افزایش فروش گوشت سگ و گربه در ویتنام و کامبوج 

در این کشورها این باور غلط رایج شده که گوشت این حیوانات برای مقابله با کرونا مفید است

کارشناسان می‌گویند قرار دادن دسته‌جمعی حیوانات در قفس و کشتار غیربهداشتی آنها باعث بروز بیماری‌های خطرناک می‌شود- TANG CHHIN Sothy / AFP

فروش گوشت سگ و گربه در ویتنام و کامبوج از زمان شیوع ویروس کرونا افزایش یافته، چرا که مردم باور دارند این گوشت خاصیت‌های «گرمی» دارد که می‌تواند با ویروس‌های آنفولانزا مقابله کند. 

به گفته کنش‌گران، حتی بعضی پزشکان در بیمارستان‌ها هم این گوشت را به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند و مدعی هستند که می‌تواند از آن‌ها در مقابل هوای سرد حفاظت کند و به بهبود بیمار پس از عمل جراحی کمک کند.

اما کارشناسان می‌گویند قرار دادن حیوانات در قفس در شمار بالا و کشتار آن‌ها در شرایط غیربهداشتی، امکان آغاز بیماری‌های خطرناک را فعالانه افزایش می‌دهد و شواهدی در دست نیست که نشان دهد این گوشت‌ها آثار مفیدی دارند.

خرید و فروش گوشت این حیوانات بخشی از «بمب ساعتی» بازارهای زنده حیوانات است، که به احتمال زیاد باعث بروز این همه‌گیری شده‌ است. کارشناسان هشدار می‌دهند که این هم می‌تواند باعث درگرفتن یک همه‌گیری دیگر هم بشود. 

ویروس کووید-۱۹ در ضمن باعث افزایش ناگهانی تبلیغ غذاهایی با گوشت سگ و گربه در نرم‌افزارهای ارسال غذا شده است. این در حالی است که در ویتنام، رستوران‌ها به خدمات ارسال غذا به درب خانه‌ها روی آورده‌اند.

یک فروشنده خیابانی در کامبوج به محققین «چهار پنجه» (فور پاز)، یک سازمان جهانی حقوق حیوانات، گفت که به باور خریداران، گوشت سگ «برای سلامتی خوب است و جلوی سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی مثل کووید-۱۹ را می‌گیرد.» دیگران می‌گویند این گوشت «طبیعی و بدون مواد شیمیایی است و خوردنش مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این سازمان، علاوه بر محبوبیت بازارهای حیات وحش در آسیای جنوب شرقی که گستره وسیعی از حیوانات را برای گوشت‌شان می‌فروشند، خرید و فروش گوشت سگ و گربه در سه سال گذشته افزایش داشته است. 

طبق آمار سازمان «چهار پنجه» پیش از شروع همه‌گیری سالیانه، حدود ۱۰ میلیون سگ در ویتنام، کامبوج و اندونزی برای مصرف غذایی ذبح می‌شدند.

اما به گفته محققین شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی از آن است که فروش این گوشت در این منطقه در زمان همه‌گیری جهانی، افزایش داشته است. 

کاترین پولاک، دام‌پزشک و رئیس بخش مراقبت از حیوانات خیابانی «چهار پنجه» در آسیای جنوب شرقی، گفت: «انتظار ما این بود که در پی همه‌گیری و با توجه به محدودیت‌ها، جلوی این تجارت را بگیرند. اما با تعجب دیدیم که فروشندگان می‌گویند وضع کسب و کارشان از همیشه بهتر است.»

گروه‌های پژوهشی با فروشندگانی در هانوی، پایتخت ویتنام، سیم ریاپ، شهری در شمال غرب کامبوج، و پنوم پن، پایتخت این کشور، گفتگو کردند.

به گفته خانم پولاک، تیم این سازمان در سیم ریاپ متوجه شده که چند فروشنده تعطیل کرده‌اند، اما آن‌ها که باقی مانده‌اند «با بهبود کسب و کار خود مواجه شدند.»

طبق تخمین آن‌ها، هر فروشنده حداقل روزی سه جسد سگ می‌فروشد و در شهر روزانه حدود ۳۰۰ سگ کشته می‌شوند.

خریداران گوشت در کامبوج و ویتنام به پژوهشگران گفتند که اعلامیه سازمان جهانی بهداشت که گفته بود سگ‌ها و گربه‌ها به این ویروس مبتلا نمی‌شوند باعث شده مردم فکر کنند خوردن گوشت آن‌ها مشکلی ندارد.

دکتر پولاک گفت: «به گفته تیم ما که با فروشندگان گفتگو کرد در ابتدای شیوع این ویروس شاهد کاهش مصرف بودیم چون مردم فکر کردند رابطه‌ای با این ویروس وجود دارد، اما وقتی سازمان جهانی بهداشت گفت سگ‌ها و گربه‌ها در خطر ابتلا قرار ندارند، دولت کامبوج هم این موضوع را رد کرد. سازمان جهانی بهداشت این اعلامیه را انجام داده بود تا با رها کردن انبوه حیوانات خانگی مواجه نشویم — اما اثر آن برعکس شد.»

به گفته دکتر پولاک، از دیگر دلایل افزایش مصرف این گوشت این است که آن مردمی که در خانه می‌مانند، می‌خواهند گوشت‌های «جدید و عجیب و غریب‌تر» را امتحان کنند. 

«چهار پنجه» سال گذشته با بیمارانی صحبت کرده بود که می‌گفتند افراد حرفه‌ای کادر پزشکی به آن‌ها گفته‌اند، گوشت سگ و گربه مصرف کنند چون خاصیت‌های «گرم‌کننده و شفادهنده» دارد که (طبق باوری غلط)‌ می‌تواند جلوی ویروس‌های آنفولانزایی و کرونایی را بگیرد. 

این گوشت بخصوص برای زنان در پی وضع حمل توصیه می‌شود و گفته می‌شود باعث افزایش گردش خون زنان در دوره عادت ماهانه می‌شود.

اما گزارشی که این گروه دو ماه پیش، پس از پژوهش در مورد این تجارت در این سه کشور منتشر کرد، نشان می‌دهد که هیچ شواهدی برای صحت این مزایای پزشکی مورد ادعای کادر درمانی وجود ندارد.

دکتر پولاک می‌گوید: «برخی اعضای کادر درمانی مرتبا به بیماران از خواص بهداشتی این گوشت‌ها می‌گویند. فروشندگان می‌گویند که مشتری‌ها بخاطر «مزایای سلامتی» سراغ مصرف گوشت سگ می‌روند.» او افزود که ظن او قویا این است که پزشکان با توجه به کووید-۱۹ بیش از پیش این گوشت‌ها را توصیه می‌کنند. 

به گفته دکتر پولاک، در اندونزی باور رایج مردم این است که گوشت سگ منجر به درمان بیماری‌های تنفسی (بیشتر آسم) می‌شود و در نتیجه تقاضا در این کشور می‌تواند بالا بگیرد.

این حیوانات شاید خیابانی یا گم‌شده باشند و یا در معاوضه با دیگ و قابلمه، توسط تجار خریده شوند.

فروشندگان در کامبوج و ویتنام با ماسک کنار خیابان می‌ایستند و گوشت را در کیسه‌هایی می‌فروشند که می‌تواند بلافاصله پخته شود تا مشتری بتواند آن‌را به خانه ببرد. 

به گفته «چهار پنجه» در پنوم پن، پایتخت کامبوج، بیش از ۱۱۰ رستوران گوشت سگ وجود دارد که خیلی از آن‌ها در دو سال گذشته افتتاح شده‌اند.

طبق یافته‌های تیم‌های این سازمان از زمان همه‌گیری کرونا این رستوران‌ها عمدتا تعطیل نشده‌اند و بیشترشان غذا را به درب منازل می‌فرستند و رستوران‌ها در سراسر کشور در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای فروش غذا، گوشت سگ و گربه را تبلیغ می‌کنند.  

TANG CHHIN SOTHY / AFP

دکتر پولاک می‌گوید: «این موضوع نگران‌کننده‌ای است، چون پیش از شیوع کووید-۱۹ندیده بودیم که در نرم‌افزارهای ارسال غذا، گوشت سگ و گربه تبلیغ شود. این نشان می‌دهد که صنعت گوشت سگ دارد به افزایش مصرف این گوشت در خانه و آسان‌تر شدن تهیه گوشت سگ و گربه واکنش نشان می‌دهد. حتی در زمان قرنطینه.»

او افزود: «شرایط غیربهداشتی خرید و فروش گوشت سگ و گربه به اضافه خطر آلودگی ناشی از نگاه داشتن این همه گونه مختلف حیوانی در قفس و کشتن‌شان در کنار یکدیگر، بهترین زمینه را برای رشد بیماری‌های جدید و مرگباری همچون کووید-۱۹ آماده می‌کند.»

پولاک در ادامه می‌گوید: «تجارت گسترده و بازارهای حیوانات زنده در سراسر آسیای جنوب شرقی همچون بمب‌های ساعتی هستند. اگر دولت‌ها همین الان دست به عمل نزنند و این بازارهای بی‌رحمانه را تعطیل نکنند، همه‌گیری جهانی بعدی می‌تواند از ویتنام، کامبوج یا اندونزی آغاز شود.»

هفته گذشته چین برای اولین بار اعلام کرد که سگ‌ها در رده‌بندی حیوان خانگی و نه احشام قرار می‌گیرند — کنش‌گران امیدوارند این حرکت، پایانی بر صنعت تجارت گوشت سگ و گربه در این کشور باشد.

سازمان «چهار پنجه» که خواهان ممنوعیت کامل گوشت سگ و گربه است، هشدار داده که تجارت گوشت حیوانات خانگی می‌تواند منجر به پخش بیماری هاری شود. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که کارزار روزنامه ایندیپندنت به نام «به تجارت حیات وحش پایان دهید!» خواهان تلاشی بین‌المللی برای سخت‌تر کردن محدودیت‌ها بر بازارهای فروش حیوانات زنده برای کاهش مخاطره همه‌گیری در آینده است. 

در پژوهشی که اخیرا منتشر شده این احتمال مطرح شده که این ویروس شاید از خفاش‌ها به سگ‌های خیابانی و سپس به انسان‌ها رسیده باشد. 

© The Independent

بیشتر از جهان