: «در بخش‌هایی از این پرونده برخی افراد درگیر هستند اما اینکه بگوییم مدیران و اشخاص ارشد حکومتی و بسیار سطح بالای مملکت، خیر چنین چیزی نیست.»

سخنگوی قوه قضاییه البته تاکید کرد که هنوز روند تحقیقات این پرونده هنوز ادامه دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی قوه قضاییه افراد در این مرحله از روند قضایی پرونده به جز گروهی که دستگیر شدند ، عده‌ای هم خود را به ماموران قضایی «معرفی» کردند  و عده‌ای دیگر در حال بازجویی هستند. 

خبر بازداشت مدیر آمدنیوز ۲۲ مهرماه اعلام شد. اطلاعات سپاه ادعا کرد که در عملیاتی پیچیده او را به داخل کشور هدایت کرده است. عالی‌ترین فرماندهان نظامی ایران از این اقدام اطلاعات سپاه به عنوان یک دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمند تقدیر کردند.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز در روز اول آبان اعلام کرد که مرتبطین با شبکه آمدنیوز پیش از دستگیری زم شناسایی شده بودند و در این پرونده «نیازی به اعتراف‌گیری مرسوم نیست».

پس از دستگیری روح‌الله زم، سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی وضعیت روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، را نگران‌کننده توصیف کرده بود.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده بود که «اتهام افساد فی‌الارض و جاسوسی که در کیفرخواست ۱۷ بندی علیه زم آمده است، طبق قانون مجازات اسلامی می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام برای او شود.»

صلواتی، قاضی پرونده روح‌الله زم، به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر و صدور رای بر اساس تمایل نهادهای امنیتی، در لیست تجریم‌های حقوق‌بشری اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

گزارشگران بدون مرز همچنین از قول یکی از بستگان آقای زم اعلام کرده است که مقام‌های امنیتی از او خواسته‌اند تا وکیل مستقلی برای خود معرفی نکند تا وضعیتش بدتر نشود.

روح‌الله زم در سال‌های اخیر مقیم فرانسه بود و کانال آمد‌نیوز را اداره می‌کرد. کانال آمدنیوز در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ و اطلاع‌رسانی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر از