بیل گیتس و همسرش، سالها درخانه‌شان غذا ذخیره می‌کردند

بیل گیتس در سال ۲۰۱۸ گفته بود باید برای مقابله با یک بیماری‌ همه‌گیر آماده شویم

بیل گیتس و همسرش ۲۵۰ میلیون دلار برای تلاش‌های مرتبط با یافتن واکسن برای ویروس کرونا اختصاص دادند- JEFF PACHOUD / AFP

خیلی‌ها ممکن است با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا غافلگیرشده و یا آمادگی برخورد با آن را نداشته باشند، اما این موضوع در مورد بیل و ملیندا گیتس صدق نمی‌کند. آنها سالهاست که در زیر زمین محل سکونت خود، با حدس این که روزی با یک بیماری همه‌گیر مواجه خواهند شد، غذا ذخیره می‌کردند. 

این که در اثنای شیوع کرونا، مردم به سوپرمارکت‌ها حمله‌ور شده و با توجه به نگرانی از کمبود اقلام اساسی، خانه‌های خود را از مواد ضروری پر کردند و شبکه توزیع چنین موادی را با اخلال مواجه کردند، یکی از موضوعات خبری چند ماه گذشته بوده است. اما ملیندا گلیتس در مصاحبه‌ای با رادیو بی بی سی گفته است که چندین سال پیش آنها فکر کرد‌ه‌اند که اگر بیماری همه‌گیری رخ بدهد و آب سالم در دسترس نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ یا اگر غذای کافی نباشد؟ کجا باید برویم؟ به عنوان یک خانواده چه کار خواهیم کرد؟ و در پاسخ به این سوالات بوده که آماده‌سازی برای چنین شرایطی را جدی گرفتند.

ملینداگیتس گفته است: «ما آماده‌ بودیم و مقداری غذا در زیرزمین ذخیره کرده بودیم برای وقتی که نیاز باشد، و حالا می‌بینیم در آن وضعیت هستیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفته است که «این یک بیماری است و همه ما در آن هستیم.» اگر چه بر او پنهان نیست که به هرحال او از خانواده گیتس است و مزایای و امتیازاتی را هم داراست: «چیزی که بیشتر در مورد آن حرف می‌زنیم در خانه و هر شب این است که چقدر ما خوش‌شانس هستیم. ما امتیازاتی که داریم را متوجه می‌شویم. وقتی دعا می‌خوانیم در شب، شکرگذار هستیم برای آن چیزی که روی میز است، چرا که ما برای گذاشتن غذا روی میز با چالش‌هایی که بسیاری از خانواده‌ها مواجه هستند، رودررو نیستیم.»

بیل گیتس در سال ۲۰۱۰ یعنی ده سال پیش از شیوع ویروس کرونا، در خصوص خطر یک ویروس فراگیر هشدار داده بود. او این موضوع را در یک مطلب بلاگی مطرح کرده بود. در آوریل ۲۰۱۸ آقای گیتس گفت که «دنیا آماده نیست برای چنین اتفاقی» که ممکن است «همه ما را نگران کند». او این موضوع را در جریان یک برنامه‌ای که جامعه پزشکی ماساچوست برگزار کرده بود مطرح کرد و افزود: «دنیا نیازمند آن است که برای بیماری‌های همه‌گیر آماده شود همان‌طور که برای رفتن به جنگ آماده می‌شود.»

اما به عنوان کسی که در جریان جنگ سرد بزرگ شد، خانواده آقای گیتس همواره یک بشکه‌ای را در منزل حاوی قوطی‌های کنسرو غذا و آب، در زیرزمین نگهداری می‌کردند: «وقتی من بچه بودم، فاجعه‌ای که از همه چیز بیشتر نگران آن بودیم، جنگ هسته‌ای بود. قرار بود وقتی که حمله هسته‌ای انجام شد ما به زیر زمین برویم و از آن بشکه تغذیه کنیم.» این موضوع را هم او در جریان یک سخنرانی موسوم به «تد-تاک» در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «امروز، بزرگترین ریسک برای یک فاجعه جهانی، به نظر نمی‌رسد که جنگ‌هسته‌ای، بلکه یک ویروس عفونی باشد.»

آقای گیتس و همسرش طی هفته‌های گذشته ۲۵۰ میلیون دلار برای تلاش‌های مرتبط با یافتن واکسن برای این ویروس اختصاص دادند. 

بیشتر از جهان