رئیس‌جمهور برزیل سرانجام وزیر بهداشت را اخراج کرد

ژایر بولسونارو تلاش فرمانداران برای اعمال تدابیر قرنطینه را « مجرمانه» توصیف کرده است

ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور (سمت چپ تصویر) و نلسون تئیح وزیر جدید بهداشت برزیل - MARCELLO CASAL JR / AGENCIA BRASIL / AFP

ژایر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل، سرانجام وزیر بهداشت را در پی اختلافات آشکار بر سر واکنش کشور در مقابله با ویروس کرونا، اخراج کرد. 

رئیس جمهور راستگرا و پوپولیست، به کرات خطر ویروس کرونا را ناچیز شمرده و در مقابل به حمایت از اقتصاد پرداخته است. او این بیماری کشنده را «آنفلوآنزایی کوچک»‌خوانده و تلاش فرمانداران برای اعمال تدابیر قرنطینه را « مجرمانه» توصیف کرده است. 

رئیس‌جمهوری برزیل، لوئیز هنریک مندتا وزیر بهداشت کشور را پس از اختلاف‌نظرهای شدید بر سر نحوه عبور کشور از دوران اپیدمی کرونا، اخراج کرد. ویروسی که جان حدود ۲۰۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۳۰ هزار نفر را مبتلا کرده است. 

آقای مندتا ضمن اعلام پایان تصدی خود در سمتی که او را به خاطر حمایتش از تدابیری از جمله سیاست های قرنطینه فرمانداران ایالت‌ها،‌ به محبوبیت رساند، در توئیتی نوشت: « همین حالا خبردار شدم که پرزیدنت بولسونارو مرا از کار برکنار کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بولسونارو در یک پیام تلویزیونی از انتخاب نلسون تئیح، سرطان شناس به عنوان جانشین او خبر داده است. او همچنین ادعا کرده که آقای مندتا به نیاز کشور به اشتغال در دوران اپیدمی توجه کافی نکرده است. 

آقای بولسونارو که از سوی ناظران با دونالد ترامپ مقایسه می شود، به کرات به تدابیر فاصله اجتماعی حمله کرده و حتی اخیرا در بازارا شلوغی در حومه برزیلیا قدم زده است. 

مثل رئیس‌جمهوری آمریکا، او هم خواستار اولویت اقتصاد بر بهداشت عمومی است. رئیس‌جمهوری که می‌گوید تنها سالمندان و بیماران باید قرنطینه شوند و سایر مردم  باید سرکار بروند. 

این در حالیست که آقای مندتا با دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد آقای ترامپ در اپیدمی ویروس کرونا مقایسه شده است. آنها هر دو با اظهار نظرهایی علنی درباره ویروس کرونا در مغایرت با روسای جمهورشان سخن گفته‌اند و هر دو با دیدگاه‌های علمی دقیق، در تقابل به عملکرد روسای خود  قرار گرفته‌اند. 

در این میان، حامیان آقای بولسونارو و آقای ترامپ با راه انداختن موج توئیتری خواستار برکناری مقام‌های ارشد بهداشتی شدند، گرچه کاخ سفید این هفته گفته که آقای فواچی در پست خود باقی خواهد ماند. 

یکی از موارد اختلاف میان وزیر بهداشت برکنار شده و آقای بولسونارو، حمایت رئیس‌جمهور از داروی کلورکین، داروی مالاریاست که شبیه هیدروکلوروکین می‌باشد و پیش‌تر نیز مورد تایید آقای ترامپ بوده است. 

آقای مندتا گفته بود تجویز این دارو علاجی برای ویروس کرونا نیست، بلکه در صورت عدم مشاوره پزشکی ممکن است برای بیماران سمی و مضر باشد. 

این در حالیست که نتایج یک نظرسنجی توسط «پالستر دیتافولها» در ماه جاری، نشان می‌دهد که ۷۶ درصد مردم، واکنش وزیر بهداشت در مقابله با ویروس کرونا را « خوب و یا عالی»‌ توصیف کرده‌اند. تنها ۳۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ارزیابی مشابه را برای آقای بولسونارو داشته‌اند. 

© The Independent