ایرلند سهم خود برای کمک به سازمان بهداشت جهانی را چهار برابر کرد

پیش از این آمریکا کمک‌های مالی خود به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرده بود

 تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از ایرلند به خاطر این کمک و پشتیبانی ادامه‌دار آنها تشکر کرد - REUTERS/Baz Ratner

چند روز بعد از آنکه دونالد ترامپ بودجه ایالات متحده برای سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد، ایرلند اعلام نمود سهم خود در بودجه این آژانس بهداشتی را چهار برابر خواهد کرد.

سایمون کاونی، قائم مقام نخست وزیر ایرلند، روز پنجشنبه گفت کشورش در سال جاری ۹.۵ میلیون یورو به سازمان بهداشت جهانی برای واکنش به کووید-۱۹ اهدا خواهد کرد.

او با اشاره به اهمیت این آژانس بهداشتی سازمان ملل گفت: «بسیاری از کشورها به ظرفیت و تخصص سازمان ملل متکی هستند تا جان افراد را حفظ کنند.»

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از ایرلند به خاطر این کمک و پشتیبانی ادامه‌دار آنها تشکر کرد.

او در توییتر نوشت: «تشکر فراوان از سایمون کاونی و مردم ایرلند به خاطر پشتیبانی ادامه‌دار شما از سازمان بهداشت جهانی و به این خاطر که کمک‌های مالی خود برای سال ۲۰۲۰ را به ۹.۵ میلیون یورو افزایش داده‌اید.»

تصمیم ایرلند اندکی بعد از آن اتخاذ شد که آقای ترامپ گفت کمک کشورش به سازمان بهداشت جهانی را متوقف خواهد کرد و برقراری مجدد آن را منوط به بررسی نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا توسط این سازمان کرد.

او سازمان بهداشت جهانی را متهم کرد که نتوانست «اطلاعات مناسب را بررسی و وجین کرده و آنها را در مدت‌زمانی کوتاه و به گونه‌ای شفاف با سایرین به اشتراک گذارد.»

این اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده انتقادات کارشناسان بهداشتی و سیاستمداران سراسر دنیا را به دنبال داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر پاتریس هریس، رئیس انجمن پزشکی امریکا این اقدام را به عنوان «گامی خطرناک در مسیری اشتباه که باعث نخواهد شد شکست کووید-۱۹ آسان‌تر شود» توصیف کرد.

آقای کاونی نیز آن را «تصمیمی غیر قابل دفاع» در اوج این بیماری عالم‌گیر نامید.

سایمون هریس، یکی از همکاران او و وزیر بهداشت ایرلند هم گفت هرگونه تلاشی در جهت تضعیف سازمان بهداشت جهانی اقدامی «خطرناک، غیرمنطقی، و زیان‌آور» است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی کمک کرد که حدود ۱۵ درصد کل بودجه این آژانس بهداشتی است.

© The Independent

بیشتر از جهان