تلاش دانشمندان آمریکایی برای تولید تست ۳ دلاری کووید-۱۹

این تست با قابلیت پاسخ‌دهی سریع در کشورهای فقیر و در حال توسعه کاربرد زیادی خواهد داشت

محققان در آزمایشگاهی در نیویورک، ۱۰ آوریل- Misha Friedman/Getty Images/AFP

دانشمندان در شمال‌غرب اقیانوس آرام از جزئیات یک تست ویروس کرونا خبر داده‌اند که تنها سه الی پنج دلار قیمت دارد و ظرف چند دقیقه نتیجه مثبت یا منفی ابتلا به ویروس کرونا را اعلام می‌کند. 

پژوهشگران می‌گویند این پلتفرم در مناطقی مانند هند و غنا با موفقیت آزمایش شده و به‌ویژه می‌تواند در کشورهای در حال توسعه یا مناطق دارای زیرساخت‌های ضعیف مورد استفاده قرار گیرد. 

پتی وایت، مدیر شرکت «همکس هلت» واقع در پورتلند به ایندیپندنت گفت: «ما محصولی ساخته‌ایم که برای استفاده در مناطق کم‌امکانات طراحی شده است.»

«ما می‌خواهیم آزمایشی بسیار دقیق داشته باشیم، ولی لازم است از نظر قیمت و نیز برای (به‌کارگیری در ) یک محیط دشوار قابل استفاده باشد. همچنین، باید طوری باشد که یک فرد با آموزش حداقل، بر فرض یک کارمند پایه‌ای بهداشت و درمان، بتواند آن را انجام دهد. ما روی این نکات تمرکز زیادی کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت می‌گوید که پلتفرم تشخیص بیماری به نام «گازل» که هزینه‌اش بیش از قیمت یک تلفن هوشمند - حدود ۷۵۰ دلار- نیست، تاکنون در شماری از کشورها برای تشخیص بیماری‌هایی چون مالاریا و کم‌خونی مدیترانه‌ای آزمایش شده است. نتایج این آزمایش می‌تواند فورا روی تکنولوژی «کلاود» (شبکه ابری اینترنتی) قرار گیرد. 

همکس، در مشارکت و همکاری با شرکت «پی‌ای‌آی لایف ساینسس» در سیاتل، حالا محصولی تولید کرده است که می‌گوید آزمایشی دقیق برای تشخیص ابتلا به ویروس جدید کرونا است. 

تست‌های آزمایشگاهی این پلتفرم برای تشخیص کووید-۱۹ در دست تولید است. این شرکت‌ها امیدوارند که طی چند ماه موفقیت خود را اعلام کنند و به دنبال مجوز انجام آن در سطح جهان هستند. 

دریک کارتر، مدیر «پی‌ای‌آی لایف ساینسسز» و استاد بهداشت جهانی در دانشگاه واشنگتن، گفت:‌ «ما برای شناسایی پروتئین‌های دورریز ویروس کرونا که موجب کووید-۱۹ می‌شود، از یک تکنولوژی بسیار دقیق استفاده می‌کنیم.» 

او گفت:‌ «این رویکرد منحصر به فرد از آزمایش‌های مبتنی بر پادتن حساس‌تر است و می‌تواند حتی ردپای ویروس را شناسایی کند.»

با تداوم همه‌گیری ویروس کرونا در جهان که تا روز چهارشنبه بیش از دو میلیون نفر را در کره زمین مبتلا کرد، شرکت‌های بیوتکنولوژی و داروسازی برای تولید واکسن، دارو و تکنولوژی تست تشخیص، در یک بازار پرسود رقابت می‌کنند. 

دست‌کم دو شرکت در تلاش برای تولید واکسن هستند و سیاتل یکی از شهرهایی است که در آن تست‌های آزمایشی روی انسان در حال انجام است. علی‌رغم اظهارات دونالد ترامپ، دانشمندان می‌گویند تولید واکسن دست‌کم یک سال زمان می‌برد. 

همزمان، مسئولان بهداشت و سلامت و پزشکان در تلاش برای یافتن داروی بیماری هستند و به عنوان ابزاری برای بازکردن بخش‌هایی از اقتصاد، روش‌های خود را روی افراد امتحان می‌کنند. 

شرکت «ابوت تکنولوژیز» در کالیفرنیا ماه گذشته مجوز فدرال برای انجام آزمایش ویروس کرونای خود (موسوم به «آی‌دی نو») را دریافت کرد. هزاران دستگاه ۴۵۰۰ دلاری که مانند ابزار همکس به اندازه یک جعبه کفش است، برای بیمارستان‌های سرتاسر ایالات متحده ارسال شده است. 

آقای ترامپ با نمایش این دستگاه در باغچه رز کاخ سفید گفت:‌ «این یک مسابقه کاملا جدید است.»

© The Independent

بیشتر از جهان